«Σάρκα και οστά», στη γειτονική Ιταλία, παίρνει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «Poseidon Med», που αφορά τη διάδοση της χρήσης υγροποιημένου φυσικού αερίου ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο. Στο ευρύτερο πλαίσιο των δράσεων του προγράμματος Poseidon Med II, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 26 Οκτωβρίου στη Ραβένα της Ιταλίας η τελετή παρουσίασης

 

του πρώτου σκάφους ανεφοδιασμού πλοίων LNG, Semi Ballastable Barge Transporter (SBBT). Η καινοτομία του εν λόγω πλωτού μέσου, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο ναυπήγησής του, στηρίζεται στον διττό σχεδιασμό του. Συγκεκριμένα, απαρτίζεται από μια πλατφόρμα ανεφοδιασμού ΥΦΑ (cargo unit) και ένα ρυμουλκό (tug), το οποίο ουσιαστικά, διαθέτοντας σύστημα πρόωσης, θα εφάπτεται στην πρύμνη της πλατφόρμας, συνδυάζοντας χωρητικότητα και πρόωση σε ένα σκάφος (SBBT).

Όπως επεσήμανε στη «Ν» ο Global Gas Technology Segment Manager του Lloyd's Register Παναγιώτης Μήτρου, ο οποίος παρέστη στην εκδήλωση: «Μετά από μια πενταετή περίοδο το Poseidon Med II έχει να επιδείξει ένα απτό παραδοτέο στη νέα εποχή για το LNG στην Ανατολική Μεσόγειο. Η χρονική συγκυρία είναι μοναδική για το LNG όχι μόνο ως καύσιμο για τις θαλάσσιες μεταφορές αλλά και για το ίδιο το αέριο ως σοβαρή εναλλακτική και ώριμη επιλογή, ένα από τα πολλά βήματα, προς την εποχή μηδενικού άνθρακα.

Πρωταγωνιστής έναντι των υπολοίπων καυσίμων με υποδομές και μια αγορά που αναπτύσσεται με γεωμετρική πρόοδο, το LNG διεκδικεί δυναμικά τη θέση που του αξίζει στη σκακιέρα της μάχης για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη δίκαιη ενεργειακή μετάβαση. Με την ολιστική εκτίμηση του κύκλου ζωής καυσίμων προ των πυλών, το υγροποιημένο φυσικό αέριο ίσως κρύβει και άλλους άσους για όσους τολμήσουν αυτό το βήμα».

Το σκάφος

Τα καινοτόμα αυτά ναυπηγήματα θα λειτουργούν συνδυαστικά παρέχοντας υπηρεσίες υψηλού επιπέδου, βασισμένες σε διεθνή πρότυπα ασφαλούς ναυσιπλοΐας αναφορικά με τον ανεφοδιασμό των πλοίων που χρησιμοποιούν ΥΦΑ ως βασικό καύσιμο.

Πιο συγκεκριμένα, το σκάφος SBBT, με χωρητικότητα φορτίου 4.000 κ.μ. LNG (Liquified Natural Gas) και 1.000 κ.μ. MDO (Marine Diesel Oil), θα δραστηριοποιείται κυρίως στη Βόρεια Αδριατική Θάλασσα, αποτελώντας το πρώτο πλοίο αυτού του τύπου στην περιοχή της Μεσογείου που θα χρησιμοποιηθεί για ανεφοδιασμό. Η πλατφόρμα Cargo Unit θα μπορεί επίσης να ανεφοδιάζει μεγάλα κρουαζιερόπλοια που κινούνται με ΥΦΑ, χάρη στις δύο μεγάλες αποθήκες που διαθέτει, οι οποίες μπορούν να μεταφέρουν υπό ελεγχόμενη θερμοκρασία συνολικό όγκο 4.000 κ.μ. ΥΦΑ συν 1.000 κ.μ. πετρελαίου ντίζελ. Το συνολικό κόστος του έργου θα φτάσει τα 40 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των 9,5 εκατ. ευρώ της οικονομικής αρωγής από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στην Ελλάδα

Παράλληλα με την Ιταλία και η Ελλάδα έχει σχέδια για την κατασκευή ενός πλοίου εφοδιασμού με υγροποιημένο φυσικό αέριο, με τη ΔΕΠΑ να έχει τον συντονισμό των προσπαθειών. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη σε Ελλάδα και Κύπρο (θα κατασκευαστεί από ένα σκάφος, ένα για την κάθε χώρα). Αναμένεται η ανακοίνωση - πρόσκληση για δεσμευτικές προσφορές. Ήδη η ΔΕΠΑ και η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχουν υπογράψει συμφωνία για τη χρηματοδότηση, με ποσό έως 20 εκατ. ευρώ, της κατασκευής ενός νέου πλοίου τροφοδοσίας LNG για ναυτιλιακή χρήση (LNG bunkering vessel) στην Ελλάδα.

*(Από τη Ναυτεμπορική)