Κοινός παρονομαστής είναι οι κυρώσεις των ΗΠΑ/ ΕΕ κατά της εξαγωγής ρωσικού πετρελαίου, φ.αερίου και άνθρακα, ως αποτέλεσμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Μόνο που όταν επιβάλεις κυρώσεις κατά ενός βασικού προμηθευτή που είναι υπεύθυνος για το 30% της παγκόσμιας ενεργειακής προμήθειας, είναι λογικό να υπάρξουν αρνητικές συνέπειες, αφού η διατάραξη της παγκόσμιας ενεργειακής τάξης δημιουργεί απρόβλεπτες και δυσάρεστες καταστάσεις που τελικά, πλήττουν εκείνον που τις επιβάλλει, ιδίως όταν συμβαίνει να είναι ένας αδύναμος κρίκος. Σε αυτή την περίπτωση ο αδύναμος κρίκος είναι η Ευρώπη που είναι απόλυτα εξαρτώμενη από εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου και ενώ μπορούσε να είχε λάβει τα μέτρα της, τα τελευταία 40 χρόνια, δεν έκανε τίποτα, θεωρώντας ότι δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα ενεργειακής ασφάλειας.
Οι συζητήσεις ανάμεσα στην Ουάσινγκτον και στους συμμάχους της, λίγο πριν από τη συνάντηση των G7 στις 2/4 Ιουλίου, για την επιβολή ορίου στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου αλλά και οι διαβουλεύσεις, εντός των κόλπων της Ε.Ε. για τη δημιουργία μηχανισμού για κοινή προμήθεια αερίου από την Ρωσία, σε τιμές που θα καθορίζει η Κομισιόν, είναι ενδεικτικές της αγωνίας που διακατέχει τις μεγάλες δυνάμεις για να ελέγξουν την ενεργειακή αγορά και να την οδηγήσουν σε ένα πλέον υποφερτό εύρος τιμών. Με την κυβέρνηση Μπάιντεν στις ΗΠΑ να θεωρεί, για την περίπτωση του πετρελαίου, ότι το εύρος αυτό θα πρέπει να είναι μεταξύ $60 και $80 το βαρέλι και τους ευρωπαίους να επιμένουν ότι αυτό θα πρέπει να κοστίζει μεταξύ €40 και $60. Αντίστοιχες προτάσεις για προμήθεια φ.αερίου από την Ευρώπη υποστηρίζουν την επιβολή ενός ανώτερου πλαφόν στα €60 /MWh και €100/ MWh για το ηλεκτρικό ρεύμα.
Άγνωστο φυσικά παραμένει, ο προτεινόμενος μηχανισμός που θα υιοθετηθεί, ώστε το «όνειρο» των ρυθμιζόμενων τιμών να γίνει πραγματικότητα προς μεγάλη ανακούφιση των καταναλωτών. Όπως επίσης άγνωστο παραμένει το ύψος της τεράστιας οικονομικής επιβάρυνσης που θα προκύψει για τους προϋπολογισμούς των συμβαλλομένων χωρών, προκειμένου να αποζημιώσουν τις εταιρείες για να «κλείσουν» τις θέσεις τους στις προθεσμιακές αγορές και να αδρανοποιηθούν πλήρως τα χρηματιστήρια ενέργειας, ώστε να λειτουργήσει το « νέο σύστημα» προκαθορισμένων τιμών στο πλαίσιο ενός σύγχρονου Gosplan.*
Το μόνο βέβαιο είναι ότι με την επιβολή πλαφόν στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, οι προμηθευτές θα στραφούν μαζικά στις αγορές που δεν θα ισχύσουν τα ανώτατα όρια τιμών, επιδεινώνοντας ακόμα περισσότερο την οριακή κατάσταση ενεργειακής προμήθειας που χαρακτηρίζει σήμερα τις ευρωπαϊκές αγορές.
Με τους περισσότερους αναλυτές εντεύθεν του Ατλαντικού να προειδοποιούν ότι σε περίπτωση επιβολής ορίων στις τιμές πετρελαίου και φ.αερίου, είναι πολύ πιθανό να εξωθηθεί η Ρωσία στη λήψη αντίμετρων, με αποτέλεσμα να διακοπεί απότομα η προσφορά ορυκτών καυσίμων και να αυξηθούν υπέρμτρα οι τιμές πριν καν προλάβει η Δύση να επιβάλει στη πράξη το πλαφόν για να τις συγκρατήσει. Τότε θα δούμε όχι μόνο τις τιμές να εκτινάσσονται σε ασύλληπτα ύψη (λχ στα $300 το βαρέλι) αλλά και θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε πραγματικές ελλείψεις στην τροφοδοσία, που θα οδηγήσουν στην καταβύθιση της οικονομίας σε μια πρωτοφανή ύφεση.
Συμπερασματικά, τα «όνειρα» ακούγονται ωραία στη αφήγηση το επόμενο πρωί, ιδίως όταν έχουν ενδιαφέρουσα πλοκή, αρκεί να μην τα λαμβάνει κάποιος σοβαρά υπ´οψη, επειδή διαφορετικά κινδυνεύει να μπερδέψει την πεζή πραγματικότητα με τον κόσμο της φαντασίας και του υπερβατικού, και να προχωρήσει σε βήματα στο κενό που θα επιφέρουν την απόλυτη καταστροφή.
* Είναι η γνωστή State Planning Committee, η υπηρεσία που ήταν υπεύθυνη για τον κεντρικό οικονομικό σχεδιασμό στη Σοβιετική Ένωση. Ιδρύθηκε το 1921, παρέμεινε σε λειτουργία μέχρι τη διάλυσή της το 1991, και είχε ως αποστολή τη δημιουργία και διαχείριση των πενταετών οικονομικών προγραμμάτων της ΕΣΣΔ.