Στα 22,5 δισ. δολ. η αξία 129 παραγγελιών στο οκτάμηνο 2022, έναντι 13,3 δισ. για 134 πλοία πέρυσι

Σε επίπεδα ρεκόρ έχει αυξηθεί η αξία των παραγγελιών πλοίων μεταφοράς LNG και LPG, εν μέσω σημαντικών αλλαγών στο ενεργειακό τοπίο, ισχυρής ζήτησης για τα εν λόγω αέρια, καθώς και αύξησης του κόστους ναυπήγησης.

Σύμφωνα με στοιχεία του οίκου δεδομένων VesselsValue, στο οκτάμηνο του 2022 τοποθετήθηκαν διεθνώς παραγγελίες για 129 gas carriers, αξίας 22,5 δισ. δολαρίων. Την αντίστοιχη περσινή περίοδο υπεγράφησαν συμβόλαια ναυπήγησης 134 πλοίων, αξίας 13,3 δισ. δολαρίων, ενώ το 2020 είχαν τεθεί υπό παραγγελία 47 βαπόρια, αξίας 3,8 δισ. δολαρίων.

Παράλληλα, η πλατφόρμα S&P Global Commodity Insights αναφέρει ότι περίπου 286 LNG carriers βρίσκονται υπό παραγγελία διεθνώς μέχρι το 2028 και 165 αναμένεται να παραδοθούν από τα ναυπηγεία την περίοδο 2024-2025. Η πλειονότητα αυτών των πλοίων έχουν χωρητικότητα 170.000 κυβικών μέτρων και άνω. Όπως αναφέρουν οι αναλυτές, οι γιάρδες της Ασίας εργάζονται εντατικά για να ικανοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση.

Το νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) σημείωσε σε σχετική παρουσίαση ότι αναμένει εκρηκτική αύξηση στις εισαγωγές LNG στην Ευρώπη, γεγονός που θα ισχυροποιήσει έτι περισσότερο τη ναυλαγορά. Το βιβλίο παραγγελιών του ναυπηγείου σε LNG carriers εκτείνεται στα επόμενα 3,5 χρόνια.

Παράλληλα, ένας άλλος ναυπηγικός κολοσσός, η Samsung Heavy Industries γνωστοποίησε πριν από λίγες ημέρες ότι η αξία των παραγγελιών που υποδέχτηκε στο οκτάμηνο διαμορφώνεται στα 7,2 δισ. δολάρια. Εξ αυτών, τα 6,1 δισ. δολάρια αφορούν πλοία μεταφοράς LNG. 

Όλα αυτά την ώρα που το κόστος ναυπήγησης LNG carriers έχει αυξηθεί κατά 37,64% την τελευταία διετία, απόρροια των ενισχυμένων τιμών των πρώτων υλών και του μειωμένου ναυπηγικού χώρου στις γιάρδες. Μόνο τον Αύγουστο, η τιμή για ένα νεότευκτο βαπόρι, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, έχει ανέβει 1,1% σε μηνιαία βάση, σύμφωνα με την VesselsValue, σε επίπεδα άνω των 240 εκατ. δολαρίων.

Σημειώνεται ότι αυτό το ενισχυμένο κόστος έχει ωθήσει ορισμένους πλοιοκτήτες στη second hand αγορά για την απόκτηση τονάζ, με τελευταίο παράδειγμα, όπως έγραψε η «Ν», τη Thenamaris, συμφερόντων Νικόλα Μαρτίνου.

Σε αυτό το πλαίσιο, η VesselsValue γνωστοποιεί ότι στο φετινό οκτάμηνο «άλλαξαν χέρια» 74 μεταχειρισμένα gas carriers, αξίας 5,4 δισ. δολαρίων. Το ίδιο διάστημα του 2021 πραγματοποιήθηκαν deals για 32 second hand gas carriers, αξίας 1,3 δισ. δολαρίων.

Έλληνες εφοπλιστές

Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν», στο οκτάμηνο του 2022 οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν 18 gas carriers, εκ των οποίων 15 είναι βαπόρια μεταφοράς LNG και τρία μεταφοράς LPG.

Ειδικότερα, η Maran Gas, ο βραχίονας LNG του ομίλου της Μαρίας Αγγελικούση, έχει τοποθετήσει παραγγελίες για έξι LNG carriers, αξίας περίπου 1,32 δισ. δολαρίων. Η TMS Cardiff Gas παρήγγειλε τέσσερα πλοία, αξίας 949 εκατ. δολαρίων, ενώ η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου έχει συνάψει συμβόλαια για τρία βαπόρια, αξίας 705 εκατ. δολαρίων. Δύο LNG carriers έχει παραγγείλει και η Capital Gas.

Επίσης, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη παρήγγειλε τις τελευταίες ημέρες τρία LPG carriers τύπου VLGC (Very Large Gas Carriers), χωρητικότητας 88.000 κυβικών μέτρων έκαστο, στο νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο Korea Shipbuilding & Offshore Engineering. Κάθε ένα από αυτά κόστισε περίπου 95,3 εκατ. δολάρια (σύνολο 285,9 εκατ. δολάρια). Μάλιστα, το συμβόλαιο περιλαμβάνει και option για ακόμη δύο πλοία.

Με βάση την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG).

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")