Μία πρακτική λύση που θα βγάλει τη ναυτιλιακή βιομηχανία από πιθανά αδιέξοδα, τη δημιουργία ενός Ταμείου για τη ναυτιλία, που θα επιβραβεύει όσους κινηθούν πρώτοι και χρησιμοποιήσουν καύσιμα με χαμηλές εκπομπές, καταθέτει στον ΙΜΟ το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS)

Τα πλοία που χρησιμοποιούν καύσιμα χαμηλών/μηδενικών εκπομπών θα ανταμείβονται οικονομικά για τις εκπομπές που αποτρέπουν, ενώ ένα τέτοιο μέτρο, σύμφωνα με το ICS, θα διασφαλίσει ότι τουλάχιστον το 5% της ενέργειας που χρησιμοποιείται από τη ναυτιλία παγκοσμίως θα προέρχεται από εναλλακτικά καύσιμα έως το 2030.

Όσον αφορά τα έσοδα του Ταμείου, αυτά, σύμφωνα με το ICS, θα προέρχονται από υποχρεωτική συνεισφορά των πλοίων, ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα που παράγεται.

Σε έγγραφό του προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), το ICS επισημαίνει ότι το σύστημα που προτείνει θα λειτουργήσει σαν καταλύτης για την υιοθέτηση εναλλακτικών καυσίμων, τα οποία επί του παρόντος κοστίζουν τουλάχιστον 200% ακριβότερα από τα συμβατικά καύσιμα.

Μάλιστα, στην πρόταση του ICS συνδυάζονται στοιχεία από διάφορες προτάσεις που έχουν κατατεθεί από κράτη-μέλη του ΙΜΟ, καθώς και το σύστημα εισφοράς που θα βασίζεται σε υποχρεωτικές καταβολές από τα πλοία άνω των 5.000 gt και θα αφορά κάθε τόνο διοξειδίου του άνθρακα που θα εκπέμπεται, που αποτελεί πρόταση του Επιμελητήριου.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ICS και επικεφαλής του ομίλου Grimaldi, Emanuele Grimaldi, η συγκεκριμένη πρόταση «δίνει την ευκαιρία στα κράτη να εφαρμόσουν ένα παγκόσμιο οικονομικό μέτρο που μπορεί να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη και παραγωγή εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία. Για να επιτευχθεί το "καθαρό μηδέν" στα μέσα του αιώνα, αυτά τα νέα καύσιμα πρέπει να αρχίσουν να διατίθενται σε σημαντικές ποσότητες σε εμπορική βάση το αργότερο μέχρι το 2030».

«Ο συμβιβασμός είναι πάντα δύσκολος», υπογραμμίζει ο κ. Grimaldi, αλλά, σε οποιαδήποτε διαπραγμάτευση, η ύπαρξη μιας τέτοιας πρότασης μπορεί να επιτρέψει σε όλα τα μέρη να βρουν σημείο σύμπτωσης απόψεων. Ελπίζω ότι αυτή η πρόταση θα λειτουργήσει ως γέφυρα μεταξύ των φιλοδοξιών για το κλίμα τόσο των αναπτυγμένων όσο και των αναπτυσσόμενων χωρών, ώστε κανένα μέρος της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας να μη μείνει πίσω».

Η χρηματοδότηση

Ένα τέτοιο Ταμείο, αναφέρει το ICS, θα μπορούσε να συγκεντρώνει δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, τα οποία στη συνέχεια θα δεσμευθούν τόσο για τη μείωση του χάσματος τιμών, παγκοσμίως, μεταξύ των υπαρχόντων καυσίμων πλοίων υψηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα και των εναλλακτικών καυσίμων, όσο και για τη στήριξη των απαιτούμενων επενδύσεων στις αναπτυσσόμενες χώρες για την παραγωγή νέων ναυτιλιακών καυσίμων και υποδομών ανεφοδιασμού καυσίμων.

Το Ταμείο θα επιβραβεύει τα πλοία σύμφωνα με την ετήσια αναφορά των εκπομπών CO2 που αποτρέπονται από τη χρήση «επιλέξιμων εναλλακτικών καυσίμων». Για παράδειγμα, ένα πλοίο που κινείται με αμμωνία (μεταξύ πολλών άλλων εναλλακτικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της μεθανόλης, του υδρογόνου, των βιώσιμων βιοκαυσίμων και των συνθετικών καυσίμων) θα μπορούσε να λάβει επιχορήγηση για εξοικονόμηση κόστους άνω του 1,5 εκατ. δολαρίων ετησίως.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")