Μπορεί τα φώτα της επικαιρότητας να είναι το τελευταίο διάστημα στραμμένα στην κεντρική Τουρκία και στους καταστροφικούς σεισμούς που έπληξαν πολλές περιοχές αφήνοντας δεκάδες χιλιάδες νεκρούς και τεράστιες καταστροφές, όμως η υπόλοιπη χώρα προχωρά υλοποιώντας project που τις δίνουν προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της στην ευρύτερη περιοχή.  Η Τουρκία λοιπόν έλαβε το τρίτο της FSRU

την προηγούμενη Τετάρτη. Το πλοίο με το φορτίο ανάθεσης για το Saros FSRU γέμισε στην Αίγυπτο και τώρα ετοιμάζεται για συνεχή λειτουργία για τους επόμενους 12 μήνες.

Η άφιξη του FSRU ενισχύει τις δυνατότητες εισαγωγής LNG της Τουρκίας μετά τη σύναψη συμφωνίας πρόσβασης σε υποδομές με τη Βουλγαρία και εν μέσω αυξανόμενης εθνικής ζήτησης φυσικού αερίου.

Η κρατική εταιρεία ενέργειας της Τουρκίας BOTAS βρίσκεται στη διαδικασία έναρξης του νέου τερματικού σταθμού FSRU στον κόλπο Saros στη βόρεια Τουρκία. Τα δεδομένα παρακολούθησης πλοίων έδειξαν ότι το Vasant 1 FSRU 180.000 cbm έφτασε στην τοποθεσία την προηγούμενη Τετάρτη . Το πλοίο μετέφερε φορτίο περίπου 0,05 mmt που φορτώθηκε στον τερματικό σταθμό Damietta της Αιγύπτου στις 11 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τα δεδομένα και τους υπολογισμούς μας. Το πλοίο βρίσκεται σε ναύλωση 12 μηνών από την BOTAS, σύμφωνα με την Trade Winds.

Το Vasant 1 που ανήκει στην Swan Energy προοριζόταν αρχικά για το έργο Jafrabad FSRU στην Ινδία, το οποίο έχει καθυστερήσει σημαντικά. Η Swan Energy ξεκίνησε το έργο μαζί με τους Indian Farmers Fertilizer Cooperative (IFFCO), Mitsui και Petronet Gujarat στις νότιες ακτές της Πολιτείας Γκουτζαράτ. Το τερματικό είχε αρχικά προγραμματιστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2019, αλλά σημειώθηκαν καθυστερήσεις λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού και της επακόλουθης αύξησης των τιμών του LNG. Η Swan Energy είχε δηλώσει προηγουμένως στα μέσα του 2022 ότι θα ξεκινήσει το τερματικό μέχρι το τέλος του έτους.

Τρίτο FSRU

Το έργο Saros FSRU είναι η τρίτη εγκατάσταση FSRU της Τουρκίας. Η BOTAS κατέχει επίσης και εκμεταλλεύεται τις εγκαταστάσεις του Iskenderun στην υπεράκτια Dortyol στη νότια Τουρκία, ενώ η ανεξάρτητη εταιρεία Pardus Energy έχει τοποθετήσει την υπεράκτια Etki Turquoise 170.000 cbm, μια μικρή πόλη κοντά στη Σμύρνη. Η τοποθεσία του τερματικού σταθμού Saros αυξάνει την ικανότητα εισαγωγής LNG της BOTAS κοντά στα ευρωπαϊκά σύνορα της Τουρκίας. Η εταιρεία συμφώνησε πρόσφατα με τη βουλγαρική Bulgargaz να έχει πρόσβαση στο δίκτυο φυσικού αερίου και τις εγκαταστάσεις εισαγωγής LNG της Τουρκίας για 13 χρόνια. Η Βουλγαρία σχεδιάζει να εισάγει 1,3 bcm ετησίως επαναεριοποιημένο LNG από την Τουρκία, σύμφωνα με τις βουλγαρικές ειδήσεις που επικαλούνται το Υπουργικό Συμβούλιο της χώρας.

Να σημειωθεί ότι η ζήτηση LNG της Τουρκίας έχει ανοδική τάση. Οι εισαγωγές LNG της χώρας ανήλθαν σε 2,16 mmt τον Ιανουάριο, αυξημένες κατά 0,36 mmt (20%) από έτος σε έτος. Η Τουρκία χρησιμοποιεί σημαντικό μερίδιο των εισαγωγών φυσικού αερίου της για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Τουρκικές εισαγωγές LNG (MMt)

Η εγκατεστημένη δυναμικότητα εισαγωγής LNG της Τουρκίας –χωρίς να υπολογίζεται η νέα εγκατάσταση του Σάρος– ανέρχεται σε 17,78 mmt. Η χώρα είδε συνολικές εισαγωγές LNG 10,75 mmt το 2022. Σχεδόν οι μισοί από αυτούς τους όγκους έφτασαν στον βόρειο τερματικό σταθμό Marmara Ereglisi της Τουρκίας. Η ζήτηση φυσικού αερίου της χώρας είναι ισχυρότερη στο βορρά.