«Γαλάζια Ανάπτυξη»: Εικονική Κατάδυση και Έξυπνο Σωσίβιο με Θέρμανση και Γεωεντοπισμό

«Γαλάζια Ανάπτυξη»: Εικονική Κατάδυση και Έξυπνο Σωσίβιο με Θέρμανση και Γεωεντοπισμό
energia.gr
Τετ, 5 Μαΐου 2021 - 15:34

Τον Οκτώβριο του 1983, το φορτηγό πλοίο «Χριστόφορος», που μετέφερε στον Πειραιά περίπου 2600 τόνους τσιμέντου, ναυάγησε -ύστερα από ανεπιτυχείς προσπάθειες διάσωσής του- στον Πάνορμο της Σκοπέλου. Σήμερα, δεκαετίες μετά, εξακολουθεί να στέκεται σε όρθια θέση στον βυθό, με το βάθος στην τροπίδα του να ξεπερνάει τα 40 μέτρα. Για τους δύτες, το (κατασκευασμένο εν έτει 1950, στα σκωτσέζικα ναυπηγεία του Grangemouth) καράβι, μήκους 85 μέτρων και πλάτους 13, θα ήταν σίγουρα μια εξαιρετική υποβρύχια «συνάντηση». Πλέον όμως, για να καταδυθεί κάποιος στα μυστικά του, δεν χρειάζεται καν να βραχεί, αφού είναι εικονικά επισκέψιμο

Η δημιουργία εφαρμογής εικονικής κατάδυσης στο ναυάγιο του πλοίου «Χριστόφορος», με στόχο την εκπαίδευση δυτών, αλλά και τη δυνατότητα «επίσκεψης» σε αυτό όσων δεν μπορούν να καταδυθούν, είναι μία από τις προτάσεις επιχειρήσεων της «Γαλάζιας Ανάπτυξης», οι οποίες υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου 4helix+, μέσω του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης (ΕΒΕΘ). Ωφελούμενος φορέας του έργου είναι το Καταδυτικό Κέντρο Σκοπέλου και πάροχος τεχνογνωσίας η ιταλική εταιρεία ψηφιακών τεχνολογιών, γραφικών υπολογιστών και εφαρμογών επαυξημένης πραγματικότητας «3D Research s.r.l».

Το έργο 4helix+, που ήταν ενταγμένο στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Interreg MED 2014 - 2020, είχε ως κύριο σκοπό την προώθηση της δημιουργικής καινοτομίας στις πολύ μικρές, μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις της ''γαλάζιας ανάπτυξης'' (αλιεία, υδατοκαλλιέργεια, επεξεργασία αλιευμάτων, ναυπήγηση σκαφών, θαλάσσιος - παράκτιος τουρισμός, θαλάσσιες βιοτεχνολογίες κλπ.), με περίοδο υλοποίησης από την 1η Φεβρουαρίου 2018 ώς την 31η Οκτωβρίου 2020.

Και έξυπνο σωσίβιο με ...σύστημα θέρμανσης και γεωεντοπισμό

Αν η εικονική κατάδυση σε ένα ναυάγιο είναι ο στόχος αυτής της πρότασης στο έργο 4helix+, μια άλλη στοχεύει στην αύξηση της πιθανότητας επιβίωσης ναυαγών. Αφορά τον σχεδιασμό πρωτότυπου «έξυπνου» σωσίβιου για θαλάσσια σπορ (ιστιοπλοΐα, kitesurfing και windsurfing), το οποίο διαθέτει σύστημα ...θέρμανσης (για αποφυγή υποθερμίας) και γεωεντοπισμού. Η ωφελούμενη επιχείρηση είναι η «Go Zone» στο Αγγελοχώρι Θεσσαλονίκης και ο πάροχος τεχνογνωσίας η γαλλική Entreautre.

Η καινοτομία στις επιχειρήσεις της "Γαλάζιας Ανάπτυξης" ήταν το ουσιαστικό ζητούμενο του ευρωπαϊκού έργου 4helix+, αλλά και του έργου BLUE_BOOST, στα οποία συμμετείχε και το ΕΒΕΘ με συνολικά 11 καινοτόμα σχέδια, τα οποία επελέγησαν μετά από αξιολόγηση. Το έργο BLUE_BOOST ήταν ενταγμένο στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Interreg ADRION 2014 - 2020 και είχε στόχο την ενίσχυση του δυναμικού καινοτομίας σε τομείς της «Γαλάζιας Ανάπτυξης» της περιοχής της Αδριατικής και του Ιονίου. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε την 31η Ιανουαρίου 2021.

Ειδικότερα, στο 4helix+ υποβλήθηκαν 84 προτάσεις συνολικά, 16 εκ των οποίων από μικρομεσαίες επιχειρήσεις της γαλάζιας ανάπτυξης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Επελέγησαν, μετά από αξιολόγηση, 48 προτάσεις συνολικά (έξι από το ΕΒΕΘ). Στις επιχειρήσεις οι προτάσεις των οποίων έλαβαν την υψηλότερη βαθμολογία, χορηγήθηκαν κουπόνια καινοτομίας ύψους 10.000 ευρώ έκαστο, προκειμένου να υλοποιήσουν τα καινοτόμα σχέδιά τους σε συνεργασία με τους παρόχους τεχνογνωσίας που επέλεξαν. Μάλιστα, υπήρξαν 14 περιπτώσεις διεθνούς συνεργασίας επιχειρήσεων- παρόχων τεχνογνωσίας (τρεις αφορούσαν σε επιχειρήσεις της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας). Επτά πάροχοι τεχνογνωσίας από την Ελλάδα ενεπλάκησαν στην υλοποίηση καινοτόμων σχεδίων (τρεις συνεργάστηκαν με επιχειρήσεις της Κεντρικής Μακεδονίας και τέσσερις με επιχειρήσεις των άλλων χωρών).

Στο πλαίσιο του 4helix+ προχώρησαν ακόμα τα εξής πρότζεκτ: «Ορίστε τη Θάλασσά σας, ιστιοπλοΐα και περιβαλλοντική δράση» (σχεδιασμός portal, μέσω του οποίου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να σχεδιάζουν εκδρομές με σκάφη αναψυχής, εμπλουτίζοντάς τες με πολιτιστικά, εκπαιδευτικά και περιβαλλοντικά στοιχεία), «Προώθηση Καινοτόμων, αειφόρων βέλτιστων πρακτικών στον τομέα της γαλάζιας οικονομίας», «Εφαρμογή για πρόσβαση των πελατών στις υπηρεσίες ξενοδοχείου και επανασχεδιασμός ιστοσελίδας», «Ανάπτυξη και βελτίωση στρατηγικών marketing μέσω αλγορίθμων μηχανικής εκμάθησης και Τεχνητής Νοημοσύνης» (αναβάθμιση της ψηφιακής πλατφόρμας επιχείρησης on line marina για ενοικίαση σκαφών αναψυχής, μέσω της εφαρμογής ενός συστήματος μηχανικής εκμάθησης, με χρήση αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης που θα την βοηθά να προσαρμόζεται καλύτερα στις ανάγκες των πελατών της).

Στο δε πλαίσιο του BLUE_BOOST υποβλήθηκαν 59 προτάσεις συνολικά, 11 εκ των οποίων από επιχειρήσεις της «Γαλάζιας Ανάπτυξης» της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Επελέγησαν, κατόπιν αξιολόγησης, 35 προτάσεις συνολικά (πέντε από το ΕΒΕΘ)