Νέα «Χαράτσια» γιά τήν ‘Ελληνική Οἰκονομία ἡ ’Ένταξις στό Σύστημα ‘Εμπορίας Ρύπων Κτηρίων Μεταφορῶν

Νέα «Χαράτσια» γιά τήν ‘Ελληνική Οἰκονομία ἡ ’Ένταξις στό Σύστημα ‘Εμπορίας Ρύπων Κτηρίων Μεταφορῶν
τοῦ Γιώργου ’Ατσαλάκη
Δευ, 28 Μαρτίου 2022 - 18:33

Στό φόντο τῆς ἐντεινόμενης εὐρωπαϊκῆς συζητήσεως γιά τήν ἀνάγκη μέτρων γιά τήν ἀνακούφιση τῶν εὐάλωτων καταναλωτῶν καί τήν ἐνίσχυση τῶν ἐπιχειρήσεων ἀπέναντι στήν ἁλματώδη αὔξηση τῶν τιμῶν στήν ἐνέργεια, πού μονοπωλεῖ τό ἐνδιαφέρον λόγῳ τῆς κρίσεως στήν Οὐκρανία, περνᾶ λάθρᾳ μιά ἄλλη παράμετρος τοῦ ὅλου ζητήματος πού ἀφορᾶ τήν λεγόμενη «πράσινη μετάβαση»

Πιό συγκεκριμένα ἡ σχεδιαζόμενη ἔνταξις στό σύστημα ἐμπορίας ρύπων (ETS) ἀπό τό 2025 τῶν μεταφορῶν καί τῶν κτηρίων, δηλαδή, τῆς βενζίνης, τοῦ ντῆζελ κινήσεως, θερμάνσεως καί τοῦ φυσικοῦ ἀερίου πού χρησιμοποιοῦνται σέ αὐτούς τούς κλάδους θά φέρει ἐπιβαρύνσεις στό κόστος πού ἀναλογεῖ στό διοξείδιο τοῦ ἄνθρακος πού ἐκπέμπεται στήν ἀτμόσφαιρα κατά τήν καύση τους.

Ἔτσι π.χ. μέ βάση πρόχειρους ὑπολογισμούς τῆς ἀγορᾶς, μιά τέτοια προοπτική γιά τίς ὁδικές μεταφορές μπορεῖ νά φέρει αὐξήσεις στά καύσιμα, πού μέ τά σημερινά δεδομένα ἴσως ξεπεράσουν καί τά 20 λεπτά ἀνά λίτρο καυσίμου. Καί βέβαια ὅταν ἕνας τέτοιος μηχανισμός ὑπόκειται σέ χρηματιστηριακούς κανόνες κι ἐνίοτε κερδοσκοπικούς, τότε εὔκολα συνάγεται τό συμπέρασμα, ὅτι ἡ μεταβλητότης καί ἡ ἀστάθεια τῶν τιμῶν θά εἶναι κεντρικό χαρακτηριστικό τό ἑπόμενο διάστημα, ἐάν περάσει καί αὐτός ὁ μηχανισμός, στήν πράξη. Παράλληλα, ἡ ἔνταξις τῆς ναυτιλίας θά φέρει νέο κῦμα ἀκρίβειας, ἀλλά καί θά βάλει φρένο καί στό μέτωπο τῆς προσφορᾶς ἀρχικά ἀλλά καί τῆς ζητήσεως στή συνέχεια λόγῳ πληθωριστικῆς πιέσεως στήν οἰκονομία. Κάτι πού ἐπανειλημμένα ἔχουν τονίσει παράγοντες καί φορεῖς τῆς ἐγχώριας ἀγορᾶς, ἀπό τή βιομηχανία, τόν ἑλληνικό ἐφοπλισμό ἀλλά καί τόν ΣΕΒ. Βέβαια, μέ βάση τήν Κομμισσιόν ἀπό τό Κοινωνικό Ταμεῖο γιά τό Κλῖμα θά ὑπάρξει μιά χρηματοδότησις συνολικά 72,2 δισ. εὐρώ κατά τήν περίοδο 2025-2032 γιά τήν στήριξη τῶν κοινωνικῶν ὁμάδων πού πλήττονται περισσότερο ἀπό τήν αὔξηση τοῦ κόστους τῆς ἐνέργειας. Καί ὅπως ἀναφέρεται σχετικά, ἡ Ἑλλάς, λόγῳ τῆς παλιότητος τῶν κτιρίων, τῶν κοινωνικῶν δεδομένων ἀλλά καί τῆς σημασίας τῶν ὁδικῶν μεταφορῶν, θά ἐνταχθεῖ στήν πεντάδα τῶν χωρῶν μέ τίς ὑψηλότερες ἀναμενόμενες εἰσροές ἀπό τό Κοινωνικό Ταμεῖο γιά τό κλῖμα. Ἔτσι, ἐκτιμᾶται ὅτι τά κονδύλια πού πρόκειται νά λάβει κατά τήν περίοδο 2025-2032 εἶναι τριπλάσια σέ σχέση μέ αὐτά πού ἀναλογοῦν μέ βάση τίς ἐκπομπές ἀπό τά κτίρια καί τίς μεταφορές. 

Ὁ ΣΕΒ 

Εἰδικά, ὁ Σύνδεσμος Ἐπιχειρήσεων καί Βιομηχανιῶν καί στό τελευταῖο του μήνυμα μέ ἀφορμή τά μέτρα πού ἀνεκοίνωσε γιά τήν ἐνεργειακή κρίση ἡ Κυβέρνησις, τόνισε χαρακτηριστικά ὅτι θά πρέπει νά γίνει «προσπάθεια γιά τή μεγαλύτερη δυνατή ἐνίσχυση τῆς ἀνθεκτικότητας καί τῆς ἀνταγωνιστικότητας τῆς οἰκονομίας μας.» Ὅπως, ἄλλως τε, ἐπισημαίνεται καί στήν νέα μελέτη τοῦ ΙΟΒΕ μέ τίτλο «Ἐπιπτώσεις τῆς ἀναθεωρημένης εὐρωπαϊκῆς πολιτικῆς γιά τό Κλῖμα στήν ἑλληνική βιομηχανία καί οἰκονομία», ὁ κίνδυνος «διαρροῆς ἄνθρακα» γιά τήν χώρα μας εἶναι ἰδιαίτερα σημαντικός μιά καί ἀφορᾶ κλάδους πού παράγουν τό 27% τῆς Ἀκαθάριστης Προστιθέμενης Ἀξίας (ΑΠΑ) τῆς μεταποιήσεως καί ἀπασχολοῦν περίπου 57 χιλ. ἐργαζομένους (16% τῆς συνολικῆς ἀπασχολήσεως στήν μεταποίηση).