Ξανά την ανιούσα, έπειτα από ένα «μικρό διάλειμμα» πτωτικών τάσεων, αναμένεται να πάρουν οι τιμές υγρών καυσίμων, καθώς η τιμή του brent επανήλθε πάνω από τα 100 δολάρια το βαρέλι, προσεγγίζοντας χθες τα 113 δολάρια

Η εξέλιξη αυτή είναι απολύτως βέβαιο ότι θα αποτυπωθεί άμεσα στις διυλιστηριακές τιμές και συνεπώς στην τιμή της αντλίας. Ήδη, όμως, οι τιμές των καυσίμων είναι σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα, με την τιμή της βενζίνης να βρίσκεται σταθερά πάνω από τα δύο ευρώ ανά λίτρο, παρά την υποχώρηση της τάξεως των περίπου 6 λεπτών που καταγράφηκε τις προηγούμενες ημέρες, λόγω της υποχώρησης των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Την ίδια ώρα, παρά τον προγραμματισμό για την επιδότηση του κόστους των καυσίμων με 22 λεπτά ανά λίτρο, πληθαίνουν οι «φωνές» που ζητούν τη μείωση του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης ως μέτρο ουσιαστικής αποκλιμάκωσης των τιμών.

Χθες, με βάση τα στοιχεία του παρατηρητηρίου τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε στα 2,048 ευρώ ανά λίτρο. Ωστόσο, σε πολλούς νομούς της χώρας οι τιμές παραμένουν σε επίπεδα άνω των 2,10 ευρώ ανά λίτρο, ενώ στις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα η μέση τιμή ήταν στα 2,286 και 2,203 ευρώ ανά λίτρο αντίστοιχα.

Στο πετρέλαιο κίνησης, η πανελλαδική μέση τιμή ήταν στο 1,915 ευρώ ανά λίτρο, αλλά και σε αυτή την περίπτωση υπάρχουν νομοί όπου η μέση τιμή ξεπερνά τα δύο ευρώ ανά λίτρο. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι και πάλι οι νομοί Δωδεκανήσων και Κυκλάδων, όπως επίσης και οι νομοί Λέσβου, Κεφαλληνίας και Φωκίδας.

Σημειώνεται ότι στον υφιστάμενο κύκλο κατακόρυφης αύξησης των τιμών, το μεγαλύτερο ύψος των τιμών σε μέση πανελλαδική βάση καταγράφηκε στις 16 Μαρτίου, με την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων να πωλείται έναντι 2,11 ευρώ ανά λίτρο και το πετρέλαιο κίνησης στο 1,997 ευρώ το λίτρο.

Αναφορικά με το πετρέλαιο θέρμανσης, χθες η πανελλαδική του τιμή διαμορφώθηκε στο 1,509 ευρώ ανά λίτρο, έναντι 1,621 ευρώ στις 16 Μαρτίου.

Η επιδότηση

Οι τιμές αυτές προφανώς και είναι απαγορευτικές για ένα πολύ μεγάλο τμήμα των καταναλωτών, οι οποίοι προσδοκούν στην έλευση του Απριλίου και την ενεργοποίηση της πλατφόρμας μέσω της οποίας θα δίνεται επιδότηση 22 λεπτά ανά λίτρο καυσίμων για 60 λίτρα καυσίμων τον μήνα, μέτρο που θα διαρκέσει τρεις μήνες (Απρίλιος, Μάιος, Ιούνιος). Το μέτρο αφορά νοικοκυριά με ετήσιο φορολογητέο εισόδημα έως 30.000 ευρώ.

Όπως ανακοίνωσε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου, η πλατφόρμα θα ενεργοποιηθεί σε περίπου δύο εβδομάδες. Η ενεργοποίηση, πάντως, του συγκεκριμένου μέτρου απομακρύνει τις πιθανότητες μια μείωσης του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και του ΦΠΑ στα καύσιμα, καθώς η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι θα επρόκειτο για ένα οριζόντιο μέτρο που θα ευνοούσε περισσότερο τους έχοντες παρά τους οικονομικά ευάλωτους. Γι’ αυτό, άλλωστε, όπως υποστηρίζει, προκρίθηκε η επιδότηση των 22 λεπτών ανά λίτρο για τα εισοδήματα έως 30.000 ευρώ.

Αυτό, ωστόσο, που θα πρέπει να επισημανθεί είναι ότι η Ελλάδα έχει έναν από τους υψηλότερους ειδικούς φόρους στη βενζίνη μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. με 70 λεπτά ανά λίτρο, μέγεθος που επιβαρύνεται με επίσης έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ (24%).

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία, ενώ ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης. Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχουν η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο. Η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

Προτάσεις από το ΒΕΑ για μείωση ΕΦΚ και ΦΠΑ

Δύο προτάσεις για τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αλλά και του ΦΠΑ στα καύσιμα κατέθεσε με επιστολή της προς τους υπουργούς Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνι Γεωργιάδη η διοίκηση του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας.

Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΒΕΑ Παύλος Ραβάνης επισημαίνει ότι «οι προτάσεις κινούνται σε δημοσιονομικά πλαίσια και μπορεί να ανταποκριθεί ο κρατικός προϋπολογισμός», τονίζοντας ότι είναι επιτακτική ανάγκη η μείωση του κόστους των καυσίμων, καθώς μόνο η καταβολή επιδομάτων δεν είναι αρκετή για την επιβίωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΒΕΑ, ανταποκρινόμενο στις εκκλήσεις των μελών του, προχώρησε με βάση τις τιμές, όπως αυτές διαμορφώνονται στην αγορά, στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων - σεναρίων για το πώς θα εξελίσσονταν οι τιμές μετά τις παρακάτω παρεμβάσεις:

α) μείωσης του ΦΠΑ στα καύσιμα από 24% στο 13%, με τιμές διυλιστηρίου 0,8 ευρώ, 1 ευρώ και 1,30 ευρώ, με τα έσοδα του Δημοσίου να διαμορφώνονται αντίστοιχα από 1,11 ευρώ/λίτρο σε 0,93 ευρώ/λίτρο, από 1,17 ευρώ/λίτρο σε 0,96 ευρώ/λίτρο και από 1,25 ευρώ/λίτρο σε 1,01 ευρώ/λίτρο.

β) μείωσης του ΕΦΚ από 0,7 ευρώ/λίτρο στο 0,5 ευρώ/λίτρο με ΦΠΑ 24% και 13%, με τα έσοδα του Δημοσίου να διαμορφώνονται αντίστοιχα από 1,08 ευρώ/λίτρο σε 0,83 ευρώ/λίτρο και 0,68 ευρώ/ λίτρο.

Όπως επισημαίνει το Επιμελητήριο, οι παρεμβάσεις που προτείνει ήδη εφαρμόζονται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Κύπρο, όπου ομόφωνα ψηφίστηκε η μείωση του φόρου κατανάλωσης στα καύσιμα για το διάστημα 8/3-1/6/2022 και δεδομένου ότι ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα είναι δυσανάλογα αυξημένος σε σχέση με τις οικονομικές δυνατότητες του Έλληνα καταναλωτή, ζητεί να υιοθετήσει η κυβέρνηση μία από τις προτάσεις του.

Το ΒΕΑ υποστηρίζει ότι η μείωση της τιμής των καυσίμων θα αύξανε την κατανάλωση, θα βοηθούσε στην αντιμετώπιση των ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων και θα περιόριζε τις τυχόν απώλειες εσόδων που θα προέκυπταν από την οποιαδήποτε μείωση των φόρων.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")