Την ώρα που η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου ασκεί πιέσεις ακόμη και στις μεγαλύτερες και ισχυρότερες αεροπορικές εταιρείες, Airbus και Boeing βρίσκονται αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο ματαίωσης ή ακόμη και ακύρωσης μέχρι και του ενός τρίτου των παραγγελιών τους για νέα αεροσκάφη.

Την ώρα που η άνοδος στις τιμές του πετρελαίου ασκεί πιέσεις ακόμη και στις μεγαλύτερες και ισχυρότερες αεροπορικές εταιρείες, Airbus και Boeing βρίσκονται αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο ματαίωσης ή ακόμη και ακύρωσης μέχρι και του ενός τρίτου των παραγγελιών τους για νέα αεροσκάφη.

Έχοντας ως βασική κινητήριο δύναμη τη ζήτηση από αερομεταφορείς εκτός ΗΠΑ, οι δύο όμιλοι κατασκευής αεροσκαφών κατάφεραν μέσα στη διάρκεια των τριών τελευταίων ετών να συγκεντρώσουν σχεδόν 7.000 παραγγελίες για σύγχρονα αεροσκάφη που καίνε λιγότερα καύσιμα.

Προς το παρόν, και οι δύο όμιλοι αεροσκαφών υποστηρίζουν ότι έχουν συμπληρώσει το όριο παραγγελιών για νέα αεροσκάφη και για τα επόμενα τρία χρόνια και συνεχίζουν με σχέδια για αύξηση της παραγωγής, ώστε να αντεπεξέλθουν στην έντονη ζήτηση.

Από την άλλη πλευρά όμως, τα δεδομένα φαίνεται πως αλλάζουν, καθώς ο «καλπασμός» στις τιμές του πετρελαίου ασκεί πιέσεις στην αεροπορική βιομηχανία. Ορισμένες αεροπορικές εταιρείες -συμπεριλαμβανομένων των JetBlue Airways και Delta Airlines- έχουν ήδη προβεί σε βήματα για πώληση αεροσκαφών και ματαίωση παραγγελιών.

Κάποιοι άλλοι αερομεταφορείς αρχίζουν και επαναλαμβάνουν τα βήματα στα οποία είχαν προβεί μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 -όπως την οριστική απόσυρση αεροσκαφών που απαιτούν μεγάλες ποσότητες καυσίμων, όπως και την πώληση νεώτερων αεροπλάνων σε εταιρείες εκμίσθωσης (leasing), επιδιώκοντας τη συγκέντρωση μετρητών προτού να τα μισθώσουν και πάλι σε μηνιαία βάση.

Η συνολική αξία των παραγγελιών για αεροσκάφη Boeing και Airbus ξεπερνάει τα 500 δισ. δολάρια, κατά συνέπεια το ενδεχόμενο ακυρώσεων θα μπορούσε να «μεταφρασθεί» σε απώλειες εσόδων συνολικής αξίας πολλών δισ. δολαρίων, επηρεάζοντας και τις εταιρείες κατασκευής κινητήρων και άλλων ανταλλακτικών μερών.

Αξιωματούχοι των Boeing και Airbus -θυγατρικής του ομίλου αεροδιαστημικής EADS- υποστηρίζουν ότι οι παραγγελίες για τα αεροσκάφη τους προέρχονται από διαφόρους αερομεταφορείς ανά τον κόσμο, με τη συγκεκριμένη διασπορά να προστατεύει τους δύο ομίλους από τις οικονομικές διακυμάνσεις.

Από την άλλη πλευρά όμως παραδέχονται ότι βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις σχεδόν σε καθημερινή βάση με εκπροσώπους αεροπορικών εταιρειών που επιθυμούν να ακυρώσουν ή αλλάξουν το χρονοδιάγραμμα στις παραδόσεις αεροσκαφών. Παρόλο που οι περισσότερες συνομιλίες αφορούν αμερικανικές εταιρείες, ενδείξεις πιέσεων έχουν ήδη παρατηρηθεί σε διάφορες χώρες, από Ινδία μέχρι Ευρώπη.

(Από την εφημερίδα Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ, 26/06/2008)