Χρηματοδότηση και ασφάλιση βάσει επιστημονικών δεδομένων για όλα τα είδη αερίων του θερμοκηπίου

Με στόχο τη μείωση των εκπομπών ρύπων των πλοίων έως το 2050, 30 ναυτιλιακές τράπεζες και 17 μεσίτες θαλάσσιας ασφάλισης, μέλη των Poseidon Principles, δεσμεύτηκαν να χρησιμοποιήσουν αξιόπιστες επιστημονικές πηγές.

Τα Poseidon Principles, τα οποία ξεκίνησαν ως χρηματοδότες της ναυτιλίας, έχουν ως στόχο τη δημιουργία ενός πλαισίου ενσωμάτωσης της περιβαλλοντικής διάστασης στις χρηματοδοτικές αποφάσεις για τη μείωση των εκπομπών από τα πλοία.

Οι υπογράφοντες των πρωτοβουλιών στο Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Φόρουμ που διεξήχθη στη Νέα Υόρκη δεσμεύτηκαν να εξετάσουν τα χαρτοφυλάκιά τους, στοχεύοντας σε δύο πορείες.

Η πρώτη έχει να κάνει με τη μείωση κατά 50% των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου των πλοίων έως το 2050, στο πλαίσιο της στρατηγικής του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), και η δεύτερη με μηδενικές εκπομπές έως το 2050, ένας στόχος που είναι ευθυγραμμισμένος με τη Συμφωνία του Παρισιού για σταθεροποίηση της ανόδου της θερμοκρασίας κάτω του 1,5 βαθμού, με στόχο να περιοριστεί η υπερθέρμανση του πλανήτη.

Με στόχο η δεύτερη πορεία να είναι συνεπής, το πεδίο εφαρμογής θα επεκταθεί ώστε να συμπεριλάβει όλα τα είδη αερίων του θερμοκηπίου.

«Ο επείγων χαρακτήρας της μείωσης των ρύπων είναι σαφής. Λόγω του ρόλου που διαδραματίζει η ναυτιλία στην παγκόσμια οικονομία, πρέπει να επιταχύνουμε τη φιλοδοξία μας για την επίτευξη του στόχου της Συμφωνίας του Παρισιού. [...] Αυτό θα επιτρέψει στα Poseidon Principles να συνεχίσουν να διαδραματίζουν τον ρόλο τους στην παροχή κινήτρων και στην υποστήριξη της απαλλαγής της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές» δήλωσε, μεταξύ άλλων, ο Michael Parker, πρόεδρος παγκόσμιας ναυτιλίας, logistics και offshore της Citi και πρόεδρος των Poseidon Principles για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

«Η πρόσβαση σε πραγματικά δεδομένα πραγματικών εκπομπών μέσω των Αρχών των Poseidon Principles έχει σημαντικό αντίκτυπο στη λειτουργία μας, καθώς και στην πραγματική οικονομία. Η καθιέρωση κοινής πορείας απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές θα μας βοηθήσει να λάβουμε επιχειρηματικές αποφάσεις που αντικατοπτρίζουν την πιο πρόσφατη διαθέσιμη κλιματική επιστήμη. Αυτό είναι το σωστό να κάνουμε» δήλωσε η Patrizia Kern-Ferretti, επικεφαλής ναυτιλίας στη Swiss Re Corporate Solutions και πρόεδρος των Poseidon Principles για τη ναυτική ασφάλιση.

Κοινή δέσμευση

Σε κοινή ανακοίνωσή τους κατά τη διάρκεια της ετήσιας συνόδου κορυφής του φόρουμ στη Νέα Υόρκη, οι συμμετέχοντες στην πρωτοβουλία ανέφεραν ότι θα συνεχίσουν να παρακολουθούν τους πελάτες τους με βάση τους τρέχοντες στόχους του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, που απαιτούν μείωση κατά 50% του αποτυπώματος άνθρακα της ναυτιλίας έως το 2050, αν και η ρυθμιστική αρχή του ΟΗΕ εργάζεται, όπως ανέφεραν, για να αυξήσει αυτές τις φιλοδοξίες.

Επίσης, για να ανταποκριθούν σε αυτή την τροχιά, τράπεζες και ασφαλιστές, μέλη των Poseidon Principles, δεσμεύτηκαν να παρακολουθούν όλες τις μορφές αερίων θερμοκηπίου, και όχι μόνο το CO2, και θα εξετάζουν τα χαρτοφυλάκιά τους σε μια καλή βάση, που σημαίνει εκπομπές πάνω και κάτω από την τιμή των καυσίμων πλοίων θα ληφθούν υπόψη.

Αναφέρουν εξάλλου ότι οι υπογράφοντες αναγνωρίζουν τον ρόλο της κλιματικής έκτακτης ανάγκης και τον ρόλο των τομέων χρηματοδότησης και ασφάλισης στην προώθηση της υπεύθυνης περιβαλλοντικής διαχείρισης σε όλη την αλυσίδα της ναυτιλίας.

Ευθυγράμμιση με στόχους

Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση από τα Poseidon Principles, η διεθνής ναυτιλία συμβάλλει στο 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, δείχνοντας ότι 11 από τα 23 χαρτοφυλάκια χρηματοδότησης για νέα πράσινα πλοία ευθυγραμμίζονται με τους τρέχοντες στόχους του ΙΜΟ.

Υπογραμμίζεται ότι από 1ης Ιανουαρίου 2023 τίθενται σε ισχύ οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί που έχει προτείνει ο ΙΜΟ. Ο λόγος για τον δείκτη έντασης άνθρακα (CII) και τον δείκτη ενεργειακής αποδοτικότητας των υφιστάμενων πλοίων (EEXI).

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")