Αναταράξεις Παντού από την Πτήση του Πετρελαίου

Αναταράξεις Παντού από την Πτήση του Πετρελαίου
Της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου και του Λεωνίδα Λιάμη
Παρ, 23 Μαΐου 2008 - 01:10
Οι «τρελές αγορές» -κατά τη διατύπωση του γενικού γραμματέα του ΟΠΕΚ Αμπντάλα αλ-Μπάντρι- οδήγησαν χθες την τιμή του πετρελαίου (σε Λονδίνο και Νέα Υόρκη) πάνω από τα 135 δολάρια το βαρέλι, με τα σωρευτικά κέρδη από την αρχή του μήνα να ανέρχονται σε 19% και από την αρχή του 2008 σε 30%.

Οι «τρελές αγορές» -κατά τη διατύπωση του γενικού γραμματέα του ΟΠΕΚ Αμπντάλα αλ-Μπάντρι- οδήγησαν χθες την τιμή του πετρελαίου (σε Λονδίνο και Νέα Υόρκη) πάνω από τα 135 δολάρια το βαρέλι, με τα σωρευτικά κέρδη από την αρχή του μήνα να ανέρχονται σε 19% και από την αρχή του 2008 σε 30%.

Στις απογευματινές συναλλαγές καταγράφηκαν ρευστοποιήσεις, καθώς αρκετοί επενδυτές έσπευσαν να κλειδώσουν τα κέρδη του ξέφρενου ράλι των τελευταίων ημερών.

Παρά ταύτα, με τους αναλυτές να βλέπουν συνέχεια της ανόδου στα 150-200 δολάρια κατά τους επόμενους μήνες, πολλοί κλάδοι άρχισαν να εκπέμπουν «σήματα κινδύνου», ενώ η Κομισιόν άνοιξε «παράθυρο» για νέα επί τα χείρω αναθεώρηση των εκτιμήσεων για την ανάπτυξη στην Ευρωζώνη. Και τούτο διότι η πρόβλεψη των Βρυξελλών για ρυθμούς ανάπτυξης 1,7% φέτος έχει γίνει με μέση τιμή πετρελαίου τα 101,2 δολ./βαρέλι, ενώ αυτή τη στιγμή ο μαύρος χρυσός διαπραγματεύεται σε αρκετά υψηλότερα επίπεδα.

Το ράλι των τιμών του πετρελαίου έχει σημάνει συναγερμό στον κλάδο των αερομεταφορών: Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία των ΗΠΑ American Airlines ανακοίνωσε σειρά έκτακτων μέτρων (περικοπές δρομολογίων, απολύσεις, επιπλέον χρεώσεις στις αποσκευές) για να αντισταθμίσει τις παρενέργειες από το κόστος των καυσίμων.

«Ο κλάδος των αερομεταφορών στη σημερινή του μορφή δεν μπορεί να αντέξει πετρέλαιο στα 130 δολάρια το βαρέλι», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Τζέραρντ Αρπεϊ.

Τον «κώδωνα του κινδύνου» έκρουσε και ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ευρώπης, Air France-KLM που ανακοίνωσε χθες τις πρώτες τριμηνιαίες ζημίες από το 2003. «Βλέπουμε τάση συρρίκνωσης του κλάδου και υπάρχει πραγματικός κίνδυνος περιορισμού της παραγωγικής δυναμικότητας...»

Αίσθηση προκάλεσε χθες και η ανακοίνωση της δεύτερης μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας των ΗΠΑ Ford ότι θα μειώσει την παραγωγή φορτηγών και τζιπ, που ήταν ο πλέον κερδοφόρος κλάδος προτού η ακριβή βενζίνη οδηγήσει σε κατάρρευση της ζήτησης για αυτά τα οχήματα, με τους Αμερικανούς καταναλωτές να στρέφονται σε οικονομικότερες λύσεις.

Υπάρχουν άλλωστε ορισμένες ενδείξεις ότι το άλμα των καυσίμων στις ΗΠΑ σε περιβάλλον οικονομικής επιβράδυνσης έχει οδηγήσει σε μείωση των μετακινήσεων με αυτοκίνητο.

Κατανάλωση

Πάντως, ο Έλληνας εκπρόσωπος του οίκου Gaffney Cline & Associates στο Χιούστον του Τέξας Γιώργος Βασσιλέλλης, μιλώντας προς την «Η» στο περιθώριο του 2ου ενεργειακού διαλόγου της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που ολοκληρώθηκε χθες στη Θεσσαλονίκη σημείωσε πως «η παγκόσμια οικονομία δεν έχει δείξει να κάμπτεται και οι υψηλές τιμές του πετρελαίου δεν έχουν αλλάξει τις συνήθειές μας στην κατανάλωση όπως θα περίμενε κανείς, ώστε να αρχίσουν να υποχωρούν...

Το ερώτημα είναι πόσο πρέπει να ανέβει η τιμή του πετρελαίου για να αλλάξουν οι καθημερινές μας συνήθειες. Αν απαντήσουμε σε αυτό, θα ξέρουμε πού θα σταθεροποιηθεί και η τιμή του».

Σε χθεσινή της ανάλυση, η Lehman Brothers παρατήρησε ότι η ραγδαία άνοδος των προθεσμιακών τιμών του πετρελαίου (με το συμβόλαιο παράδοσης Δεκεμβρίου 2016 να έχει εκτοξευθεί στην τιμή-ρεκόρ των 142,14 δολ./βαρέλι) υποδεικνύει ότι οι αγορές ποντάρουν στο λεγόμενο σενάριο του «peak oil».

Με άλλα λόγια, στην προοπτική να φτάσει η προσφορά μαύρου χρυσού στο «ζενίθ» και να αρχίσει μια μη αναστρέψιμη πτωτική πορεία, συντηρώντας την άνοδο των τιμών. Οι αναλυτές του διεθνούς οίκου κάνουν λόγο για αποκλιμάκωση των τιμών, «ενδεχομένως βίαιη», έως το πρώτο τρίμηνο του 2009.

Το κόστος για την Ελλάδα κατά κλάδο

  • Μεταφορές

Πρώτο θύμα του ακριβού πετρελαίου οι αεροπορικές εταιρείες. Είναι ενδεικτικό ότι κατά το α τρίμηνο του έτους η Aegean Airlines ανακοίνωσε διεύρυνση ζημιών στα 4,4 από τα 2,6 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση των πωλήσεων κατά 23% και της επιβατικής κίνησης κατά 10%.
Τα κόμιστρα των φορτηγών έχουν ήδη αυξηθεί κατά 5%, ενώ στα κόμιστρα των ταξί οι αυξήσεις αγγίζουν το 10,5%.

  • Βιομηχανία

Οι μεγάλες αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, πρώτων υλών και ναύλων ανεβάζουν στα ύψη το κόστος παραγωγής σε όλες τις ελληνικές βιομηχανίες. «Η άνοδος του πετρελαίου θα ψαλιδίσει την κερδοφορία των βιομηχανιών από 3%-6%.
Για φέτος μόνος στόχος των εταιρειών είναι να κρατήσουν τη θέση τους στην αγορά» τονίζει ο κ. Γ. Μυλωνάς Πρόεδρος του ΣΒΒΕ και της εισηγμένης Αλουμύλ.

  • Ακτοπλοϊα

Κατά 50% έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα το κόστος διαχείρισης των πλοίων λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου, υπολογίζουν οι εταιρείες της ακτοπλοϊας. Εκτιμούν ότι τα εισιτήρια των επιβατών και οι ναύλοι των οχημάτων θα έπρεπε να αυξηθούν έως και κατά 20%, προκειμένου καλυφθεί το κόστος των καυσίμων.


(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 23/05/2008)