Ένας νέος «σκοτεινός» στόλος δεξαμενόπλοιων, ικανός να μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο, διαμορφώνεται αυτήν τη στιγμή σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, εν όψει της εφαρμογής του πλαφόν στην τιμή του. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», οι Αμερικανοί έχουν καταρτίσει σχέδιο ελέγχου της εφαρμογής του πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου σε τρία επίπεδα. Συγκεκριμένα, αυτός

 

ο έλεγχος (due diligence - τεχνικός-οικονομικός και νομικός έλεγχος) θα αξιολογεί σε επίπεδο operators (ναυτιλιακών εταιρειών), σε επίπεδο traders και σε επίπεδο νηολογίου αν το πετρέλαιο έχει πουληθεί μέσα στις επιτρεπόμενες τιμές.

Το αμερικανικό πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου αναμένεται να τεθεί σε ισχύ μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου και ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει αν θα υπάρχει όριο μόνο στην ανώτατη τιμή του. Την ίδια ημερομηνία αναμένεται η Ευρωπαϊκή Ένωση να απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου διά θαλάσσης. Σημειώνεται ότι και οι Βρυξέλλες συμφώνησαν το προηγούμενο διάστημα για την επιβολή ενός πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου που μεταφέρεται από ευρωπαϊκά πλοία σε τρίτες χώρες που δεν έχουν αποφασίσει κυρώσεις στη Ρωσία.

Σε αυτά τα σχέδια για το πλαφόν, ο mainstream στόλος της αγοράς θα μπορεί να εξασφαλίζει χρηματοδότηση και ασφάλιση από την Ε.Ε. μόνο εάν το πετρέλαιο μεταφέρεται κάτω από μία συμφωνημένη τιμή, η οποία ακόμη δεν έχει αποφασιστεί. Ο Ρώσος πρόεδρος Πούτιν πάντως όπως και αρκετοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι έχουν δηλώσει ότι δεν θα πουλήσουν σε χώρες που υποστηρίζουν το πλαφόν.

Το νέο τοπίο

Σε ανάλυσή του για το ρωσικό πετρέλαιο ο ναυλομεσιτικός οίκος Braemar εκτιμά ότι οι εξαγωγές της χώρας παρέμειναν αμετάβλητες μετά τον πόλεμο, παρά τους σημαντικούς περιορισμούς στις εισαγωγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε αυτό το νέο τοπίο, Κίνα και Ινδία είναι οι κύριοι εισαγωγικοί κόμβοι του ρωσικού πετρελαίου.

Η Braemar επισημαίνει ότι για να διατηρήσει η Ρωσία τους τρέχοντες εξαγωγικούς όγκους, μετά την 5η Δεκεμβρίου, θα πρέπει είτε να αυξήσει τον «σκοτεινό στόλο» της είτε να συμβιβαστεί με το πλαφόν είτε να κόψει την παραγωγή. Σύμφωνα με υπολογισμούς της ναυλομεσιτικής εταιρείας, η Ρωσία παρουσιάζει έλλειμμα 70 tankers τύπου aframax και 35 suezmaxes για να συνεχίσει να μεταφέρει μόνη της το πετρέλαιο.

Όπως αναφέρουν αναλυτές, ο νέος γύρος κυρώσεων αναμένεται πάντως να αυξήσει τον αριθμό των πλοίων που θα κινούνται «κάτω από το ραντάρ», αψηφώντας τις αποφάσεις, για να μεταφέρουν το ρωσικό πετρέλαιο. Αυτά τα λεγόμενα «σκοτεινά» πλοία, μεγάλης ηλικίας, ταξιδεύουν ανασφάλιστα και αποκομίζουν σημαντικά premiums στα ναύλα.

Τι γίνεται στην πράξη

«Υπάρχει έντονη κινητικότητα για αγορές tankers κυρίως από Ρώσους με εταιρείες-βιτρίνες στο Ντουμπάι και Κινέζους. Το ενδιαφέρον εντοπίζεται πρωτίστως σε tankers 15ετίας ice class (ικανά για πλεύση σε παγωμένες θάλασσες), τα οποία είναι εξοπλισμένα και με scrubbers», λέει στη «Ν» ο Γιώργος Μπασσάκος, αναλυτής του τμήματος αγοραπωλησιών του ναυλομεσιτικού οίκου HellasChart.

Οι ναυλομεσίτες της Braemar μετρούν συνολικά 35 aframaxes/LR2 tankers, 20 suezmaxes και 15 VLCCs ηλικίας 15 ετών και άνω τα οποία πουλήθηκαν σε «άγνωστα συμφέροντα» φέτος. Όλα αυτά τα βαπόρια αναμένεται, σύμφωνα με τους αναλυτές, να τοποθετηθούν σε διαδρομές μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου.

Αυτός είναι και ο λόγος που οι τιμές των tankers άνω των 15 ετών σημειώνουν εκρηκτική άνοδο φέτος. Συγκεκριμένα, η αξία ενός aframax 15ετίας αποτιμάται σήμερα από ναυλομεσιτικούς οίκους στα 32,3 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 103% σε ετήσια βάση. Στα υπόλοιπα μεγέθη πλοίων ίδιας ηλικίας, καταγράφονται ετήσιες αυξήσεις από 52% έως και 79%.

Σε κάθε περίπτωση, η συνθήκη αναμένεται να δημιουργήσει «αγορά δύο ταχυτήτων» στα tankers. «Από τη μια θα είναι όσοι πλοιοκτήτες είναι διατεθειμένοι να σπάσουν τις κυρώσεις και από την άλλη εταιρείες, κυρίως εισηγμένες, οι οποίες δεν θα εμπλακούν σε τέτοιες δραστηριότητες» τονίζει ο κ. Μπασσάκος.

*Από τη Ναυτεμπορική