Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου από την αρχή του 2008 υπήρξε σε πραγματικούς αριθμούς εντυπωσιακή. Το ψυχολογικό όμως όριο των 100 δολ. το βαρέλι (πρόσφατα και 135) ανήκει πλέον στο παρελθόν, με τα μέσα επικοινωνίας να συνεχίζουν τις αναφορές τους ως προς τα αναμενόμενα νέα υψηλά, καταγράφοντας ασήμαντες αλλαγές στην πραγματική αγορά του πετρελαίου έστω και από πλευράς περιορισμού ζήτησης.

Η αύξηση της τιμής του πετρελαίου από την αρχή του 2008 υπήρξε σε πραγματικούς αριθμούς εντυπωσιακή. Το ψυχολογικό όμως όριο των 100 δολ. το βαρέλι (πρόσφατα και 135) ανήκει πλέον στο παρελθόν, με τα μέσα επικοινωνίας να συνεχίζουν τις αναφορές τους ως προς τα αναμενόμενα νέα υψηλά, καταγράφοντας ασήμαντες αλλαγές στην πραγματική αγορά του πετρελαίου έστω και από πλευράς περιορισμού ζήτησης.

Καθημερινά βρισκόμαστε αντιμέτωποι διαφόρων αναφορών σχετικά με την ύφεση σε ΗΠΑ, αν και γνωρίζουμε ότι η οικονομία της αναπτύσσεται έστω και σε χαμηλότερο από το προβλεπόμενο ποσοστό ανάπτυξης, ενώ ουσιαστικοί οικονομικοί περιορισμοί δεν διαφαίνονται για τις μεγάλες οικονομίες της Ινδίας καθώς και της Κίνας παρά τον πληθωρισμό.

Ενδιαφέρον προξενεί η μελέτη ενέργειας του Ινστιτούτου Περιβαλλοντικής Εκτίμησης των ΗΠΑ ότι αντίθετα με την πτωτική αναθεωρούμενη μελλοντική ζήτηση πετρελαίου, στο τέλος του 2008 αναμένεται να φθάσουμε σε ζήτηση ύψους 88 εκατ. βαρελιών ημερησίως. Αναμφίβολα στις ημέρες μας όλες οι υποδομές δοκιμάζονται καθημερινά. Στα αεροδρόμια οι καθυστερήσεις αποτελούν τον κανόνα, οι αυτοκινητόδρομοι αντιμετωπίζουν συνεχή αυξανόμενη κίνηση, ενώ τα αναπτυξιακά σχέδια απαξιώνονται σχεδόν κοντά στην αποπεράτωσή τους.

Οι αναδυόμενες

Με τις αναπτυσσόμενες μάλιστα βιομηχανίες να απαιτούν επιπλέον ποσοστά ενέργειας τόσο για κατασκευές όσο και για παραγωγή ενέργειας ο ταχύτατα αναπτυσσόμενος τομέας μεταφορών διατηρεί ίσως τον ουσιαστικότερο ρόλο στην ανάπτυξη, με όλους εμάς του κλάδου να γνωρίζουμε τις επιπτώσεις σε ναύλους και αξίες. Τα απαξιωτικά σενάρια είναι γνωστά με αναλύσεις και υποδείξεις για στροφή σε άλλες μορφές ενέργειας και λόγω ισχυρισμών μείωσης των αποθεμάτων, με τιμές ανεξέλεγκτα ανοδικά κινούμενες σε περιβάλλον έστω και περιορισμένης ανάπτυξης.

Εντούτοις τα προϊόντα πετρελαίου είναι βέβαιο ότι θα συνεχίσουν να αποτελούν τον πρωταρχικό παράγοντα ανάπτυξης των αναδυόμενων οικονομιών. Ο πίνακας που παραθέτουμε, της σχέσης κατανάλωσης πετρελαίου (δισ. τόνοι) και ακαθάριστου εθνικού προϊόντος θεωρούμε ότι είναι ιδιαίτερα επεξηγηματικός.

Ανοδικά

Διαπιστώνουμε ότι από το 2000 η συνολική κατανάλωση της Κίνας σημείωσε αύξηση σε ποσοστό 77%, ενώ η αντίστοιχη των ΗΠΑ κατά 1,3% με την οικονομία των ΗΠΑ να διατηρεί τα σκήπτρα του δείκτη ανάπτυξης. Σταδιακά βέβαια άλλα κράτη όπως Ινδία και Κίνα αρχίζουν να διαδραματίζουν ουσιαστικότερους ρόλους στην παγκόσμια οικονομία.

Κράτη όπως Κίνα, Ινδία, Ρωσία, Βραζιλία και χώρες της Μέσης Ανατολής ανεξάρτητα της συμπεριφοράς της οικονομίας σε Αμερική, αναμένεται να συνεχίσουν την αναπτυξιακή τους πορεία, συνεισφέροντας και αποδίδοντας τον ουσιαστικό ρόλο στην ναυτιλία διατηρώντας τη θετική τους εικόνα.

Με γνώμωνα μάλιστα ότι η Κίνα το 2010 θα είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής και ότι το 2030 οι ανάγκες παγκοσμίως θα είναι 50% μεγαλύτερες από ό,τι σήμερα με σημαντικά μεγαλύτερες ανάγκες σε καταναλωτικά αγαθά, η πορεία της ναυλαγοράς αξίζει να επανεκτιμηθεί και πέραν της γνωστής διαπίστωσης του ύψους του αναμενόμενου τονάζ.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 08/06/2008)