Ρωσία: Μετά τις Κυρώσεις της ΕΕ και του G7 το Πετρέλαιο της Αρκτικής Κατευθύνεται προς την Ινδία και την Κίνα

Ρωσία: Μετά τις Κυρώσεις της ΕΕ και του G7 το Πετρέλαιο της Αρκτικής Κατευθύνεται προς την Ινδία και την Κίνα
του Δημήτρη Φάρου
Πεμ, 5 Ιανουαρίου 2023 - 18:46

Η Ρωσία στέλνει περισσότερο αργό πετρέλαιο από την παραγωγή της στην περιοχή της Αρκτικής στην Κίνα και την Ινδία και με μεγαλύτερες εκπτώσεις, από τον Δεκέμβριο, οπότε η Ευρώπη έκλεισε τις πόρτες της στις ρωσικές προμήθειες, σύμφωνα με εμπορικές πηγές και στοιχεία

Ειδικότερα, σύμφωνα με το Reuters, οι αρκτικές ποικιλίες Arco, Arco/Novy Port και Varandey κανονικά δεν κατευθύνονταν προς τις αγορές της Άπω Ανατολής, ωστόσο αυτό άλλαξε από τη στιγμή που η ΕΕ, οι χώρες της G7 και η Αυστραλία εισήγαγαν ανώτατο όριο τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο τον Δεκέμβριο, πέρα από το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό αργό δια θαλάσσης. Οι πωλητές πωλούν το ρωσικό αργό σε μεγαλύτερες εκπτώσεις καθώς απορροφούν υψηλότερα έξοδα αποστολής. «Όλα αυτά τα είδη αργού πετρελαίου της Αρκτικής συνήθως πηγαίνουν στην ΕΕ, αλλά τώρα πρέπει να πάνε αλλού», δήλωσε ένας trader με έδρα τη Σιγκαπούρη.

Οι εξαγωγές αργού της Αρκτικής στην Ινδία αυξάνονται σταθερά από τον Μάιο, με την ποσότητα-ρεκόρ των 6,67 εκατομμυρίων βαρελιών να φορτώνονται τον Νοέμβριο, ενώ το Δεκέμβριο τα φορτία αργού έφτασαν τα 4,1 εκατομμύρια βαρέλια τον Δεκέμβριο, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv.

Οι περισσότερες προμήθειες ήταν από τις ποικιλίες Arco και Arco/Novy Port που παράγονται σε κοιτάσματα που διαχειρίζεται η Gazprom Neft.

Το αργό Arco είναι μια βαριά «ξινή» ποικιλία [«ξινό» αργό/ sour crude: αργό πετρέλαιο με υψηλή περιεκτικότητα σε προσμίξεις θείου] από το κοίτασμα Prirazlomnoye, ενώ η καλύτερη ποιότητα Novy Port, από το κοίτασμα Novoportovskoye, είναι ένα μέτριο έως ελαφρύ «γλυκό» αργό [«γλυκό» αργό / sweet crude: αργό πετρέλαιο με χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, κάτω του 0,5%].Την περασμένη εβδομάδα, η Ινδία εισήγαγε το πρώτο της φορτίο αργού Varandey που φορτώθηκε στο λιμάνι του Μουρμάνσκ στα τέλη Νοεμβρίου, σύμφωνα με δύο πηγές και στοιχεία της Refinitiv.

Το φορτίο 900.000 βαρελιών επί του δεξαμενόπλοιου Bear Alcor που έπλεε μέσω Ευρώπης, Μεσογείου και Διώρυγας του Σουέζ, εκφορτώθηκε στο λιμάνι Cochin στην Κεράλα στις 27 Δεκεμβρίου για το διυλιστήριο Bharat Petroleum Corp Ltd.Τα άλλα δύο φορτία 600.000 βαρελιών που φορτώθηκαν τον Νοέμβριο εκφορτώθηκαν στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Δεν ήταν σαφές ποιες εταιρείες αγόρασαν αυτά τα φορτία.

Η Ρωσία έχει αρκετά καλούς όγκους και άλλων ποιοτήτων, οι οποίες προσφέρονται σε Ινδούς αγοραστές, όπως δήλωσε στο Reuters μια από τις πηγές σε ινδικό διυλιστήριο.

Τα ακαθάριστα περιθώρια κέρδους προϊόντος από επεξεργασμένες ποικιλίες όπως η Arco και η Novy Port που αγοράζονται σε βάση παράδοσης υπολογίζονται σε πάνω από τα 10 δολάρια το βαρέλι υψηλότερα σε σύγκριση με το αργό πετρέλαιο παρόμοιας ποιότητας των ΗΠΑ όπως το Mars και το West Texas Intermediate, πρόσθεσε. Η Bharat Petroleum δεν απάντησε σε αίτημα του διεθνούς ειδησεογραφικού πρακτορείου για σχόλια.Το αργό τύπου Varandey, που παράγεται από τα κοιτάσματα πετρελαίου Timan-Pechora που διαχειρίζεται η Lukoil, είναι εύκολο να το επεξεργαστούν τα ινδικά διυλιστήρια, αν και οι μελλοντικές αγορές θα εξαρτηθούν από τα επίπεδα τιμών, είπε η δεύτερη πηγή.

«Τώρα η Ινδία και η Κίνα είναι οι βασικοί προορισμοί τους», είπε. Τουλάχιστον τρία πετρελαιοφόρα που φόρτωσαν αργό από την Αρκτική στο λιμάνι του Μουρμάνσκ κατευθύνονται τώρα προς την Κίνα, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv. Ένα από τα δεξαμενόπλοια, το Nikolay Zuyev, που μεταφέρει περίπου 780.000 βαρέλια αργού, αναμένεται να φτάσει στις 18 Ιανουαρίου αλλά ακόμα δεν έχει συγκεκριμένο προορισμό.

Άλλα δύο δεξαμενόπλοια - NS Bravo και Gladiator - που μεταφέρουν περίπου 900.000 βαρέλια αργού το καθένα - αναμένεται να φτάσουν στην πόλη Qingdao της Ανατολικής Κίνας στις 3 και 15 Φεβρουαρίου, αντίστοιχα, σύμφωνα με τα στοιχεία. Η Refinitiv κατέγραψε τις ποικιλίες που μεταφέρουν αυτά τα πλοία ως αργό Arco, αν και ένας Κινέζος trader δήλωσε ότι μπορεί το πλοίο να μεταφέρει αργό τύπου Varandey. Δεν ήταν σαφές ποια διυλιστήρια αγόρασαν τα φορτία.

Άλλος trader δήλωσε στο Reuters ότι το αργό Arco προσφέρθηκε σε Κινέζους αγοραστές σε τιμή φθηνότερη κατά 9 δολάρια το βαρέλι σε σχέση με το ICE Brent με παράδοση εκτός πλοίου, αλλά δεν ήταν σαφές σε ποια τιμή είχαν συναφθεί οι συμφωνίες.