και έχει σχέση με το μήνυμα που οι ηγεσίες των κρατών μελών επιθυμούν να στείλουν προς τους δοκιμαζόμενους, λόγω ενεργειακής ακρίβειας, πολίτες τους αλλά και στις επιχειρήσεις.
Σε κάθε περίπτωση, όποιο πλαφόν αποφασιστεί θα πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα Ευρωπαϊκά gas trading hubs και όχι μόνο στο TTF. Με την δυσκολία του όλου εγχειρήματος εισαγωγής ανώτατου ορίου στις ελεύθερα διαπραγματευόμενες τιμές, τόσο για τις αγορές spot όσο και αυτές επί των παραγώγων, (δηλ. τα future contracts),να έγκειται στον μηχανισμό που θα επιλεχθεί. Έναν μηχανισμό που θα προβλέπει με λεπτομέρεια κάτω από ποιες συνθήκες της αγοράς θα ενεργοποιείται το πλαφόν έτσι ώστε να αποφευχθούν άσκοπες αναταράξεις και να αποφευχθούν φαινόμενα συνωστισμού εντολών στην τιμή του πλαφόν. Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε αχρήστευση τον όλο μηχανισμό και άνοδο των τιμών αφού αίφνης θα εκτινάσσονται όλες οι αγοραπωλησίες στην περιοχή γύρω από το πλαφόν.
Όπως επανειλημμένα έχουμε υπογραμμίσει μέσα από τις στήλες του πόρταλ η εισαγωγή πλαφόν σε μια κατά βάση χρηματιστηριακή αγορά, που είναι η σημερινή στον ηλεκτρισμό, στο φυσικό αέριο και στο πετρέλαιο, (εδώ) εγκυμονεί περισσότερους κινδύνους παρά μια υποσχόμενη λύτρωση από το άγος των υψηλών τιμών ενέργειας που έχουν επικρατήσει τους τελευταίους 18 μήνες, με την Ευρώπη να πλήττεται ιδιαίτερα κυρίως λόγω της υπέρμετρης ενεργειακής της εξάρτησης. Και όσο η πολιτική ηγεσία της ΕΕ, υπό το πρόσχημα της Κλιματικής Αλλαγής, αδυνατεί να λάβει τις απαραίτητες αποφάσεις για μείωση αυτής της εξάρτησης μέσω εισαγωγής κινήτρων για αύξηση της εγχώριας παραγωγής πετρελαίου και φ. αερίου - που αποτελούν και θα συνεχίσουν για αρκετό καιρό ακόμα να καλύπτουν σχεδόν το 60% της ενεργειακής κατανάλωσης της ΕΕ- η Ευρώπη θα είναι έρμαιο των προμηθευτών της.
Χθες ήταν η Ρωσία, σήμερα είναι το Κατάρ και αύριο μπορεί να είναι το Αζερμπαϊτζάν ή η Αλγερία που θα θέτουν όρους και βέτο για να συνεχίσουν να προμηθεύουν τις ευρωπαϊκές χώρες με πανάκριβο, και σε λίγο, δυσεύρετο αέριο. Για αυτό η ενδυνάμωση της εγχώριας, ευρωπαϊκής, παραγωγής αερίου μαζί με την εισαγωγή έξυπνων μηχανισμών εμπορίας αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση των προβλημάτων προμήθειας που βιώνουμε το τελευταίο διάστημα. Παράλληλα οδηγούν μακροπρόθεσμα σε μια πλέον ορθολογική αγορά αερίου στην Ευρώπη με στόχο την μείωση των τιμών (ιδιαίτερα σε σχέση με τις ισχύουσες στις ΗΠΑ) προς όφελος των καταναλωτών και τελικά στην βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και της βιομηχανίας.