Εθνική Οδός Κερδοσκοπίας

Εορταστική κερδοσκοπία χτύπησε και πάλι τους καταναλωτές. Εκμεταλλευόμενοι την έξοδο των εκδρομέων και παρά τη μεγάλη πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου την εβδομάδα που πέρασε, οι εμπλεκόμενοι στο κύκλωμα της αγοράς πετρελαιοειδών δεν έχασαν ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν.
Του Γιώργου Φιντικάκη
Τετ, 26 Μαρτίου 2008 - 06:05

Εορταστική κερδοσκοπία χτύπησε και πάλι τους καταναλωτές. Εκμεταλλευόμενοι την έξοδο των εκδρομέων και παρά τη μεγάλη πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου την εβδομάδα που πέρασε, οι εμπλεκόμενοι στο κύκλωμα της αγοράς πετρελαιοειδών δεν έχασαν ευκαιρία να κερδοσκοπήσουν.

Η τιμή της αμόλυβδης «πέταξε» σε πρατήρια της εθνικής οδού ακόμη και στα 1,25 ευρώ/λίτρο, επίπεδα που είναι τα υψηλότερα όλων των εποχών, βάζοντας φωτιά στα πορτοφόλια των οδηγών τόσο κατά την έξοδο όσο και κατά την επιστροφή. Τροφή γι΄ αυτό το κερδοσκοπικό παιχνίδι έδωσε η μεγάλη ζήτηση για βενζίνη κατά το τετραήμερο της εξόδου, όπου κάποιοι (πρατηριούχοι, ίσως και εταιρείες) είδαν την καλύτερη ευκαιρία για να τσιμπήσουν τις τιμές.

Άνοδος και μετά την πτώση

Έτσι, οι μειώσεις στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, που την εβδομάδα που πέρασε υποχώρησαν κατά 10% (από τα υψηλά των 111 δολ/βαρέλι, έπεσαν στα 100 δολ/βαρέλι), όχι μόνο δεν πέρασαν στη μάνικα, αντίθετα οι τιμές αυξήθηκαν και εκτινάχθηκαν στα ύψη οι αποκλίσεις από πρατήριο σε πρατήριο ακόμη και στον ίδιο νομό.

 Ενώ για παράδειγμα στη Βοιωτία και μέσα στην πόλη της Θήβας η μέση τιμή βενζίνης- με βάση τις τιμοληψίες του υπ. Ανάπτυξης- την Παρασκευή ήταν στα 1,121 ευρώ/λίτρο, έξω από την πόλη επί της εθνικής οδού έφτανε στα 1,23 ευρώ/λίτρο. Δηλαδή κάθε λίτρο είχε καπέλο 11 λεπτών σε σχέση με τη μέση τιμή του νομού, κάτι που δεν δικαιολογείται από το κόστος για τα μεταφορικά, αφού είναι ακριβώς το ίδιο.

Ακόμη υψηλότερα, στα 1,25 ευρώ/λίτρο, πέταγε χθες το μεσημέρι η αμόλυβδη βενζίνη σε πρατήρια επί της εθνικής οδού στο Σχη ματάρι, στο ρεύμα εισόδου προς την Αθήνα. Παράλληλα και παρά το γεγονός ότι έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από τον Ιανουάριο του 2007, όταν δημοσιοποιήθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά των καυσίμων, οι στρεβλώσεις της αγοράς όχι μόνο δεν μειώθηκαν αλλά έχουν αυξηθεί.

Θυμίζουμε ότι το πόρισμα έκανε λόγο για «ανεξήγητα ακριβούς νομούς σε αντίθεση με τους γειτονικούς τους», φωτογραφίζοντας μεταξύ άλλων τη Θεσπρωτία, την Ευρυτανία και τα Ιόνια Νησιά.

Τα σημερινά στοιχεία δείχνουν ότι οι περίεργες διαφορές τιμών όχι μόνο παραμένουν αλλά έχουν αυξηθεί. Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από τις τιμοληψίες που δημοσιεύει κάθε εβδομάδα το υπουργείο Ανάπτυξης. Το πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Θεσπρωτίας, από τους σταθερά ακριβότερους νομούς της χώρας, όπου η μέση τιμή της απλής αμόλυβδης βενζίνης έφτανε την Παρασκευή τα 1,21 ευρώ/λίτρο, όταν στη γειτονική Άρτα δεν ξεπερνούσε τα... 1,14 λεπτά. Η μέση αυτή διαφορά των 7 λεπτών ανά λίτρο δεν δικαιολογείται από το κόστος για τα μεταφορικά, αφού είναι ακριβώς το ίδιο.

Σε Φωκίδα και Ευρυτανία

Άλλο παράδειγμα αφορά τη σύγκριση μεταξύ Φωκίδας και Ευρυτανίας, που παρ΄ ότι συνορεύουν έχουν διαφορά 8 λεπτών/λίτρο στη μέση τιμή της αμόλυβδης. Μάλιστα η πρώτη αν και πιο κοντά στην Αττική, όπου βρίσκονται τα διυλιστήρια που προμηθεύουν τα πρατήρια με καύσιμα, έχει υψηλότερη μέση τιμή από τη δεύτερη. Η μέση τιμή στη Φωκίδα σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης είναι 1,18 ευρώ το λίτρο, έναντι 1,10 ευρώ το λίτρο στην Ευρυτανία. Το φαινόμενο δεν παρατηρείται σε άλλους νομούς που επίσης συνορεύουν. Για παράδειγμα, στους δύο άλλους νομούς της Στερεάς Ελλάδας, την Αιτωλοακαρνανία και τη Φθιώτιδα, οι μέσες τιμές της βενζίνης είναι 1,11 και 1,09 ευρώ/λίτρο αντίστοιχα.

(Από την εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 26/03/2008)