Σε Διαβούλευση οι Τροποποιήσεις του Ρυθμιστικού Πλαισίου για τα Απομακρυσμένα Δίκτυα Διανομής Φ. Αερίου

Σε Διαβούλευση οι Τροποποιήσεις του Ρυθμιστικού Πλαισίου για τα Απομακρυσμένα Δίκτυα Διανομής Φ. Αερίου
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Δευ, 26 Ιουλίου 2021 - 10:37

Σε δημόσια  διαβούλευση έθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) το σχέδιο της περαιτέρω επέκτασης των απομακρυσμένων δικτύων διανομής αερίου με χρήση συμπιεσμένου φ. αερίου (CNG) και υγροποιημένου φ. αερίου (LNG). Οι τροποποιήσεις που προτείνει στο σχέδιο Απόφασης η ΡΑΕ αφορούν κατά βάση στην πρόσβαση των Χρηστών στα απομακρυσμένα δίκτυα διανομής, καθώς, και στη διεύρυνση της έννοιας του «Εικονικού Αγωγού»

στον οποίο θα συντελείται η τροφοδότηση των εν λόγω περιοχών κατά τρόπο που να συμπεριλάβει τις παρακάτω περιπτώσεις πρώτον, με CNG μέσω φορτηγών από συμπιεστή που βρίσκεται σε έξοδο άλλου Δικτύου Διανομής, του ίδιου ή άλλου Διαχειριστή Διανομής, δεύτερον, με CNG μέσω φορτηγών από συμπιεστή που βρίσκεται σε έξοδο Συστήματος Μεταφοράς, τρίτον, με LNG μέσω φορτηγών από εγκατάσταση Truck Loading και τέταρτον με LNG μέσω πλοίων από εγκατάσταση Small-Scale LNG.

Παράλληλα, ο Ρυθμιστής προτείνει και τροποποιήσεις των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης Δικτύων Διανομής προκειμένου να συμπληρωθεί και εκεί το ρυθμιστικό πλαίσιο.

Στη σχετική έκθεσή της, η ΡΑΕ αναγνωρίζει πως η κατασκευή Απομακρυσμένων Δικτύων συμβάλει στην εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος και στην οικονομική ανάπτυξη των Περιφερειών, με δεδομένη την κλίμακα εξοικονόμησης πόρων που προσφέρει το καύσιμο έναντι των υπολοίπων, αλλά και το ότι το φυσικό αέριο αποτελεί το πιο φιλικό προς το περιβάλλον από τα ορυκτά καύσιμα.

Όσον αφορά στις βασικές από τις προτεινόμενες τροποποιήσεις είναι το κόστος της υπηρεσίας Εικονικού Αγωγού εντάσσεται στο Απαιτούμενο Έσοδο Βασικής Δραστηριότητας Διανομής, με το Διαχειριστή του Απομακρυσμένου Δικτύου Διανομής να εισηγείται σχετικά με την Τροφοδότησή του, με βασικά κριτήρια, την οικονομικότητα της τροφοδότησης, την επί ίσοις όροις πρόσβαση των προμηθευτών, και την ασφάλεια εφοδιασμού του δικτύου. Επίσης, στο εάν το Απομακρυσμένο Δίκτυο θα τροφοδοτείται με CNG ή LNG, ανάλογα με την απαιτούμενη ποσότητα φ. αερίου για την ασφαλή τροφοδότηση του δικτύου του, ανοίγοντας το δρόμο για την υλοποίηση των σχεδίων των διαχειριστών διανομής φυσικού αερίου που έχει ήδη εγκρίνει. 

Ήδη, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ και η Hengas έχουν προβεί σε έγκριση των σχετικών επενδυτικών κινήσεών τους που εντάσσονται στο πλαίσιο των υφιστάμενων προγραμμάτων ανάπτυξης για την περίοδο 2021-2025.

Διευκρινίζεται πως η ισχύς της προτεινόμενης απόφασης θα είναι το ένα έτος από τη δημοσίευσή της σε ΦΕΚ, ή έως ότου ολοκληρώσει η ΡΑΕ την αναθεώρηση του πλαισίου για την τροφοδότηση των απομακρυσμένων δικτύων διανομής φυσικού αερίου. Επίσης, πρέπει να τονιστεί πως για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο ο Ρυθμιστής δεν θα εγκρίνει την κατασκευή νέων απομακρυσμένων δικτύων διανομής,  με την εξαίρεση εκείνων στα οποία οι δαπάνες τροφοδότησης του δικτύου δεν θα επιβαρύνουν τους τελικούς πελάτες άλλων δικτύων διανομής με τα οποία έχουν κοινή ρυθμιζόμενη βάση.  

Στο σημείο αυτό να επισημάνουμε πως ο Εικονικός Αγωγός, όχι μόνο αποτελεί συνέχεια του φυσικού δικτύου, αλλά συμβάλλει παράλληλα στην κάλυψη των αναγκών ολοένα και περισσότερο τελικών καταναλωτών, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην επίτευξη της ενεργειακής αποδοτικότητας όπως και στην εκπλήρωση συνολικά των Εθνικών και Κοινοτικών στόχων.

Η ΡΑΕ καλεί όλους τους ενδιαφερόμενους να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις και απόψεις τους επί του συνημμένου σχεδίου Απόφασης ΡΑΕ, έως και την Τρίτη, 3 Αυγούστου 2021.