Προς τη σωστή κατεύθυνση θεωρούν οι φορείς του κατασκευαστικού κλάδου ότι κινείται η υπουργική απόφαση για τον καθορισμό των συντελεστών αναθεώρησης του κόστους των δημοσίων έργων

Ωστόσο προσθέτουν ότι θα πρέπει να εκδοθεί διευκρινιστική εγκύκλιος, όπου θα αναφέρονται οι ακριβείς εργασίες που είναι επιλέξιμες για τη λήψη αποζημιώσεων, λόγω της αύξησης των τιμών των υλικών, καθώς έτσι όπως είναι διατυπωμένη η απόφαση εξαιρείται ένας σημαντικός αριθμός εργασιών. Παράλληλα, σύμφωνα με θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου, σε κάποιες κατηγορίες υλικών, όπως για παράδειγμα στους πλαστικούς σωλήνες, οι τιμές των οποίων έχουν αυξηθεί κατά 40% από τις αρχές του έτους, οι αποζημιώσεις που προκύπτουν με βάση την αναθεώρηση κινούνται σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο και χρήζουν βελτίωσης.

Σε κάθε περίπτωση, με την απόφαση αυτή φαίνεται πως θα επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό ένα καίριο ζήτημα για τις εταιρείες που εκτελούν δημόσια έργα. Κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου οι τιμές μεγάλου εύρους υλικών έχουν αυξηθεί σε ποσοστό που κινείται από 40% έως και 100%, εκτινάσσοντας τους προϋπολογισμούς των έργων, με αποτέλεσμα πολλές εταιρείες να βρίσκονται ενώπιον σημαντικών ζημιών, με δεδομένο ότι η πλειονότητα των έργων έχουν αναληφθεί με εκπτώσεις που κινούνται πολύ κοντά στα όρια του εργολαβικού κόστους.

Σύμφωνα με τον κ. Γ. Βλάχο, πρόεδρο του ΣΑΤΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τεχνικών Εταιρειών), «ο σίδηρος, που χρησιμοποιείται σε πληθώρα κατασκευαστικών εργασιών (π.χ. σιδηροκατασκευές, σωλήνες, οπλισμός σκυροδέματος), έχει αυξηθεί κατά 60%-70%». Αντίστοιχα, τα πλαστικά προϊόντα (PVC), που χρησιμοποιούνται π.χ. στους σωλήνες σε πλειάδα αρδευτικών και αποχετευτικών έργων, έχουν αυξηθεί κατά 40%. Μεγάλη είναι πλέον και η επιβάρυνση όλων των προϊόντων που αποτελούν παράγωγα του πετρελαίου, όπως π.χ. τα ασφαλτικά προϊόντα, και του κόστους της ενέργειας συνολικά (π.χ. πετρέλαιο κίνησης), που άπτεται και της χρήσης των μηχανημάτων, αλλά και του μεταφορικού κόστους. Πάντως μπορεί η απόφαση του υπουργείου να δίνει μια λύση, ωστόσο αυτή είναι προσωρινή και δεν αντιμετωπίζει το ζήτημα σε βάθος χρόνου. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ηλεκτρονικό σύστημα προσδιορισμού κόστους των συντελεστών παραγωγής τεχνικών έργων, το οποίο να παρακολουθεί την πορεία των τιμών σε πραγματικό χρόνο. Το ζήτημα αυτό αποτελεί πάγιο αίτημα του κατασκευαστικού κλάδου και αναφέρεται μάλιστα και στη σχετική υπουργική απόφαση για την αναθεώρηση των συντελεστών κόστους.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")