Ένας ακόμη μεγάλος εγχώριος ναυτιλιακός «παίκτης» στρέφει το βλέμμα του στην τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα ως μία λύση μείωσης των εκπομπών από τον στόλο

Ο λόγος για την Dorian LPG, συμφερόντων Γιάννη Χατζηπατέρα, η οποία δραστηριοποιείται στην αγορά μεταφοράς LPG. «Η δέσμευση άνθρακα είναι το επόμενο πράγμα που κοιτάζουμε» σημείωσε ο CEO της εταιρείας, John Lycouris, σε παρουσίαση που διοργάνωσε η Capital Link.

Η δέσμευση άνθρακα έχει δοκιμαστεί και ελεγχθεί στη στεριά και παρουσιάζει εξαιρετικές προοπτικές για τη θάλασσα, με την προϋπόθεση ότι θα διευθετηθούν ορισμένες προκλήσεις. Σε αυτές συμπεριλαμβάνονται ο διαθέσιμος χώρος, η ενεργειακή απόδοση και η αποθήκευση του δεσμευμένου CO2 στο πλοίο, η εκφόρτωση αυτού για επαναχρησιμοποίηση (π.χ., για την παραγωγή μπαταριών) ή για απομόνωση.

Σημειώνεται ότι στην τεχνολογία δέσμευσης άνθρακα έχουν επενδύσει η GasLog του Πήτερ Λιβανού, η οποία αναμένεται να την αξιοποιήσει επί του πλοίου για τέσσερα νεότευκτα LNG carriers, και η Global Ship Lease, συμφερόντων του Γιώργου Γιουρούκου, που στηρίζει τις προσπάθειες της Aqualung, μιας εταιρείας με καινοτόμα τεχνολογία δέσμευσης και διαχωρισμού διοξειδίου του άνθρακα με μεμβράνες.

Πράσινες πρωτοβουλίες

Η Dorian LPG εξετάζει την τεχνολογία ως φυσική συνέχεια των scrubbers (συστήματα καθαρισμού καυσαερίων) με τα οποία έχει εξοπλίσει τα περισσότερα πλοία της. Συγκεκριμένα, τα 13 από τα 20 VLGCs (Very Large Gas Carriers) διαθέτουν αυτά τα συστήματα, τα οποία, σύμφωνα με τον κ. Lycouris, έχουν περιβαλλοντικά οφέλη (μείωση εκπομπών οξειδίων του θείου, σωματιδίων και άνθρακα) και οικονομικά. Σημειώνεται ότι τα βαπόρια με scrubbers αξιοποιούν ως καύσιμο το Heavy Fuel Oil (HFO), το οποίο είναι φθηνότερο από το VLSFO (χαμηλό ποσοστό θείου), με το spread ανάμεσα στα καύσιμα να κυμαίνεται σήμερα περίπου στα 200 δολάρια ανά τόνο.

Η Dorian LPG φυσικά δεν μένει εκεί. Μέχρι το τέλος του 2023, αναμένεται να έχει θέσει σε λειτουργία τέσσερα VLGCs με μηχανές διπλού καυσίμου, δυνατότητας καύσης LPG. Πάντως, ο CEO της εταιρείας ανέδειξε το αυξημένο ναυπηγικό κόστος σήμερα, με τις τιμές να έχουν «σκαρφαλώσει» έως και 20%. «Είσαι τυχερός αν λάβεις ένα κοστολόγιο 95 εκατ. δολαρίων για ένα VLGC, με παράδοση το 2026» σημείωσε χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι τα νεότευκτα που είχε παραγγείλει η εταιρεία κόστισαν περίπου 72-75 εκατ. δολάρια το κάθε ένα.

Παράλληλα, η ναυτιλιακή έχει «στήσει» μία ομάδα ανθρώπων στην Κοπεγχάγη, οι οποίοι ασχολούνται με τη βελτίωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων. «Θέλουν να μειώσουν τις εκπομπές και να μεγιστοποιήσουν την αποδοτικότητα καυσίμου του στόλου» τόνισε χαρακτηριστικά ο CFO Ted Young.

H εισηγμένη εξετάζει, επίσης, την επιλογή παραγγελίας πλοίων μεταφοράς αιθανίου, το οποίο αξιοποιείται για την παραγωγή αιθυλενίου και την παραγωγή πλαστικού, καθώς και άλλων χημικών ουσιών, ενώ χρησιμοποιείται και ως βιομηχανικό καύσιμο. Όπως είπε ο CFO Ted Young σε συνέδριο στο Αμβούργο τον περασμένο Νοέμβριο, με τις υποδομές σε ισχύ και ευνοϊκό κόστος, ο κλάδος διαθέτει σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης.

Τέλος, η Dorian LPG υπέγραψε συμφωνία συνεργασίας με το μη κερδοσκοπικό κέντρο έρευνας Maersk Mc-Kinney Moller Center for Zero Carbon Shipping. Η εταιρεία γίνεται πρεσβευτής της αποστολής του ανεξάρτητου κέντρου έρευνας και ανάπτυξης.

Η αγορά

Τα ναύλα στην αγορά μεταφοράς LPG «σκαρφάλωσαν» σε υψηλά επίπεδα το 2022 και παραμένουν σε αρκετά ικανοποιητικά επίπεδα και σήμερα. Σύμφωνα με την παρουσίαση της Dorian LPG, οι αμερικανικές εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 2% το 2022, ενώ αναμένεται περαιτέρω διόγκωση 16% το 2023 και 8% το 2024. Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγός της αγοράς, ενώ οι κορυφαίοι εισαγωγείς είναι ασιατικές χώρες.

Το ανησυχητικό στοιχείο είναι το μεγάλο βιβλίο παραγγελιών. Στην παρουσίαση αναφέρεται ότι 45 VLGCs θα παραδοθούν από τα ναυπηγεία το τρέχον έτος, ο υψηλότερος αριθμός από το 2015 τουλάχιστον. Από την άλλη, μόλις το 17% του στόλου των VLGCs είναι άνω των 20 ετών και επομένως υποψήφιο για πώληση προς scrap, με την εταιρεία να εκτιμά ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα επιταχύνουν τις διαλύσεις. Απέναντι σε αυτήν την εξέλιξη, όπως επεσήμανε ο CFO της Dorian LPG, βρίσκονται οι προοπτικές μακροπρόθεσμης ανάπτυξης έργων υποδομής στην αγορά, κάτι που ενδέχεται να απορροφήσει το νεοεισερχόμενο τονάζ.

Ένα ακόμη θέμα που επηρεάζει την αγορά είναι, τέλος, η συμφόρηση στη Διώρυγα του Παναμά, σύμφωνα με τον CEO κ. Lycouris. Όπως εξήγησε, μιας και μέσω του καναλιού διέρχονται όλων των ειδών τα βαπόρια, παρατηρείται αυξημένη κίνηση και δίνεται προτεραιότητα σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και LNG. Το αποτέλεσμα αυτού είναι να καταγράφονται μεγάλοι χρόνοι αναμονής, ουρές πλοίων, συνθήκη που αυξάνει τα ναύλα, μιας και δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα βαπόρια στην αγορά.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")