Σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, συνολικού ύψους 2,4 δισ. ευρώ, τα οποία θα αναδείξουν τον κομβικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, έχει δρομολογήσει για το δεύτερο εξάμηνο του 2021 το υπουργείο Υποδομών

Ουσιαστικά, με τα δρομολογούμενα έργα ενεργοποιείται από την ΕΡΓΟΣΕ το mega-project της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, στο ανατολικό σκέλος της, που θα ενισχύσει τη διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου της Βόρειας Ελλάδας με αυτά των γειτονικών βαλκανικών χωρών και συνακόλουθα θα καταστήσει την περιοχή πόλο έλξης επενδύσεων στους τομείς των εμπορευματικών μεταφορών και των logistics.

Η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία αφορά την κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Τοξότες Ξάνθης (νότια χάραξη), έργο ύψους 1,3 δισ. ευρώ, και την αναβάθμιση της υφιστάμενης γραμμής μέχρι την Αλεξανδρούπολη, που θα διασυνδέσει τα λιμάνια Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης μεταξύ τους. Να σημειωθεί, άλλωστε, ότι τα συγκεκριμένα τρία λιμάνια βρίσκονται στο επενδυτικό επίκεντρο - ο ΟΛΘ έχει δρομολογήσει την επέκταση του 6ου προβλήτα με επένδυση 180 εκατ. ευρώ που θα εκτινάξει τις αναπτυξιακές του δυνατότητες, την ώρα που βρίσκονται στην τελική ευθεία από το ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας. Eπίσης, ότι στο αμέσως επόμενο διάστημα μπαίνει επιτέλους σε φάση υλοποίησης το κρίσιμο έργο της σιδηροδρομικής σύνδεσης του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, που επί πολλά χρόνια έχει σκαλώσει στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου, ύψους περίπου 20 εκατ. ευρώ, υπολογίζεται σε τρία έτη.

Αλεξανδρούπολη

Παράλληλα, προωθείται η αναβάθμιση και ο διπλασιασμός της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής από την Αλεξανδρούπολη έως το Ορμένιο, έργο ύψους 800 εκατ. ευρώ, που θα συνδέσει τα κύρια λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας με τα αντίστοιχα δύο λιμάνια της Βουλγαρίας, το Μπουργκάς και στη Βάρνα, προσφέροντας γρήγορη πρόσβαση των εμπορευμάτων στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας.

Τόσο η Ανατολική Σιδηροδρομική Εγνατία (νέα χάραξη με έργα υποδομής, επιδομής και συστημάτων) όσο και τα έργα στη γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο (ηλεκτροκίνηση, συστήματα και σηματοδότηση) θα ενεργοποιηθούν στο δεύτερο εξάμηνο του τρέχοντος έτους μέσω της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, αναμένεται να χρηματοδοτηθούν από ευρωπαϊκούς πόρους (Connecting Europe) και ο ορίζοντας ολοκλήρωσής τους προσδιορίζεται προς το τέλος της νέας προγραμματικής περιόδου, ήτοι 2027-2028.

Θεσσαλονίκη-Ειδομένη

Επιπλέον, μέσα στο τρέχον έτος θα συμβασιοποιηθεί το έργο εγκατάστασης σηματοδότησης στη σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, ύψους 46,5 εκατ. ευρώ, για το οποίο ανάδοχος αναδείχθηκε η κοινοπραξία Alstom-Άβαξ. Το έργο, που εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2024, αποτελεί σημαντικό κομμάτι του βασικού σιδηροδρομικού άξονα της χώρας και έχει διπλή σημασία: Αφενός αναβαθμίζει τις δυνατότητες των εξαγωγών προς τα Δυτικά Βαλκάνια και αφετέρου ανοίγει τον δρόμο για διεθνή επιβατικά δρομολόγια προς την ίδια κατεύθυνση και από εκεί προς την Κεντρική Ευρώπη, για τα οποία, παρότι υπάρχει ενδιαφέρον, δεν μπορεί να μετουσιωθεί σε πράξη λόγω της έλλειψης ενός οργανωμένου σιδηροδρομικού δικτύου.

Εντός του 2022 εκτιμάται ότι θα ενεργοποιηθεί το έργο εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης κατά μήκος του άξονα Θεσσαλονίκη - Στρυμόνα - Προμαχώνα, μήκους 143 χλμ. και ύψους 120 εκατ. ευρώ.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")