Οι ΗΠΑ αρχίζουν να διακόπτουν την εξάρτησή τους από το ξένο πετρέλαιο καθώς οι υψηλές τιμές πώλησης του «μαύρου χρυσού», τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα και η χρήση αιθανόλης έχουν μειώσει σημαντικά το μερίδιο των εισαγωγών τους σε αργό πετρέλαιο, για πρώτη φορά, μετά το 1977.

Οι ΗΠΑ αρχίζουν να διακόπτουν την εξάρτησή τους από το ξένο πετρέλαιο καθώς οι υψηλές τιμές πώλησης του «μαύρου χρυσού», τα πιο οικονομικά αυτοκίνητα και η χρήση αιθανόλης έχουν μειώσει σημαντικά το μερίδιο των εισαγωγών τους σε αργό πετρέλαιο, για πρώτη φορά, μετά το 1977.

Η εξάρτηση της χώρας από το ξένο πετρέλαιο αναμένεται να υποχωρήσει στο 50% έως το 2015, από 60% που είναι σήμερα, προτού αυξηθεί και πάλι και ανέλθει στο 54% έως το 2030, σύμφωνα με τον επικεφαλής της στατιστικής υπηρεσίας του αμερικανικού υπουργείου Ενέργειας.

Οι καθαρές εισαγωγές του μεγαλύτερου εισαγωγέα υδρογονανθράκων στον πλανήτη εκτιμάται πως θα μειωθούν από φέτος έως και το 2030, τερματίζοντας μια περίοδο σχεδόν 30 ετών διαρκούς αύξησης της χρήσης ξένου πετρελαίου ενώ αναμένεται να καταγραφεί και μια υποχώρηση της εγχώριας παραγωγής. Το 2006, ο Αμερικανός πρόεδρος Τζορτζ Μπους δήλωσε στην Γερουσία πως η Αμερική είναι «εθισμένη στο πετρέλαιο», εισάγοντας, συχνά «μαύρο χρυσό» από ασταθείς περιοχές στον πλανήτη και τόνισε πως θα εργαστεί σκληρά για να αντιμετωπίσει το ζήτημα.

Η υποχώρηση του βαθμού εξάρτησης των ΗΠΑ από το ξένο πετρέλαιο έχει ήδη αρχίσει να γίνεται πιο φανερό, καθώς οι εισαγωγές είχαν περιοριστεί στο 57,9% το α’ τρίμηνο του έτους, από 58,2% την αντίστοιχη χρονική περίοδο πέρυσι.
Ο Γκάι Καρούζο, ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Ενεργειακής Πληροφόρησης των ΗΠΑ, δήλωσε πως η τάση αναμένεται να συνεχιστεί καθώς οι άνθρωποι προσαρμόζονται στις υψηλές τιμές πώλησης της βενζίνης και ο αντίκτυπος της Συνθήκης για την Ενεργειακή Εξάρτηση και την Ασφάλεια, που κατέστη ομοσπονδιακός νόμος τον Δεκέμβριο του 2007, έγινε αισθητός.

«Την δεκαετία του ’70 ήταν η τελευταία φορά που παρατηρήσαμε κάποια σημαντική μείωση στις καθαρές εισαγωγές πετρελαίου στις ΗΠΑ. Αυτό δείχνει πως η αγορά λειτουργεί αποτελεσματικά όπως και η τεχνολογία», δήλωσε ο κ. Καρούζο.

Αυτή η νέα τάση είναι πιθανό να έχει εγχώριες και διεθνείς επιπτώσεις στη χάραξη της πολιτικής καθιστώντας πιο δυσχερές να δικαιωθεί η άποψη για την πραγματοποίηση νέων εξορύξεων πετρελαίου στο Εθνικό Καταφύγιο Προστασίας της Άγριας Ζωής που βρίσκεται στον Αρκτικό Κύκλο στην Αλάσκα αλλά και να ανατρέψει τους φιλόδοξους στόχους για την παραγωγή βιοκαυσίμων ασχέτως από τον αντίκτυπο που θα έχουν στις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων.

Αν και η μείωση του ρυθμού αύξησης της ζήτησης πετρελαίου οφείλεται εν μέρει στην επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της οικονομίας καθώς και στην προβλεπόμενη αύξηση, κατά 1 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως, στα πετρελαϊκά κοιτάσματα που βρίσκονται στον Κόλπο του Μεξικού, έως το 2012, οι ειδήμονες πιστεύουν, επίσης, πως η ισχύουσα νομοθεσία επιτάχυνε την τάση. Η EIA εκτιμά πως η νομοθετική πράξη για την Ενέργεια θα βοηθήσει στο να αυξηθεί η παραγωγή βιοκαυσίμων τουλάχιστον στα 32 δισ. γαλόνια, έως το 2030, από μόλις 8 δισ. φέτος, ενώ θα οδηγήσει και στην κατά 40% βελτίωση της απόδοσης των κινητήρων των νέων αυτοκινήτων από το 2020.

Η νομοθεσία που ψήφισε το Κογκρέσο έχει ήδη υποχρεώσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες να στρέψουν την προσοχή τους στην παραγωγή πιο αποδοτικών κινητήρων ντίζελ για αυτοκίνητα και αναμένεται να αυξήσει την αναλογία των αυτοκινήτων με πετρελαιοκινητήρα, στις ΗΠΑ στο 15% , έως το2030, από μόλις 1% φέτος, πρόσθεσε ο κ.Καρούζο.

Η EIA έχει μειώσει τις προβλέψεις της για τη συνολική ζήτησης υγρών καυσίμων στις ΗΠΑ στον απόηχο των υψηλών τιμών πώλησης της βενζίνης, αλλά και εξαιτίας του αντίκτυπου από τη νομοθετική πράξη για την Ενέργεια. Τώρα, αναμένει πως η ζήτηση θα αυξηθεί στα 22,8 εκατ. βαρέλια πετρελαίου ημερησίως, έως το 2030, από 20,7 εκατ. βαρέλια το περασμένο έτος αντί, για 26.9 εκατ. βαρέλια που ήταν η αρχική πρόβλεψή της.

(Financial Times, 20/05/2008)