Ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) προσκαλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν μη δεσμευτικά αιτήματα για την κατανομή μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ). Η Πρόσκληση Ενδιαφέροντος που απηύθυνε χθες ο Διαχειριστής, και ισχύει έως την 1η Ιουνίου, αφορά σε ολόκληρο το ΕΣΦΑ, συμπεριλαμβανομένης της Εγκατάστασης Υγροποιημένου Φ. Αερίου, καθώς και τις διασυνδέσεις του με άλλα συστήματα. Την είδηση είχε αποκαλύψει

ο Mιχάλης Θωμαδάκης, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, μιλώντας στο  5ο Forum «Ενέργεια και Γεωπολιτική»του Ινστιτούτου Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ), στις 21 Μαρτίου. Ο κ. Θωμαδάκης είχε αναφέρει πως αποτελεί προτεραιότητα στρατηγικής για τον ΔΕΣΦΑ να μπορεί να σχεδιάσει με πιο αποτελεσματικό τρόπο την αύξηση της δυναμικότητας του δικτύου, προκειμένου να αποτρέψει τον κίνδυνο επενδύσεων που στο μέλλον θα μπορούσαν να καταστούν ανενεργές.

Πάνω σε αυτό το σκεπτικό και προκειμένου οι επενδύσεις να γίνουν αμιγώς με όρους αγοράς απηύθυνε την προκήρυξη, κατ΄αρχάς μη δεσμευτικού και μετέπειτα δεσμευτικού market test, το ερχόμενο φθινόπωρο, με σκοπό να προσδιορίσει επακριβώς τις ανάγκες της αγοράς όσον αφορά στη μεταφορά φυσικού αερίου.

Πιο συγκεκριμένα η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, που δημοσιεύθηκε χθες από τον ΔΕΣΦΑ, αφορά σε όλο το δίκτυο, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης υγροποιημένου αερίου στη Ρεβυθούσα, τις διασυνδέσεις με άλλα συστήματα, αλλά και τις διασυνδέσεις των FSRU που προωθούνται.

Στόχος του market test είναι να συγκεντρωθεί και να καταγραφεί το ενδιαφέρον των επενδυτών και των παικτών της αγοράς για δέσμευση μελλοντικής αδιάλειπτης δυναμικότητας από όλα τα σημεία εισόδου, προκειμένου ο ΔΕΣΦΑ να μπορέσει να σχεδιάσει τα απαραίτητα έργα τεχνικής αναβάθμισης του συστήματος των αγωγών, κατά τρόπο που να καλύπτουν τις ανάγκες περισσότερων του ενός ενδιαφερόμενων. Έτσι, μπορεί να μειωθεί το κόστος για κάθε επενδυτή, πράγμα που αυξάνει τις πιθανότητες υλοποίησης αυτών των έργων.

Στο market test πέραν των υποψήφιων επενδυτών για την ανάπτυξη FSRU καλούνται και όσοι ενδιαφέρονται να εισάγουν ή να εξάγουν αέριο από την Ελλάδα μέσω των διασυνδέσεων του ΔΕΣΦΑ, δηλώνοντας κατ΄αρχήν με μη δεσμευτικό τρόπο τις ανάγκες τους για τα αμέσως επόμενα χρόνια.

Με βάση το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί, ο ΔΕΣΦΑ θα προχωρήσει στην εκπόνηση μελέτης για τις ανάγκες επαύξησης της δυναμικότητας του δικτύου την οποία θα υποβάλει προς έγκριση στη ΡΑΕ. Η μελέτη αυτή όταν εγκριθεί από τη ΡΑΕ θα αποτελέσει τη βάση για τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test, όπως αναφέρθηκε παραπάνω.

Τα αποτελέσματα ιδίως της δεσμευτικής φάσης του market test, θα προσφέρουν τη δυνατότητα στον ΔΕΣΦΑ, αφενός να σχεδιάσει έργα που δεν θα επικαλύπτουν το ένα το άλλο και αφετέρου να μην υλοποιήσει έργα, τα οποία στο μέλλον θα καταστούν ανενεργά, λόγω μη εκτέλεσης ορισμένων από τις επενδύσεις.  Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΔΕΣΦΑ στην Πρόσκηση Ενδιαφέροντος, «τα προηγούμενα χρόνια ο ΔΕΣΦΑ έχει λάβει έναν αυξανόμενο αριθμό αιτημάτων για σύνδεση νέας αδιάλειπτης μεταφορικής δυναμικότητας ή την αύξηση της ήδη προσφερόμενης στα Σημεία Εισόδου και Εξόδου του ΕΣΦΑ», προσθέτοντας ότι η διαδικασία αυτή «θα δώσει τη δυνατότητα στον ΔΕΣΦΑ να σχεδιάσει έργα που θα καλύπτουν πιο αποτελεσματικά τις εν λόγω απαιτήσεις».  

Σημειώνουμε ότι ο σχεδιασμός περιλαμβάνει την κατασκευή τουλάχιστον πέντε FSRU. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες κατασκευής της πρώτης πλωτής μονάδας στην Αλεξανδρούπολη, που υλοποιεί η Gastrade,  ενώ ανάλογα έργα πρoωθούν η Motor Oil, με τη θυγατρική της “Διώρυγα Gas” στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας, η Mediterranean Gas στον Βόλο, καθώς και η Elpedison στην Θεσσαλονίκη.

Το 2022, οι εξαγωγές αερίου μέσω του ελληνικού δικτύου τετραπλασιάστηκαν με βασικό προορισμό την Βουλγαρία, αλλά και εικονικά με την Ιταλία, μέσω του αγωγού TAP. Όπως είχε αναφέρει ο κ. Θωμαδάκης στο Forum του ΙΕΝΕ, η δυναμικότητα της Ρεβυθούσας έχει εξαντληθεί για την επόμενη διετία, με τις εξαγωγές το 2025 να προβλέπεται ότι θα ανέλθουν στα 12 bcm, ενώ οι εισαγωγές, αφότου κατασκευαστούν και τα πέντε FSRU είναι πιθανό να φθάσουν στα 20 bcm, κάτι για το οποίο θα απαιτηθεί ο διπλασιασμός της δυναμικότητας του υφιστάμενου συστήματος μεταφοράς.

Μπορείτε να δείτε την ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ εδώ