Σημαντική αύξηση σημείωσαν οι εγχώριες ενεργειακές τιμές στην Κίνα μετά την περιστολή των σημαντικών επιχορηγήσεων που διατηρεί η κυβέρνηση της χώρας στις τιμές των καυσίμων, αυξάνοντας κατά 18% τις τιμές του πετρελαίου θερμάνσεως και κινήσεως, κατά 17% τις τιμές της βενζίνης και κατά 5,0% τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας.

Σημαντική αύξηση σημείωσαν οι εγχώριες ενεργειακές τιμές στην Κίνα μετά την περιστολή των σημαντικών επιχορηγήσεων που διατηρεί η κυβέρνηση της χώρας στις τιμές των καυσίμων, αυξάνοντας κατά 18% τις τιμές του πετρελαίου θερμάνσεως και κινήσεως, κατά 17% τις τιμές της βενζίνης και κατά 5,0% τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας. Οπως επισημαίνει στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων η Αlpha Βank, σε ανάλογη ενέργεια είχε προβεί πριν από μερικές ημέρες και η κυβέρνηση των Ινδιών. Με τις αυξήσεις αυτές αποκαθίσταται σε κάποιο βαθμό η τεράστια ανισορροπία μεταξύ των εγχώριων και των διεθνών τιμών των καυσίμων, αφού οι αυξήσεις των διεθνών τιμών δεν μεταβιβάζονταν στις εγχώριες τιμές διατηρώντας την ταχεία αύξηση της ζήτησης πετρελαίου και άλλων προϊόντων ενέργειας στην Κίνα.

Η χώρα είχε καταστεί η δεύτερη μεγαλύτερη μετά τις ΗΠΑ στην κατανάλωση καυσίμων και πρώτη στον κόσμο χώρα όσον αφορά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων ρύπων που συμβάλλουν στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επισημαίνεται ότι τον περασμένο Μάιο το ύψος των εισαγωγών πετρελαίου στην Κίνα ήταν το τρίτο μεγαλύτερο στην ιστορία της, ενώ τον ίδιο μήνα οι εισαγωγές βενζίνης υπερέβησαν για πρώτη φορά την εγχώρια παραγωγή. Σημειώνεται ότι η επιτάχυνση της ζήτησης πετρελαίου από την Κίνα ήταν από τους κύριους λόγους της ανόδου της διεθνούς τιμής του πετρελαίου από τα 20 δολάρια προ εξαετίας σε πάνω από 142 δολάρια σήμερα.

Εξάλλου, οι αναλυτές της Αlpha Βank υποστηρίζουν ότι η Κίνα επιδιώκει επίσης την ενίσχυση της κερδοφορίας της ενεργειακής της υποδομής και ειδικότερα των διυλιστηρίων και των εργοστασίων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, που υφίσταντο ζημιές από τις κεντρικά καθοριζόμενες σε χαμηλό επίπεδο τιμές των καυσίμων, σε ένα περιβάλλον δυναμικής αύξησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου και του άνθρακα. Ο τελευταίος χρησιμοποιείται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή του 75% της ηλεκτρικής ενέργειας στην Κίνα. Σε κάθε περίπτωση η σημαντική αυτή άνοδος των υπό κρατικό έλεγχο τιμών υπολογίζεται ότι θα έχει επίπτωση μιας ποσοστιαίας μονάδας στον πληθωρισμό, που τώρα κυμαίνεται περί το 8% (υψηλότερος της τελευταίας 10ετίας). Σύμφωνα με την ελληνική τράπεζα, η αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων μπορεί να γίνει μόνο με μεγαλύτερη ανατίμηση του Renminbi.

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 03/07/2008)