Το Πετρέλαιο και η Πόλη

Η αστικοποίηση στην Κίνα, κατά την οποία εκατομμύρια αγρότες έγιναν εργάτες στην βιομηχανία, είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που η τιμή του πετρελαίου έχει εξαπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Η Κίνα δεν πρόκειται να στείλει όλους αυτούς τους εργάτες πίσω στους αγρούς. Επομένως, ποια είναι η λύση για τις τιμές του πετρελαίου που αυξάνονται συνεχώς;
Energia.gr
Τετ, 2 Ιουλίου 2008 - 05:57

Η αστικοποίηση στην Κίνα, κατά την οποία εκατομμύρια αγρότες έγιναν εργάτες στην βιομηχανία, είναι ένας από τους σημαντικότερους λόγους που η τιμή του πετρελαίου έχει εξαπλασιαστεί την τελευταία δεκαετία. Η Κίνα δεν πρόκειται να στείλει όλους αυτούς τους εργάτες πίσω στους αγρούς. Επομένως, ποια είναι η λύση για τις τιμές του πετρελαίου που αυξάνονται συνεχώς; Ένας τρόπος, αν και παράξενος, είναι να χτιστούν περισσότερες πόλεις- ή, τουλάχιστον, καλύτερες από τις ήδη υπάρχουσες. Η εταιρία ερευνών GaveKal υπολογίζει ότι από τα σχεδόν 85 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου που καταναλώνονται ημερησίως στον κόσμο, πάνω από το 1/3 δαπανάται από τα αυτοκίνητα τα οποία μεταφέρουν τους κατοίκους σε διάφορα σημεία εντός των πόλεων.

Στις αναπτυσσόμενες χώρες, οι νέες πόλεις μπορεί να σχεδιαστούν πιο έξυπνα, ιδιαίτερα όσον αφορά την χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς. Στα ανεπτυγμένα κράτη το ζήτημα είναι πιο σύνθετο, καθώς οι κάτοικοι θα πρέπει να προσαρμοστούν σε νέες σταθερές. Σύμφωνα με έρευνα που έγινε το 2000 στις ΗΠΑ, περίπου τα ¾ των οδηγών δεν μετέφεραν μαζί κάποιον συνάδελφο στην δουλειά τους, ενώ ο μέσος χρόνος για να φθάσουν εκεί υπολογίστηκε σε 20 λεπτά. Σαφώς, πολλά αυτοκίνητα δεν θα βρίσκονταν στους δρόμους εάν υπήρχαν αξιόπιστες εναλλακτικές λύσεις για την μεταφορά. Στην Ευρώπη, όπου οι επενδύσεις σε υποδομές μεταφορών είναι μεγαλύτερες, όπως και ο φόρος για τα καύσιμα, η κατανάλωση πετρελαίου είναι χαμηλότερη απ΄ ότι ήταν όταν έλαβε χώρα η προηγούμενη πετρελαϊκή κρίση, πριν από 29 χρόνια.

Επίσης, 18 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου καταναλώνονται ημερησίως για θέρμανση, ψύξη και ηλεκτροδότηση κτιρίων. Και σ΄ αυτήν την περίπτωση, ο καλύτερος πολεοδομικός σχεδιασμός θα οδηγούσε σε μείωση της κατανάλωσης. Η στροφή σε ηλεκτρισμό που παράγεται από καύσιμα εκτός του πετρελαίου σε περιοχές όπως η Μέση Ανατολή, θα επιταχύνει την διαδικασία. Συνολικά, σχεδόν το 50% της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου αφορά σε περιοχές του πλανήτη όπου η συμπεριφορά των καταναλωτών μπορεί να αλλάξει. Ίσως γι΄ αυτό η Σαουδική Αραβία επιθυμεί να «αποθερμάνει» την τιμή του πετρελαίου.