Επενδύσεις ύψους 4 δισ. ευρώ, με στόχο την υποστήριξη της ενεργειακής μετάβασης, την ενίσχυση της ανθεκτικότητας του Δικτύου Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας και την αύξηση και ενδυνάμωση των διεθνών διασυνδέσεων προβλέπει το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ

Πρόκειται για το πρόγραμμα που αφορά την περίοδο 2023-2032 και το οποίο έθεσε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας σε δημόσια διαβούλευση.

Στο πλαίσιο αυτό, για πρώτη φορά ενσωματώνεται σε Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου, project στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για την αναβάθμιση της θέσης της χώρας ως ενεργειακού κόμβου στην περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, αλλά και για την επιτάχυνση του «πρασινίσματος» του ενεργειακού μίγματος, καθώς επιδιώκεται το σύνολο της ενέργειας που θα εισάγεται από την Αίγυπτο στην Ελλάδα -και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη- να παράγεται από ΑΠΕ. Την ίδια στιγμή «ωριμάζει» η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, ώστε να ενταχθεί στο επόμενο ΔΠΑ της περιόδου 2024-2033, αφού πρώτα οριστικοποιηθούν τα βασικά τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου. Σε εξέλιξη βρίσκονται οι συζητήσεις με τον φορέα υλοποίησης της διασύνδεσης Ελλάδας - Κύπρου - Ισραήλ, στο πλαίσιο έναρξης υλοποίησης του πρώτου σκέλους του, με τον ΑΔΜΗΕ να έχει δηλώσει την πρόθεσή του για είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του EuroAsia Interconnector. O ΑΔΜΗΕ έχει επίσης κινήσει τις διαδικασίες για μελέτη νέας διασύνδεσης με την Αλβανία και για την αναβάθμιση της διασύνδεσης Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας.

Όσον αφορά τις νέες εγχώριες διασυνδέσεις, σημειώνεται ότι μέχρι το τέλος της δεκαετίας ο ΑΔΜΗΕ σχεδιάζει να διασυνδέσει τα Δωδεκάνησα και τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, στο πλαίσιο ενός νέου κύκλου επενδύσεων της τάξης των 2,35 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2023-2032, η πρώτη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027, προβλέπει τη διασύνδεση της Κω και της Ρόδου με την ηπειρωτική χώρα, μέσω Κορίνθου, καθώς και τη διασύνδεση Λήμνου-Λέσβου, μέσω Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης. Η δεύτερη φάση, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2028, προβλέπει τις διασυνδέσεις Σκύρου-Εύβοιας, Λέσβου-Χίου, Κω-Σάμου και Ρόδου-Καρπάθου, ενώ το έργο ολοκληρώνεται το 2029 με τις διασυνδέσεις Λέσβου-Σκύρου και Χίου-Σάμου.

«Πράσινο φως» από τη ΡΑΕ

Η ΡΑΕ εξάλλου ενέκρινε και το Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2022-2031, εισηγούμενη τροποποιήσεις στα χρονοδιαγράμματα ή/και τους προϋπολογισμούς ορισμένων έργων. Οι βασικές παρατηρήσεις του Ρυθμιστή είναι οι εξής:

1. Για τη Δ’ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων (που αφορά τη διασύνδεση Σαντορίνης, Μήλου, Σερίφου και Φολεγάνδρου με το ηπειρωτικό σύστημα), αυξάνεται ο προϋπολογισμός του έργου κατά 92 εκατ. ευρώ και ως ορίζοντας ολοκλήρωσης τίθεται ο Ιούνιος του 2024.

2. Για τη «μεγάλη» διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, η ΡΑΕ ζητά την ολοκλήρωση του project έως το τέλος του 2023, ενώ εγκρίνει και τη χορήγηση πρόσθετης απόδοσης 1%, καθώς το χαρακτηρίζει ως «Έργο Μείζονος Σημασίας».

3. Για τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας η ΡΑΕ ζητά από τον ΑΔΜΗΕ να αναλάβει κάθε αναγκαία ενέργεια ώστε να ολοκληρωθεί το ελληνικό σκέλος του έργου έως το τέλος του έτους.

4. Για τον «Δυτικό Διάδρομο» (Γραμμή Μεταφοράς 400 KV Μεγαλόπολη-Πάτρα-Αχελώος), έργο κρίσιμο για την άρση του κορεσμού της Πελοποννήσου , ζητείται η ολοκλήρωσή του έως τον Ιούλιο του 2023.

5. Τέλος, αναφορικά με τον «Ανατολικό Διάδρομο» (Μεγαλόπολη-Κόρινθος-ΚΥΤ Κουμουνδούρου) ζητείται η επίσπευση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης της Γ.Μ μεταξύ ΚΥΤ Κορίνθου και ΚΥΤ Κουμουνδούρου, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου εντός του β’ εξαμήνου 2023, ταυτόχρονα με την ανακατασκευή του ΚΥΤ Κουμουνδούρου.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")