Φυσικό Αέριο στα Πρατήρια και Απόσυρση Παλαιών Ι.Χ.

Την είσοδο των «καθαρών» αυτοκινήτων στην Ελλάδα, την αύξηση των σημείων ανεφοδιασμού με την εγκατάσταση φυσικού αερίου ακόμα και μέσα στα πρατήρια βενζίνης, αλλά και τη χρήση υβριδικών αυτοκινήτων από επαγγελματίες οδηγούς, προανήγγειλε χθες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών κ. Κ. Χατζηδάκης.
Της Μαρίας Μόσχου
Τετ, 4 Ιουνίου 2008 - 03:42

Την είσοδο των «καθαρών» αυτοκινήτων στην Ελλάδα, την αύξηση των σημείων ανεφοδιασμού με την εγκατάσταση φυσικού αερίου ακόμα και μέσα στα πρατήρια βενζίνης, αλλά και τη χρήση υβριδικών αυτοκινήτων από επαγγελματίες οδηγούς, προανήγγειλε χθες ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών κ. Κ. Χατζηδάκης.

Σε πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών το οποίο αναμένεται να κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, περιλαμβάνονται διατάξεις για τις «πράσινες μεταφορές» χωρίς, ωστόσο, να έχει αποφασιστεί από το υπουργείο Οικονομικών η επιδότηση τόσο των ιδιοκτητών Ι.Χ. όσο και των πρατηριούχων για τη χρήση και εγκατάσταση φυσικού αερίου.

Ολες οι ρυθμίσεις για μείωση των ρύπων βρίσονται ουσιαστικά στον... αέρα καθώς είχαν ανακοινωθεί και πί υπουργίας Μ. Λιάπη χωρίς να προχωρήσει τίποτε.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι φυσικά η απουσία κινήτρων για τους πρατηριούχους οι οποίοι θα πρέπει να πληρώσουν μεγάλα ποσά για νέες εγκαταστάσεις φυσικού αερίου αφού υπάρχουν διαφορετικοί κανόνες για το συγκεκριμένο καύσιμο απ ότι για το πετρέλαιο.

Επίσης, οι ιδιοκτήτες θα κληθούν να πληρώσουν περισσότερα από 1.500 ευρώ για τη μετατροπή των αυτοκινήτων τους από πετρελαιοκίνητα σε φυσικού αερίου, ενώ ιδιαίτερα υψηλό θα είναι το κόστος των πρατηριούχων ώστε να κατασκευάσουν εγκαταστάσεις φυσικού αέριου.

Τα μέτρα

Το νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, προβλέπει:

  • Την προώθηση των εναλλακτικών καυσίμων με την ίδρυση και λειτουργία πρατηρίων αέριων καυσίμων (αμιγών ή μεικτών) σε μεγαλύτερη κλίμακα. Όπως τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, θα δημιουργηθούν σταθμοί πρατηρίων φυσικού αερίου, ακόμη και στα συμβατικά πρατήρια καυσίμων τα οποία λειτουργούν σήμερα, έτσι ώστε να διευρυνθεί η χρήση του φυσικού αερίου και στις μεταφορές. Ωστόσο διευκρίνισε ότι στις ρυθμίσεις για την ίδρυση και λειτουργία πρατηρίων αέριων καυσίμων περιλαμβάνονται συγκεκριμένες ρυθμίσεις για θέματα ασφαλείας, όπως π.χ. τεχνικές προδιαγραφές για την εγκατάσταση και τοποθέτηση δεξαμενών αέριων καυσίμων, έτσι ώστε να συντελούν σε ακόμα μεγαλύτερη ευχρηστία και ασφάλεια κατά τη χρήση του υγραερίου ή του φυσικού αερίου.
  • Τη δυνατότητα στα ταξί, πάνω από 1.200 κυβικά εκατοστά, να κυκλοφορούν με φυσικό αέριο. Θα επιτρέπεται πλέον η κυκλοφορία αυτοκινήτων φυσικού αερίου ως επιβατικά δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα (ταξί).

Υπενθυμίζεται ότι επιτρεπόταν ήδη για υγραεριοκίνητα άνω των 1.750 κυβικών και υβριδικά άνω των 1.200 κ.ε. Το νομοσχέδιο αναμένεται να ψηφιστεί μέσα στο καλοκαίρι και η εφαρμογή του θα αρχίσει από τον Σεπτέμβρη.

Ο υπουργός Μεταφορών άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο επαναφοράς του μέτρου της απόσυρσης των παλιών ρυπογόνων Ι.Χ. Στελέχη του υπουργείου αναφέρουν ότι το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί ακόμη και μέσα στο 2009, αρχικά από τα ταξί και τα λεωφορεία, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθεί και στα Ι.Χ αυτοκίνητα.

Στόχος του υπουργείου είναι με την εφαρμογή του μέτρου να προχωρήσει η αντικατάσταση των περίπου 1,3 εκατ. Ι.Χ. οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας που κυκλοφορούν πριν από το 1990. Παράλληλα, όμως, το μέτρο θα περιλαμβάνει και την απόσυρση των περίπου 400 χιλιάδων καταλυτικών πρώτης γενιάς, που σήμερα έχουν παλαιότητα 15 έως 18 χρόνων.

Το μέτρο της απόσυρσης και της απόκτησης «πράσινου» αυτοκινήτου θα συνδέεται με σειρά κινήτρων. Σύμφωνα με πληροφορίες, το μέτρο της απόσυρσης θα εφαρμοστεί σε μία 5ετία και σε 2 φάσεις:

  1. Η πρώτη φάση θα αφορά τα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, χωρίς καταλύτη με ηλικία περίπου τα 20 χρόνια.
  2. Η δεύτερη φάση θα αφορά αυτοκίνητα με καταλύτες πρώτης γενιάς, δηλαδή όσα είναι μεταξύ 15 ως 18 ετών.

Ρυπογόνα

Η απόσυρση αφορά σε περίπου 1,3 εκατ. οχήματα, τα οποία θεωρούνται γηρασμένα και ρυπογόνα.

Στις αρχές του 2007 κυκλοφορούσαν 5.462.291 οχήματα, εκ των οποίων τα 1.419.000 είναι ηλικίας άνω των 18 ετών. 989.000 οχήματα, δηλαδή ποσοστό 23,5% δεν διέθεταν καταλύτη και ήταν άνω των 18 ετών, ενώ 430.000 αυτοκίνητα, δηλαδή ποσοστό 10,2%, μεταξύ 15 και 18 ετών διέθεταν καταλύτη πρώτης γενιάς, ο οποίος θεωρείται ρυπογόνος.

Ποια Κίνητρα Εξετάζονται για την Απόσυρση

  • Μείωση των τελών ταξινόμησης για τα καινούργια οχήματα, ώστε το φορολογικό βάρος να μεταφέρεται από την κτήση στη χρήση του I.X.
  • Επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στα παλαιάς τεχνολογίας ώστε να είναι ασύμφορη η κυκλοφορίας τους.
  • Καθορισμός του ύψους των τελών κυκλοφορίας, των ασφαλίστρων και ενδεχομένως των διοδίων, ώστε αυτά να είναι αντιστρόφως ανάλογα με την ηλικία των οχημάτων.
  • Περιορισμός της κυκλοφορίας των παλαιών οχημάτων στο κέντρο της Αθήνας.
  • Περισσότεροι έλεγχοι από ΚΤΕΟ - Τροχαία και συχνότερη έκδοση Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίων και ελέγχου ΚΤΕΟ για τα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα.
  • Μείωση του τέλους μεταβίβασης στα τελευταίας τεχνολογίας οχήματα.

Κάρτα ελέγχου καυσαερίων σε όλα τα δίκυκλα

Την επέκταση του θεσμού της Κάρτας Ελέγχου Καυσαερίου σε όλη τη χώρα και για τα δίκυκλα, περιλαμβάνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών.

Σήμερα σε 9 νομούς της χώρας δεν επιβάλλεται το μέτρο, κάτι που δημιουργεί προβλήματα για τη διέλευση των αυτοκινήτων σε άλλο νομό που το μέτρο επιβάλλεται. Ετσι πλέον σε όλη την επικράτεια θα ισχύει η Κάρτα Καυσαερίων.

Παράλληλα από ΚΤΕΟ θα περάσουν και τα 1,5 εκατ. δίκυκλα που κυκλοφορούν στη χώρα. Για την έκδοση Κάρτας για τα αυτοκίνητα το κόστος είναι 9 ευρώ.

Αυτό το «χαράτσι» αναμένεται να πληρώνουν στο εξής κι όλοι οι κάτοχοι δικύκλων και αυτοκινήτων. Στόχος του υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών είναι, έως τις 31-12-2010, να εξασφαλισθεί η τεχνική υποστήριξη αυτού του εγχειρήματος.

(Από την εφημερίδα ΗΜΕΡΗΣΙΑ, 04/06/2008)