Η Αποσφράγιση των Προσφορών για την ΔΕΠΑ Υποδομών Έρχεται σε μια Δύσκολη Περίοδο για το Φ. Αέριο

Η Αποσφράγιση των Προσφορών για την ΔΕΠΑ Υποδομών Έρχεται σε μια Δύσκολη Περίοδο για το Φ. Αέριο
του Αδάμ Αδαμόπουλου
Τετ, 1 Σεπτεμβρίου 2021 - 08:00

Την ώρα που μοιάζει να έφθασε επιτέλους η ώρα για να ολοκληρωθεί η μακρά διαδικασία πώλησης του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ αποσφραγίζει, αύριο Πέμπτη, τις οικονομικές προσφορές των δύο εναπομεινάντων προτιμητέων επενδυτών για την εταιρεία, στην Ευρώπη η έλευση του φθινοπώρου αναζωπυρώνει τους φόβους για μια δύσκολη χειμερινή περίοδο εξαιτίας

της έλλειψης επάρκειας φυσικού αερίου. Το άλμα στις τιμές του καυσίμου, σε συνδυασμό με τα πολιτικό-οικονομικά παιχνίδια της Gazprom που μειώνει σταθερά τις εξαγωγές προς Δυσμάς μέσω των αγωγών της Ουκρανίας ως μοχλό πίεσης για την αποδοχή του Nord Stream 2, που θα μπορεί να λειτουργήσει πλήρως από το τέλος του έτους, δημιουργεί κύματα ανησυχίας για την ασφάλεια εφοδιασμού της Ευρώπης, ιδίως καθώς το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) το οποίο αποτελεί σοβαρή εναλλακτική λύση, κατευθύνεται κυρίως σε ασιατικούς προορισμούς.

Σύμφωνα με στοιχεία του Gas Infrastructure Europe, οι αποθηκευτικοί χώροι στην ΕΕ διαθέτουν μόλις 65% πληρότητα σε σύγκριση με το 91% την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι, με ορισμένες χώρες να διαθέτουν ακόμη χαμηλότερα αποθέματα (Βουλγαρία 56% και Ρουμανία 59%). Κι ενώ τα αποθέματα μειώνονται οι μετεωρολογικές προβλέψεις κάνουν λόγο για επιστροφή του κλιματικού φαινομένου Λα Νίνια, που συνοδεύεται από χαμηλότερες θερμοκρασίες, γεγονός που είναι βέβαιο πως θα αποφέρει αύξηση της ζήτησης για αέριο.

Το άλμα των τιμών του καυσίμου, στα 45 από τα 28 ευρώ η μεγαβατώρα, ως επακόλουθο όλων των παραπάνω, αλλά και σε συνδυασμό με την κατακόρυφη άνοδο της ζήτησης ρεύματος λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που επικράτησαν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο και την εκτόξευση της τιμής των ρύπων, επιφέρουν επώδυνες αυξήσεις στα τιμολόγια ρεύματος. Η πίεση που ασκούν οι υψηλότερες τιμές στην ενέργεια έχει, επίσης, απτές επιπτώσεις στον πληθωρισμό.

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Γερμανίας όπου οι υψηλότερες τιμές της ενέργειας ώθησαν τον ετήσιο πληθωρισμό σε νέα υψηλά 13 ετών τον Αύγουστο. Ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή της Γερμανίας αυξήθηκε κατά 3,4 % τον περασμένο μήνα σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι και κατά 0,1 % σε σύγκριση με τον Ιούλιο του έτους που διανύουμε. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδό του από τον Ιούλιο του 2008 και οφείλεται στις υψηλότερες τιμές της ενέργειας και των τροφίμων. Ανάλογη είναι η εικόνα που παρατηρείται και στην Ισπανία, όπου ο πληθωρισμός σκαρφάλωσε σε νέα υψηλά των τελευταίων ετών, λόγω της αύξησης των τιμών του ηλεκτρικού ρεύματος. 

Με αυτά τα δεδομένα υπόψη, είναι σαφές πως η επικείμενη αρχή του τέλους για την πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών αποκτά κομβική σημασία, τόσο όσον αφορά στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας με αέριο, όσο και για τα επενδυτικά σχέδια για έργα υποδομών τα αμέσως επόμενα χρόνια. 

Πρέπει να τονίσουμε ότι η εταιρεία δεν ελκύει το ενδιαφέρον μόνο επειδή το φυσικό αέριο αναμένεται να παίξει ρόλο καυσίμου-γέφυρας στην πορεία προς την Ενεργειακή Μετάβαση, αλλά και επειδή ως διαχειριστής δικτύου διαθέτει ρυθμιζόμενο έσοδο με ικανοποιητική απόδοση, από την ΡΑΕ.

Υπ΄αυτή την έννοια δεν προκαλούν έκπληξη οι πληροφορίες που διαχέονται στην αγορά ότι οι δύο διεκδικητές της ΔΕΠΑ Υποδομών, δηλαδή, η ιταλική Italgas και η τσέχικη EPH εκτιμάται πως θα χρειαστούν να καταβάλουν σημαντικό τίμημα τόσο για τις μετοχές, όσο και για να χρηματοδοτήσουν, με εκατοντάδες εκατ. ευρώ, αναγκαία ργα ανάπτυξης του δικτύου την προσεχή πενταετία.

Θυμίζουμε πως η ΡΑΕ έχει εγκρίνει τα προγράμματα ανάπτυξης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών, ήτοι των ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ, για την 5ετία 2021 – 2025, που προβλέπουν επενδύσεις άνω των 550 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη νέων αγωγών και τη σύνδεση νέων πελατών. Όπως αναφέρεται στην έκθεση πεπραγμένων της ΡΑΕ που δημοσιεύτηκε το περασμένο έτος, η δυνητική προστιθέμενη κατανάλωση έως το 2025 θα ξεπεράσει τις 6 εκατ. μεγαβατώρες.