Ισχυρό momentum για τις υποδομές φυσικού αερίου που ενισχύουν την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης και διευκολύνουν - επισπεύδουν την απεξάρτηση από το φυσικό αέριο της Ρωσίας φαίνεται να δημιουργεί η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τα νέα γεωπολιτικά δεδομένα που δημιουργεί. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η χθεσινή προαναγγελία-έκπληξη του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της Βουλής για κατασκευή

 

δεύτερου τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) στην Αλεξανδρούπολη, που ήρθε στη συνέχεια να… αποκωδικοποιήσει η Gastrade, o φορέας υλοποίησης του πρώτου Πλωτού Σταθμού Αποθήκευσης και Επανεριοποίησης (FSRU) στην περιοχή. H πολυμετοχική εταιρεία, στην οποία συμμετέχουν -με ποσοστό 20% έκαστος- η Ελμίνα Κοπελούζου, η ναυτιλιακή Gaslog του Πήτερ Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η Bulgartansgaz (Διαχειριστής του Συστήματος Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας) και ο ΔΕΣΦΑ, ανακοίνωσε χθες ότι κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας αίτηση για χορήγηση νέας άδειας Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ). Το νέο έργο «ΑΣΦΑ Θράκης» θα αποτελείται από ένα δεύτερο FSRU που θα αναπτυχθεί στο Θρακικό Πέλαγος, ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης, θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει τον Τερματικό Σταθμό με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, «το έργο θα ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών εφοδιασμού φυσικού αερίου στην Ελλάδα και ολόκληρη την περιφέρεια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα μειώσει δραστικά οποιοδήποτε κίνδυνο διακοπής τροφοδοσίας».

Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ελήφθη η Τελική Επενδυτική Απόφαση για το πρώτο FSRU της Αλεξανδρούπολης, που θα διαθέτει αποθηκευτική ικανότητα 153.500 κ.μ. LNG, με την ετήσια δυναμικότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα να είναι 5,5 δισ. κ.μ.

Το έργο βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, με στόχο να λειτουργήσει στα τέλη του 2023.

Το project ΔΙΩΡΥΓΑ GAS…

Την ίδια στιγμή, μια δεύτερη πύλη εισαγωγής LNG στη Νότια Ελλάδα (μετά τον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας) που θα εξυπηρετεί τους καταναλωτές φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα και τις γειτονικές χώρες, ετοιμάζεται να ανοίξει ο όμιλος της Motor Oil, που «ωριμάζει» με ταχείς ρυθμούς το FSRU με την επωνυμία ΔΙΩΡΥΓΑ Gas. Η εταιρεία αναμένει την έγκριση της ΡΑΕ για να εκκινήσει τη δεύτερη, δεσμευτική φάση του market test που αναμένεται έως το τέλος του Ιουνίου.

Εάν ολοκληρωθεί με επιτυχία (με το ισχυρό ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε κατά την πρώτη φάση τον Ιανουάριο να αποτελεί θετικό οιωνό), θα ανοίξει ο δρόμος για τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης και την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στο τέλος του έτους. Η ΔΙΩΡΥΓΑ GAS σχεδιάζεται με χωρητικότητα αποθήκευσης έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 MWhs / ημέρα και εκτιμάται -μεταξύ άλλων- ότι θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της δυναμικότητας αποθήκευσης του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου, με άμεση συνέπεια την ενίσχυση ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας.

Και η αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, πραγματοποιήθηκε και ένα βήμα ωρίμανσης του έργου της παραχώρησης της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου της Καβάλας -νproject, που αν είχε ολοκληρωθεί νωρίτερα θα είχε αυξήσει σημαντικά τις αντοχές του ενεργειακού συστήματος της χώρας-, με τη θέση σε δημόσια διαβούλευση από τη ΡΑΕ του Κανονισμού Τιμολόγησης. Ο Κανονισμός αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για να αποφασίσουν οι δυο ενδιαφερόμενοι (κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ - ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Energean) εάν θα προχωρήσουν ή όχι σε υποβολή δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό που τρέχει το ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, το 50% του κόστους κατασκευής θα επιβαρύνει τελικά είτε τους καταναλωτές φυσικού αερίου είτε τους χρήστες της Αποθήκης, αφού κατέληξε σε αυτό το ποσοστό για την κοινωνικοποίηση το έργου, που «μεταφράζεται» σε ποσό 160 εκατ. ευρώ. Το υπόλοιπο 50% θα καλυφθεί από τον επενδυτή και τον ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό μηχανισμό Connecting Europe Facility, καθώς η αποθήκη συμπεριλαμβάνεται στη λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). Εάν διαπιστωθεί χρηματοδοτικό κενό, δίνεται η δυνατότητα στην Πολιτεία να το καλύψει με δημόσια δαπάνη, υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρείται στην ΥΑΦΑ στρατηγικό απόθεμα σε περίπτωση κρίσης εφοδιασμού.

Η ΡΑΕ εισηγείται να γίνει η επένδυση χωρίς τα συμπληρωματικά έργα που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ, δηλαδή έναν δεύτερο αγωγό και τα συνοδά έργα. Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για την Αποθήκη υπολογίζονται σε 314 εκατ. ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος του «μη αντλήσιμου αερίου» (cushion gas), που θεωρείται απαραίτητο για την απόληψη αερίου από την εγκατάσταση και το οποίο εκτιμάται σε 47-60 εκατ. ευρώ. Η εκτίμηση του εν λόγω κόστους θεωρείται υπερβολικά μετριοπαθής από παράγοντες της αγοράς.

Το πλαίσιο του Κανονισμού Τιμολόγησης θα ισχύσει εφόσον κατασκευασθεί και λειτουργήσει η ΥΑΦΑ με τα εξής χαρακτηριστικά: χωρητικότητα 1 δισ. κ.μ., δυναμικότητα εισπίεσης 80 GWh τη μέρα, δυναμικότητα απόληψης 103 GWh τη μέρα και ετήσιος ενεργός διακινούμενος όγκος 6.063 GWh.

Μετά την επεξεργασία των σχολίων, η Αρχή θα στείλει τα τελικά ρυθμιστικά κείμενα στο ΤΑΙΠΕΔ, ώστε να οριστεί προθεσμία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

*(Από τη Ναυτεμπορική)