Ποιους Ανησυχεί το Ακριβό Πετρέλαιο

Περαιτέρω άνοδο των τιμών πετρελαίου θεωρεί δυνατή η ING Investment Management, επισημαίνοντας ότι παρά την μέχρι στιγμής άνοδο στα επίπεδα των 100 δολαρίων/βαρέλι οι μεγάλες πολυεθνικές πετρελαϊκές εταιρίες, όπως η Exxon, η BP η Total και η Shell αντιμετωπίζουν προβλήματα.
Energia.gr
Τετ, 16 Απριλίου 2008 - 23:15

Περαιτέρω άνοδο των τιμών πετρελαίου θεωρεί δυνατή η ING Investment Management, επισημαίνοντας ότι παρά την μέχρι στιγμής άνοδο στα επίπεδα των 100 δολαρίων/βαρέλι οι μεγάλες πολυεθνικές πετρελαϊκές εταιρίες, όπως η Exxon, η BP η Total και η Shell αντιμετωπίζουν προβλήματα.

Η κάλυψη της ζήτησης

Ο Frederic van Parijs, διαχειριστής του οίκου εξειδικευμένος στον ενεργειακό κλάδο, εξηγεί ότι η ζήτηση πετρελαίου έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια και είναι δύσκολο να καλυφθεί, διότι η αντίστοιχη προσφορά αντιμετωπίζει δυσκολίες καθώς μειώνεται η παραγωγή σε παλαιές και ώριμες πετρελαιοπηγές, ιδιαίτερα σε χώρες μη μέλη του ΟΠΕΚ.

Όταν η ζήτηση ξεπέρασε τα 80 εκ. βαρέλια την ημέρα, οι τιμές ανέβηκαν ραγδαία καθώς εκφράσθηκαν φόβοι έλλειψης. Μάλιστα το φτηνό δολάριο επέτεινε το πρόβλημα.

«Η τιμή του πετρελαίου μπορεί μόλις πρόσφατα να πέρασε τα 100 δολάρια το βαρέλι, ωστόσο οι τελικές τιμές (στα σημεία πώλησης) έχουν ήδη έρθει αντιμέτωπες με αυτό το επίπεδο τιμών στο παρελθόν, την περίοδο που ο τυφώνας Κατρίνα συμπίεσε σε αρκετά χαμηλά επίπεδα τα περιθώρια κέρδους της διύλισης (refining margins).

Παρατηρούμε ακόμη και παράλογες επιπτώσεις καθώς οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου οδηγούν σε ακόμη υψηλότερη ζήτηση στις χώρες που το παράγουν και αυτό συμβαίνει διότι εκεί το πετρέλαιο επιδοτείται από τις κυβερνήσεις που διαθέτουν πλούσια ρευστότητα. Το παραπάνω γεγονός, έχει επιπτώσεις στην παγκόσμια ζήτηση καθώς οι οικονομίες αυτών των χωρών έχουν αναπτυχθεί συγκριτικά περισσότερο από τις υπόλοιπες», αναφέρει.

Σε σχέση με άλλες κρίσεις

Ο αναλυτής της ING Investment Management υποστηρίζει ότι αν και το πετρέλαιο επιβαρύνει ολοένα και περισσότερο τους οικογενειακούς μας προϋπολογισμούς, μόλις τώρα πλησιάζουμε τα επίπεδα που είδαμε στην κρίση των αρχών της δεκαετίας του '80.

«Μέχρι στιγμής, δεν έχουμε ενδείξεις επιπτώσεων στην Οικονομία, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα από την πιστωτική κρίση και την κρίση στην αγορά ακινήτων. Κανείς όμως δεν κατηγορεί το πετρέλαιο ως υπαίτιο για όλα αυτά τα προβλήματα όπως συνέβη τη δεκαετία του '70.

Είναι πιθανόν λοιπόν για τους Αμερικανούς καταναλωτές να υπάρχουν περιθώρια ώστε να ξοδέψουν μεγαλύτερο μέρος του οικογενειακού τους προϋπολογισμού στο πετρέλαιο. Έτσι λοιπόν, δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το επίπεδο των 100 δολαρίων ανά βαρέλι, είναι τέτοιο που δε μπορεί να αντέξει η Οικονομία», λέει χαρακτηριστικά.

Οπως επισημαίνει, αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι στο επίπεδο των 100 δολαρίων/βαρέλι, η παγκόσμια ζήτηση αυξάνεται παρά την επιβράδυνση στον αναπτυγμένο κόσμο. Γι' αυτό το λόγο, η τιμή του πετρελαίου, θα μπορούσε να φτάσει ακόμη και τα 130 δολάρια ανά βαρέλι, παρ' όλα αυτά τα 200 δολάρια είναι κάτι πολύ μακρινό.

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι, αντί να έχουμε μία ενεργειακή κρίση με τη μορφή της μείωσης στη ζήτηση με ταυτόχρονη μείωσης της τιμής του πετρελαίου, παρατηρούμε ότι μπορεί να έρθουμε αντιμέτωποι με μία δεύτερη κρίση στο φυσικό αέριο.

Η επόμενη έκπληξη για τους καταναλωτές θα μπορούσε να είναι μία ξαφνική άνοδος στις τιμές του φυσικού αερίου, οι οποίες δεν ακολούθησαν τη πορεία των τιμών του πετρελαίου.

ΗΠΑ και ΟΠΕΚ

Σύμφωνα με τον Frederic van Parijs, ο μεγαλύτερος κίνδυνος σε βραχυχρόνιο ορίζοντα σχετικά με το πετρέλαιο αφορά περισσότερο μάλλον την αμερικανική οικονομία.

Ακούγεται ειρωνικό, αλλά με το πετρέλαιο στα 100 δολάρια, δεν αισθάνεται άνετα ούτε ο ΟΠΕΚ, αλλά ούτε και οι μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρίες όπως η Εxxon, η BP και η Shell. Ο μεν πρώτος γιατί θέλει να αποφύγει το ενδεχόμενο της ραγδαίας αύξησης των τιμών, οι δε δεύτερες διότι αντιμετωπίζουν ενδογενή προβλήματα.

Σημειώνεται ότι ενώ το 2007 οι τιμές του πετρελαίου ανέβηκαν από τα 60 στα 90 δολάρια το βαρέλι (αύξηση 50%), τα περιθώρια κέρδους αυξήθηκαν μόλις κατά 10%. Η κεκτημένη ταχύτητα στην κερδοφορία το 2008 μπορεί να εξανεμιστεί κατά το προσεχές έτος.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 15/04/2008)