Μια νέα πρωτοβουλία λάνσαραν κορυφαίες εταιρείες της ναυτιλιακής βιομηχανίας, με στόχο τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του LNG, το οποίο επιλέγεται πλέον σε μεγάλο βαθμό ως καύσιμο των εμπορικών πλοίων

Η συμμαχία με τον τίτλο «Μείωση του Μεθανίου στη Ναυτιλία» (Methane Abatement in Maritime - ΜΑΜ) αποτελείται από τη Maran Gas, τον βραχίονα υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) του ομίλου συμφερόντων της Μαρίας Αγγελικούση, τη ναυτιλιακή εταιρεία Mediterranean Shipping Company (MSC), την εταιρεία κρουαζιέρας Carnival Corporation & Plc, τη ναυτιλιακή Seaspan, τον πετρελαϊκό κολοσσό Shell, τον νηογνώμονα Lloyd’s Register και τη ναυτιλιακή Knutsen.

Πρόεδρος αυτής της συμμαχίας τοποθετείται ο Παναγιώτης Μήτρου, Director του Διεθνούς Κλάδου Φυσικού Αερίου του Lloyd’s Register, ενώ η πρωτοβουλία καθοδηγείται από τον τεχνολογικό επιταχυντή Safetytech του LR, ο οποίος επικεντρώνεται σε θέματα ασφάλειας και κινδύνου σε βιομηχανικούς κλάδους.

Κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας τα μέλη της συμμαχίας θα προσπαθήσουν να εντοπίσουν και να δοκιμάσουν νέες τεχνολογίες για την παρακολούθηση και τη μείωση των εκπομπών μεθανίου από πλοία που καίνε LNG. Μόλις επικυρωθούν αυτές οι νέες λύσεις, η συμμαχία θα επιχειρήσει να τις προωθήσει στη ναυτιλιακή βιομηχανία από το 2023.

Οι εκπομπές μεθανίου

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, μέχρι το 2025 προβλέπεται ότι τα 2/3 των νέων πλοίων θα μπορούν να καίνε LNG. Από το 2010 ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν το εν λόγω καύσιμο αυξάνεται σταθερά κατά 20%-40% ετησίως.

Συγκριτικά με τα παραδοσιακά ναυτιλιακά καύσιμα, το LNG θεωρείται ότι παράγει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα (CO2) και εκπέμπει λιγότερα οξείδια του αζώτου (NOx), διοξείδιο του θείου (Sox) και σωματίδια. Ωστόσο, ορισμένες αναλύσεις έχουν δείξει ότι τα περιβαλλοντικά οφέλη από τη χρήση του LNG θα μπορούσαν να αναιρεθούν λόγω της τάσης των πλοίων που το καίνε να διαρρέουν άκαυστο μεθάνιο κατά τη διαδικασία καύσης.

Το μεθάνιο, επισημαίνεται στο κείμενο της συμμαχίας, είναι ένα ισχυρό αέριο του θερμοκηπίου, το οποίο έχει δυναμικό υπερθέρμανσης του πλανήτη (GWP) 27-30 σε διάστημα 100 ετών, ενώ το CO2 έχει 1 GWP ανεξαρτήτως της χρονικής περιόδου που χρησιμοποιείται. Ο δείκτης GWP καταδεικνύει κατά πόσο διάφορα αέρια του θερμοκηπίου μπορούν και εγκλωβίζουν θερμότητα στην ατμόσφαιρα σε βάθος χρόνου, συντελώντας έτσι στην παγκόσμια υπερθέρμανση. Ως σημείο αναφοράς θεωρείται η δυνατότητα να συγκρατεί θερμότητα η αντίστοιχη ποσότητα CO2 του οποίου το GWP ισοδυναμεί, όπως ειπώθηκε, με 1.

Ο ρόλος της Maran Gas

«Η Maran Gas Maritime έχει πεισθεί εδώ και καιρό για τα πλεονεκτήματα του LNG ως εναλλακτικό ναυτιλιακό καύσιμο. Ωστόσο, ο αυστηρός έλεγχος των εκπομπών μεθανίου είναι κρίσιμος για να διασφαλιστεί ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του LNG είναι μειωμένο συγκριτικά με τα συμβατικά καύσιμα» τόνισε ο Ανδρέας Σπέρτος, τεχνικός διευθυντής της Maran Gas.

«Αυτό όχι μόνο θα εξασφαλίσει βραχυπρόθεσμες μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, αλλά θα επιτρέψει επίσης την ανάπτυξη καυσίμων με ουδέτερο άνθρακα με βάση το αέριο, όπως το βιοαέριο και το συνθετικό μεθάνιο. Είμαστε περήφανοι που είμαστε εταίρος σε αυτήν την πρωτοβουλία, η οποία καταδεικνύει τον ηγετικό ρόλο της Maran Gas για τη σταδιακή απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα» συμπλήρωσε.

H Maran Gas υλοποιεί ευρύ ναυπηγικό πρόγραμμα για 11 LNG carriers, τα οποία θα παραδοθούν μέχρι το 2026.

Καλύτερες πρακτικές

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν διεθνώς αναγνωρισμένες μέθοδοι μέτρησης των εκπομπών μεθανίου, καθώς εκλείπουν στοιχεία και εργαλεία που θα βοηθούσαν σε αυτό. Η συμμαχία ελπίζει ότι οι νέες λύσεις που θα ταυτοποιηθούν θα συμβάλουν στη διαχείριση των εκπομπών μεθανίου. «Είναι σημαντικό η βιομηχανία να κάνει ό,τι μπορεί -και όσο πιο γρήγορα- για να ξεκλειδώσει τις δυνατότητες του LNG ως μεταβατικό καύσιμο. Συγκεντρώνοντας μέλη της βιομηχανίας που έχουν κάνει μεγάλα βήματα για τη μείωση των εκπομπών από τους στόλους τους, στοχεύουμε να προωθήσουμε τις καλύτερες πρακτικές σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα» επεσήμανε ο Παναγιώτης Μήτρου.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")