Έντονα πράσινο χρώμα θα έχει το Υπουργικό Συμβούλιο σήμερα, καθώς θα ξεκινήσει με την παρουσίαση από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα δυο νομοθετικών πρωτοβουλιών, όπως έχει ήδη γράψει η «Ν»: πρώτον, του Εθνικού Κλιματικού Νόμου και, δεύτερον, του πολυνομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της αδειοδοτικής διαδικασίας των ΑΠΕ, το θεσμικό πλαίσιο για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας και τα υπεράκτια αιολικά, καθώς και τον μετασχηματισμό της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων (ΕΔΕΥ)

Ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος αποτελεί τον οδικό χάρτη για το πώς θα καταστεί η Ελλάδα κλιματικά ουδέτερη το αργότερο μέχρι το 2050. Σε αυτή την πορεία, τίθενται ως ενδιάμεσοι κλιματικοί στόχοι η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 55% το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990 (σε ευθυγράμμιση με το νέο ευρωπαϊκό πακέτο «Fit for 55» και έναντι στόχου 42% στο ισχύον Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα) και κατά 80% το 2040.

Για συγκεκριμένους κλάδους της οικονομίας με υψηλές εκπομπές ρύπων (ηλεκτροπαραγωγή, μεταφορές, βιομηχανία, γεωργία - κτηνοτροφία, κτήρια, απόβλητα, δασοπονία) θα υπάρχει η υποχρέωση εκπόνησης «τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα» -με πενταετή ορίζοντα-, μέσω των οποίων θα τίθενται συγκεκριμένοι στόχοι για τη μείωση των ρύπων σε κάθε κλάδο. Από το 2023, εξάλλου, οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης θα καταρτίζουν «Δημοτικά Σχέδια Μείωσης Εκπομπών CO2», που θα περιλαμβάνουν τις ενεργειακές καταναλώσεις και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου για κτήρια, κοινωφελείς εγκαταστάσεις, δημοτικά οχήματα, οδοφωτισμό -με έτος βάσης το 2019- και θα ενσωματώνουν στόχους μείωσης για το 2025 και το 2030.

Στο πλαίσιο της προώθησης της ηλεκτροκίνησης, σύμφωνα με πληροφορίες υπάρχει πρόβλεψη ότι από το 2027 τα νέα ταξί σε Αττική και Θεσσαλονίκη θα είναι ηλεκτροκίνητα. Από τις πιο σημαντικές προβλέψεις του νόμου είναι αυτές που αφορούν την περιβαλλοντική αδειοδότηση, καθώς οι σχετικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν εκτιμήσεις για τις προκαλούμενες εκπομπές ρύπων στο μέλλον και των πιθανών επιπτώσεών τους σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση.

Από το 2023 οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα αστικής ανάπτυξης, υδατοκαλλιέργειες, βιομηχανικές δραστηριότητες κ.ά. θα περιλαμβάνουν υποχρεωτική ποσοτική εκτίμηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου που προέρχονται από τη λειτουργία του έργου ή της δραστηριότητας.

Πράσινη ενέργεια

Το δεύτερο νομοσχέδιο που «ωριμάζει» θα περιλαμβάνει τη δεύτερη φάση απλοποίησης της αδειοδότησης των ΑΠΕ -σε συνέχεια της παρέμβασης που έγινε στο πρώτο στάδιο της Άδειας Παραγωγής το 2020-, με τελικό στόχο οι αιολικοί και φωτοβολταϊκοί σταθμοί να λαμβάνουν όλες τις άδειες μέσα σε δύο χρόνια κατά μέσο όρο, από 4-7 χρόνια που είναι σήμερα. Μεταξύ των εξεταζόμενων παρεμβάσεων είναι και η αυστηροποίηση του ελέγχου του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των νέων έργων, με σκοπό να δοθεί τέλος στη «δέσμευση» περιοχών από σταθμούς, για τους οποίους υπάρχει υψηλή αβεβαιότητα ως προς το αν θα υλοποιηθούν ή όχι. Θα εξεταστεί επίσης και το αν χρειάζεται να ενισχυθούν περαιτέρω τα «φίλτρα» οικονομικής φερεγγυότητας των επενδυτών και θα αντιμετωπίζονται με στοχευμένο τρόπο προβλήματα που «βραχυκυκλώνουν» τους επενδυτές και δημιουργούν αυξημένο φόρτο εργασίας στις αδειοδοτούσες αρχές σε διάφορα στάδια της διαδικασίας.

Προαπαιτούμενο για την ταχύτερη διείσδυση των ΑΠΕ -με παράλληλη διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος- είναι η ανάπτυξη συστημάτων αποθήκευσης, οπότε το ΥΠΕΝ εισηγείται ρυθμίσεις για την αδειοδότηση των σταθμών αποθήκευσης, την πρόσβαση στα δίκτυα, τη συμμετοχή τους στις αγορές του Target Model, τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις. Σημειώνεται ότι εντός του μήνα θα κοινοποιηθεί από το ΥΠΕΝ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG COMP) το σχήμα στήριξης των σταθμών αποθήκευσης, που θα ανοίξει τον δρόμο για τη διενέργεια του πρώτου διαγωνισμού εντός του πρώτου εξαμήνου του 2022, αλλά και για την αξιοποίηση των πόρων 450 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης που έχουν προβλεφθεί για την αποθήκευση.

Στη γραμμή της αφετηρίας μπαίνει σήμερα και το ρυθμιστικό πλαίσιο των υπεράκτιων αιολικών πάρκων -με τα «αποκαλυπτήρια» από το ΥΠΕΝ των κεντρικών του αξόνων- στο φόντο του ισχυρού επενδυτικού ενδιαφέροντος που έχει ήδη εκδηλωθεί, από ελληνικούς και ξένους ομίλους. Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση προβλέπει τη χωροθέτηση από το κράτος των ζωνών εντός των οποίων θα μπορούν να αναπτυχθούν τα πάρκα και τη διενέργεια διαγωνιστικών διαδικασιών για την τιμή αποζημίωσης της παραγόμενης ενέργειας. Στόχος είναι να αναπτυχθούν έργα συνολικής ισχύος 2 GW έως το 2030.

Υποδομές υδρογόνου

Νέο στοιχείο του πολυνομοσχεδίου είναι ο μετασχηματισμός της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής Υδρογονανθράκων, πιθανόν προς την κατεύθυνση της δημιουργίας συνεργειών με δραστηριότητες που προωθούν την πράσινη μετάβαση όπως είναι η ανάπτυξη υποδομών υδρογόνου και δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, καθώς και της αξιοποίησης της τεχνογνωσίας που χρησιμοποιείται στις υπεράκτιες πλατφόρμες εξόρυξης υδρογονανθράκων στα θαλάσσια αιολικά πάρκα.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")