Με σχεδόν 37 λεπτά ανά λίτρο επιβάρυνε ο πόλεμος στην Ουκρανία την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων, ενώ στα 25 λεπτά ανήλθε και το «καπέλο» στο πετρέλαιο κίνησης

Ωστόσο, για το δεύτερο καύσιμο, το κόστος θα ήταν αρκετά υψηλότερο αν δεν υπήρχε η επιδότηση των 15 λεπτών ανά λίτρο στην τιμή της αντλίας.

Στο θέμα των καυσίμων, αυτό που ουσιαστικά «επικύρωσε» ο πόλεμος είναι μια συνεχής πορεία ανοδικών τάσεων στις τιμές, τόσο λόγω των διεθνών τιμών όσο και του περιορισμού της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο, με αποτέλεσμα τα καύσιμα να παίρνουν συνεχώς την ανιούσα, καθότι το νόμισμα διαπραγμάτευσής τους είναι το δολάριο.

Την ημέρα έναρξης του πολέμου, στις 24 Φεβρουαρίου, η πανελλαδική μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων ήταν στο 1,892 ευρώ ανά λίτρο και αμέσως μετά άρχισε μια καθημερινή ανοδική πορεία που διήρκησε έως τις 14 Μαρτίου, όπου η τιμή διαμορφώθηκε στα ιστορικά υψηλά των 2,110 ευρώ ανά λίτρο.

Στις επόμενες ημέρες παρατηρήθηκε μια μικρή αποκλιμάκωση των τιμών, η οποία διήρκησε έως τις 22 Μαρτίου. Συνολικά αυτό το οκταήμερο της υποχώρησης η τιμή της αμόλυβδης μειώθηκε κατά μόλις 7 λεπτά το λίτρο (2,040 ευρώ).

Έκτοτε, η τιμή της, με μικρές εξαιρέσεις, κινείται ανοδικά με αποτέλεσμα χθες η πανελλαδική της μέση τιμή να ανέρχεται στα 2,258 ευρώ ανά λίτρο.

Και στο πετρέλαιο κίνησης ανάλογη ήταν η πορεία, ωστόσο η τιμή του αποκλιμακώθηκε με την εφαρμογή του μέτρου της επιδότησης κατά 15 λεπτά από τον περασμένο Απρίλιο. Χθες η πανελλαδική μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης ήταν 1,875 ευρώ ανά λίτρο.

Με βάση τις τελευταίες τιμές στην αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων, η Ελλάδα είναι η τρίτη ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη, μετά τη Φινλανδία και τη Δανία.

Η «επίδοση» για την αμόλυβδη έχει αφετηρία τους υψηλούς φόρους με τους οποίους επιβαρύνεται. Συγκεκριμένα, κάθε λίτρο αμόλυβδης βενζίνης επιβαρύνεται με τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που ανέρχεται στα 70 λεπτά ανά λίτρο -τον τέταρτο υψηλότερο στην Ευρώπη- και επιπλέον με έναν από τους υψηλότερους σε επίπεδο Ε.Ε. Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) που είναι 24%.

Βάσει της κοινοτικής νομοθεσίας, ο ελάχιστος Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης είναι το 0,36 ευρώ ανά λίτρο και οι μόνες χώρες που επιβάλλουν τη μίνιμουμ φορολογία είναι η Βουλγαρία και η Ουγγαρία και ακολουθούν η Πολωνία και η Ρουμανία με 0,37 ευρώ ΕΦΚ ανά λίτρο βενζίνης. Αντίθετα, τον υψηλότερο ΕΦΚ έχει η Ολλανδία με 0,81 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 0,73 ευρώ ανά λίτρο και η Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο και ακολουθούν η Ελλάδα με 0,70, η Γαλλία έχει 0,68 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία 0,65 και η Ισπανία 0,50 ευρώ, όταν ο μέσος όρος σε επίπεδο Ε.Ε. είναι το 0,56 ευρώ ανά λίτρο.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")