Οι Προβληματισμοί για τον Αγωγό της Βαλτικής

Πολλά ερωτηματικά έχει δημιουργήσει ο νέος αγωγός φυσικού αερίου "North Stream", ο οποίος θα μεταφέρη φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω της Βαλτικής Θαλάσσης. Οι υποστηρικτικές του εν λόγω εγχειρήματος θεωρούν ότι ο αγωγός 1200 χλμ θα δώση λύσεις στο ενεργειακό πρόβλημα της Ευρώπης.
Σαβ, 9 Φεβρουαρίου 2008 - 02:32

Πολλά ερωτηματικά έχει δημιουργήσει ο νέος αγωγός φυσικού αερίου "North Stream", ο οποίος θα μεταφέρη φυσικό αέριο στην Ευρώπη μέσω της Βαλτικής Θαλάσσης. Οι υποστηρικτικές του εν λόγω εγχειρήματος θεωρούν ότι ο αγωγός 1200 χλμ θα δώση λύσεις στο ενεργειακό πρόβλημα της Ευρώπης. Σύμφωνα όμως με δύο αναφορές που εξετάζει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, οι συνέπειες του αγωγού για το περιβάλλον ενδέχεται να είναι καταστροφικές. Το θέμα αποτέλεσε αντικείμενο πρόσφατης ακροάσεως στο Ευρωκοινοβούλιο.

Σύμφωνα με μια συμφωνία που επετεύχθη το 2005 μεταξύ Ρωσίας και Γερμανίας, ο νέος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου "North Stream" (1200 χλμ), που θα κατασκευασθή έως το 2012, θα μεταφέρη φυσικό αέριο στην Γερμανία και την Ευρώπη μέσω των χωρών της Βαλτικής και της Πολωνίας. Δεδομένης της αναζητήσεως νέων πηγών ανεφοδιασμού πετρελαίου και φυσικού αερίου, ο αγωγός έχει λάβει την υποστήριξη πολλών Ευρωπαίων. Χαρακτηριστική είναι η τοποθέτησις του Επιτρόπου για την ενέργεια, Andris Piebalgs, ο οποίος θεωρεί ότι ο νέος αγωγός θα επιτρέψη στην Ευρώπη να διευρύνη τους ορίζοντες τροφοδοτήσεώς της.

Ωστόσο, εμπειρογνώμονες και μέλη μη κυβερνητικών οργανώσεων υποστηρίζουν ότι το έργο αυτό μπορεί να ενέχη πολλούς κινδύνους για το περιβάλλον. Μια ακρόαση που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο εστίασε στο θέμα, παρουσία αντιπροσώπων της «North Stream» (εταιρεία της οποίας το 51% των μετοχών ανήκει στο ρωσικό κολοσσό Γκάζπρομ και το υπόλοιπο σε γερμανικές και ολλανδικές εταιρείες), του αρμόδιου Ευρωπαίου Επιτρόπου, εμπειρογνωμόνων και μελών μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Η Βαλτική Θάλασσα, μια θάλασσα σχεδόν κλειστή και σχετικά ρηχή, είναι ήδη μολυσμένη από κατάλοιπα του Β' Παγκοσμίου Πολέμου (χημικά όπλα, πυρηνικά απόβλητα, βυθισμένα υποβρύχια, κλπ). Πέρα από αυτό, χαρακτηρίζεται από υπεραλίευση. Φυσικό είναι επομένως η κατασκευή του αγωγού (που συνεπάγεται υποθαλάσσιο "σκάψιμο", ενδεχομένως και με την χρήση εκρηκτικών υλών και χημικών ουσιών) να προκαλή διχογνωμίες.

Κατά την διάρκεια της ακροάσεως που έγινε στο Κοινοβούλιο, ο Dirk von Ameln, αντιπρόσωπος της "North Stream", διαβεβαίωσε τους παρευρισκομένους ότι η κατασκευή του αγωγού είναι σύμφωνη με όλους τους ισχύοντες περιβαλλοντικούς κανόνες. Η αξιολόγησις περιβαλλοντικών επιπτώσεων που έχει προβλεφθή δεν έχει ωστόσο αρχίσει ακόμη, δήλωσε ο von Ameln. Ο Πολωνός Krzysztof Maczkowski και ο Λιθουανός Radvilė Morkūnaitė δεν συμφωνούν με την άποψη ότι ο αγωγός είναι ακίνδυνος και, ως εκ τούτου, έχουν μαζέψει δεκάδες χιλιάδες υπογραφές κατά της κατασκευής του αγωγού. Διαμαρτύρονται κυρίως για τις συνέπειες που θα έχη ο αγωγός στην χλωρίδα και την πανίδα μιας θάλασσας ήδη μολυσμένης και γύρω από την οποία ζουν 85 εκατομμύρια κάτοικοι.

Ο κ. Morkūnaitė ετόνισε ότι η κατασκευή του αγωγού πρέπει να ανασταλή μέχρι την περάτωση της αξιολογήσεως περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ενώ ο κ. Maczkowski υπεστήριξε ότι θα ήταν καλύτερο ο αγωγός να είναι επίγειος παρά υποβρύχιος. Άλλοι ομιλητές ετόνισαν ότι η έλλειψις εμπιστοσύνης της Ευρωπαϊκής Ενώσεως στην Ρωσία (και αντίστροφα) θα αποτελέση εμπόδιο στην ορθή λειτουργία του αγωγού. Ο Πολωνός ευρωβουλευτής Marcin Libicki (από την Ομάδα "΄Ενωση για την Ευρώπη των Εθνών"), που θα παρουσιάση σχετική έκθεση το επόμενο καλοκαίρι κατά την διάρκεια Συνόδου Ολομέλειας, έδωσε επίσης έμφαση στην διαφάνεια που πρέπει να διέπη την όλη διαδικασία κατασκευής του έργου.