Για τον κλάδο του ηλεκτρισμού η ανάλογη τεχνολογία "της μόδας" είναι οι "Έξυπνοι" Μετρητές. Μετρητές που έχουν αρκετή ικανότητα επεξεργασίας, τήρησης δεδομένων και τηλεπικοινωνίας με κεντρικό σύστημα ώστε να κάνουν δυνατή την διπλής κατεύθυνσης, σε πραγματικό χρόνο, αλληλεπίδραση μεταξύ του παρόχου ενέργειας και του καταναλωτή (ή των έξυπνων συσκευών του). Η ειρωνεία είναι ότι τα συστατικά στοιχεία αυτής της τεχνολογίας "της μόδας" είναι διαθέσιμα εδώ και δεκαετίες - από τον περασμένο αιώνα ακόμα. Δεδομένου ότι η χρήση των έξυπνων μετρητών θα αλλάξει ριζικά προς το καλύτερο τον τρόπο που καταναλώνουμε (και παράγουμε) ενέργεια (πράγμα που επίσης το ξέραμε εδώ και δεκαετίες) το λογικό ερώτημα είναι: Γιατί αργήσαμε τόσο;
Αποτολμούμε να δώσουμε την απάντηση ότι η τεχνολογία αφορά ένα κλάδο που βρίσκεται υπό στενό κρατικό έλεγχο παγκοσμίως με συνέπεια να μην έχει κανένα κίνητρο (αντίθετα να έχει ισχυρά αντικίνητρα) στο να αναλάβει τον κίνδυνο να καινοτομήσει. Ακόμα χειρότερα, όταν το κράτος επενέβη για να ωθήσει τους ελεγχόμενους να καινοτομήσουν, το έκανε μόνο για εξυπηρετηθούν πολιτικοί στόχοι ή να αποφευχθούν κρίσεις με αρνητικές πολιτικές επιπτώσεις. Το θέμα των "έξυπνων" μετρητών ανασύρθηκε από το συρτάρι από την πολιτεία της Καλιφόρνια μετά την καταστροφική εμπειρία του 2000 και η παρούσα διεθνής πρεμούρα οφείλεται στην κατανόηση ότι "πρασίνισμα" του κλάδου χωρίς "έξυπνους" μετρητές είναι εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα. Δεν φρόντισαν όμως να ρωτήσουν τους ενδιαφερόμενους - τους καταναλωτές.
Το αποτέλεσμα είναι, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, τα ηλεκτρικά συστήματα (και τελικά οι καταναλωτές) να έχουν υποχρεωθεί από τις κυβερνήσεις και τις ρυθμιστικές αρχές (υπό τις ζητωκραυγές των κατασκευαστών μετρητών) να υποστούν ένα τεράστιο κόστος επένδυσης σε έξυπνους μετρητές. Περισσότεροι από το 65% των Αμερικανών έχουν εγκατεστημένο έξυπνο μετρητή - στους οποίους κανείς σχεδόν δεν προσφέρει ούτε μια πρόσθετη υπηρεσία. Στη Ευρώπη, η μεγαλύτερη καταστροφή είναι η Μ. Βρετανία όπου έχουν γίνει παιδαριώδη λάθη στο πρόγραμμα. Οι Γερμανοί αποφάσισαν ότι δεν αξίζει τον κόπο. Οι Ιταλοί ήταν πρωτοπόροι και σαν τους Αμερικάνους γέμισαν τον κόσμο με έξυπνους μετρητές και δεν προσφέρουν καμία πρόσθετη υπηρεσία και κυρίως δυναμικά τιμολόγια που είναι και η βασική χρήσιμη δυνατότητα των νέων μετρητών.
Η - πικρή ίσως - αλήθεια είναι ότι η μοδάτη νέα (ή πολύ παλαιά!) τεχνολογία δεν θα αποδώσει καρπούς αν δεν πειστούν οι καταναλωτές από τους παρόχους ηλεκτρισμού ότι τους συμφέρουν ή τους αρέσουν οι νέες υπηρεσίες που θα απολαμβάνουν μέσω αυτής. Και για αυτό δεν θα αρκέσουν οι ακριβές διαφημιστικές δαπάνες κρατικών ή κρατικοδίαιτων οργανισμών.
Για να παρασχεθούν καινοτομικές υπηρεσίες στους καταναλωτές που θα αξιοποιούν την τεχνολογία, το θεμελιώδες προαπαιτούμενο είναι η ύπαρξη ανταγωνιστικών αγορών. Ιδιωτικών επιχειρήσεων (μικρού μεγέθους συνήθως) που θα αναλάβουν να προτείνουν νέες υπηρεσίες στους καταναλωτές γνωρίζοντας εκ των προτέρων ότι οι περισσότερες θα αποτύχουν εμπορικά και ότι αυτή που θα πετύχει δεν την έχουν καν ίσως σκεφτεί. Η επιστήμη προχωρά μια κηδεία κάθε φορά, η τεχνολογία μια χρεωκοπία κάθε φορά. Οι Αμερικάνοι είναι ήδη μπροστά: Έχει ήδη χρεωκοπήσει τουλάχιστον μια επιχείρηση που τόλμησε να προσφέρει δυναμικά τιμολόγια σε πελάτες της. Εμπρός λοιπόν για νέες "έξυπνες" χρεωκοπίες (και όχι σαν τις "ηλίθιες" των Energa, Hellas Power)!
(από allazorevma.gr)