Όπως είπε, σε ό,τι έχει να κάνει με τις ΑΠΕ, ο προηγούμενος στόχος με το υπάρχον ΕΣΕΚ ήταν στο 61% της ηλεκτροπαραγωγής, αλλά τώρα θα ξεπεράσει το 67%. Κατά τον ίδιο, δεν αρκούν μόνο αιολικά και φ/β, αλλά χρειάζονται αναβάθμιση δικτύων και αποθήκευση ενέργειας. «Το κόστος των φ/β βυθίστηκε πλέον στα 33 ευρώ, άρα η τεχνολογία αυτή είναι 60%-70% φθηνότερη από τη λιγνιτική. Κατ’ επέκταση, χρειάζεται αποθήκευση ενέργειας με μπαταρίες και αντλησιοταμίευση που στο σύνολο θα πρέπει να φτάσει τα 1,2-1,6 γιγαβάτ ως το 2030», ανέφερε σχετικά.
Το κόστος των ρύπων
Ειδικότερα ο κ. Σκρέκας αναφέρθηκε στο κόστος των ρύπων. «Ο κάθε τόνος διοξειδίου του άνθρακα που εκπεμπόταν στην ατμόσφαιρα κόστιζε περίπου 20 ευρώ. Σήμερα, μόλις δύο χρόνια μετά, ο κάθε τόνος διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται στην ατμόσφαιρα κοστίζει σχεδόν 60 ευρώ. Έχει σχεδόν τριπλασιαστεί το κόστος εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Τότε ένα λιγνιτικό εργοστάσιο της ΔΕΗ το οποίο παρήγαγε μία μεγαβατώρα από λιγνίτη, εξέπεμπε και τώρα εκπέμπει 1,2 ως 1,4 τόνους διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα. Άρα, τότε είχε ένα κόστος περίπου 30 ευρώ και σήμερα έχει ένα κόστος σχεδόν 90 ευρώ. Για κάθε ηλεκτρική μεγαβατώρα που παράγει η ΔΕΗ έχει ένα κόστος που αφορά μόνο το κόστος του διοξειδίου του άνθρακα, των ρύπων, σχεδόν 80 με 90 ευρώ. Βάλτε και το κόστος το πραγματικό που έχει, άρα 40 ευρώ, άρα έχει ένα κόστος μεγαβατώρας που ξεπερνάει τα 100 ευρώ» σημείωσε σχετικά.
Όπως τόνισε ο υπουργός χαρακτηριστικά, με βάση τις τιμές χονδρικής η ΔΕΗ για κάθε λιγνιτική μεγαβατώρα που παράγει ζημιώνεται κατά 20-40 ευρώ.
Στο φόντο αυτό χτες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας συμμετείχε στην πρώτη συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής για την Ενέργεια και το Κλίμα, η οποία έχει ως αντικείμενο την αναθεώρηση του ΕΣΕΚ έπειτα από την έγκριση από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο των νέων ευρωπαϊκών στόχων για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050. Όπως ανέφερε ο υπουργός, «σύντομα θα ψηφίσουμε και τον πρώτο Κλιματικό Νόμο στην ιστορία της χώρας. Μαζί με το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ θα αποτελέσουν τον Οδικό Χάρτη για τη δραστική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τον ενεργειακό μετασχηματισμό. Το ζητούμενο είναι να αλλάξουμε τις συνήθειές μας στην παραγωγή και την κατανάλωση και να δημιουργήσουμε ένα βιώσιμο οικονομικό μοντέλο, με ισχυρό περιβαλλοντικό πρόσημο και με ανθεκτικότητα στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής προς όφελος των πολιτών».
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")