Οι Βούλγαροι Επιδιώκουν Ενεργειακή Απεξάρτηση από τη Μόσχα

Η Βulgargaz άρχισε επαφές με τη ΔΕΠΑ για διακλάδωση του ελληνοτουρκικού αγωγού προς τη γειτονική χώρα Με φυσικό αέριο που θα μεταφέρεται από τον τουρκοελληνικό αγωγό αερίου ενδιαφέρεται να τροφοδοτηθεί μέσω Ελλάδας η Βουλγαρία. Η γειτονική χώρα επιχειρεί έτσι να απεξαρτηθεί κατά το δυνατόν από την ενεργειακή επιρροή της Μόσχας, που είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής της με φυσικό αέριο.
Energia.gr
Πεμ, 29 Μαΐου 2008 - 05:44

Η Βulgargaz άρχισε επαφές με τη ΔΕΠΑ για διακλάδωση του ελληνοτουρκικού αγωγού προς τη γειτονική χώρα
Με φυσικό αέριο που θα μεταφέρεται από τον τουρκοελληνικό αγωγό αερίου ενδιαφέρεται να τροφοδοτηθεί μέσω Ελλάδας η Βουλγαρία. Η γειτονική χώρα επιχειρεί έτσι να απεξαρτηθεί κατά το δυνατόν από την ενεργειακή επιρροή της Μόσχας, που είναι ο αποκλειστικός προμηθευτής της με φυσικό αέριο. Ηδη, σχετικές επαφές έχουν αρχίσει ανάμεσα στη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου και την Βulgargaz, ενώ ως πιθανή διαδρομή αναφέρεται η διακλάδωση από την Κομοτηνή, με κατάληξη την περιοχή του Πετριτσίου.

Εν τω μεταξύ, οι διαδικασίες για τον ελληνοϊταλικό αγωγό προχωρούν και τις επόμενες ημέρες θα ιδρυθεί η εταιρεία Ποσειδών, η οποία θα ανήκει εξ ημισείας σε ΔΕΠΑ και Εdison και θα κατασκευάσει το υποθαλάσσιο τμήμα Σταυρολιμένα- Οτράντο. Πρόσφατα πραγματοποιήθηκε επίσκεψη εκπροσώπων φορέων από τους Νομούς Θεσπρωτίας, Αρτας και Ιωαννίνων στις εγκαταστάσεις του Σταθμού Συμπίεσης Φυσικού Αερίου στη Μεσίνα της Σικελίας. Η επίσκεψη έγινε με πρωτοβουλία της ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο της ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας για τα χαρακτηριστικά και τη μορφή του Σταθμού Συμπίεσης στη Δυτική Ελλάδα, ο οποίος αποτελεί μέρος του Αγωγού Ελλάδας- Ιταλίας.

Εξάλλου επέκταση του φυσικού αερίου στις επαγγελματικές μεταφορές κυρίως για βαρέα οχήματα, σχεδιάζεται το επόμενο 12μηνο. Σήμερα κυκλοφορούν στην Αθήνα περίπου 450 λεωφορεία της ΕΘΕΛ που κινούνται με φυσικό αέριο, με πολύ χαμηλότερες εκπομπές ρύπων από τα συμβατικά ντιζελοκίνητα και με σημαντική οικονομία στις δαπάνες κίνησης.

Με αλλεπάλληλες συσκέψεις στις οποίες πήραν μέρος, τις τελευταίες ημέρες, στελέχη των υπουργείων Μεταφορών και Ανάπτυξης καθώς και της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, αποφασίστηκε η επέκταση του καυσίμου εκτός από τα λεωφορεία, στα απορριμματοφόρα των δήμων της Αττικής, σε στόλους εφοδιασμού που κινούνται στο Λεκανοπέδιο, ενώ εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο αεριοκίνησης στα ταξί. Ηδη άρχισε η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος της ΔΕΠΑ σε 100 απορριμματοφόρα του Δήμου Αθηναίων.

Σε μελέτη της ΔΕΠΑ αναφέρεται ότι το κόστος αντικατάστασης μπορεί να αποσβεστεί σε 5 χρόνια. Οπως είπε χθες ο πρόεδρος της ΔΕΠΑ κ. Ασ. Παπαγεωργίου σε δημοσιογράφους, η εταιρεία εξετάζει τρεις περιοχές στην Αττική για να δημιουργήσει σταθμούς ανεφοδιασμού, ενώ στα σχέδιά της είναι η συνεργασία με εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών ώστε να δημιουργηθούν σταθμοί ανεφοδιασμού στο δίκτυο πρατηρίων από Αθήνα ως Θεσσαλονίκη. Επίσης η ΔΕΠΑ σχεδιάζει νέο τερματικό σταθμό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LΝG) που θα εγκατασταθεί στον ιδιόκτητο χώρο της ΒΦΛ στην Καβάλα, ενώ ο ΔΕΣΦΑ, θυγατρική της ΔΕΠΑ, ετοιμάζει στη νήσο Ρεβυθούσα την εγκατάσταση και τρίτης δεξαμενής αποθήκευσης LΝG χωρητικότητας 100.000 κυβικών μέτρων. Ο κύκλος εργασιών της ΔΕΠΑ έφτασε περίπου το 1 δισ. ευρώ πέρυσι, τα κέρδη προ φόρων ξεπέρασαν τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 78,8 εκατ. ευρώ έναντι 42,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.

Το μέρισμα που θα διανείμει η ΔΕΠΑ στους μετόχους της ανέρχεται σε 14,07 εκατ. ευρώ (έναντι περίπου 6 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2006) και κατανέμεται σε 9,14 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο και σε 4,9 εκατ. ευρώ για τα Ελληνικά Πετρέλαια.

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 29/05/2008)