Αυξάνεται όλο και περισσότερο το ενδιαφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών για τη χρήση της μεθανόλης ως εναλλακτικού καυσίμου, κάτι που φαίνεται στις νέες παραγγελίες πλοίων το 2023, παρά το γεγονός ότι ακόμα είναι αβέβαιη η διάθεσή του, αλλά και οι τιμές πώλησης

Σύμφωνα με στοιχεία από την πλατφόρμα Alternative Fuels Insight (AFI) του νορβηγικού νηογνώμονα DNV, 22 πλοία έχουν παραγγελθεί μέσα στο 2023 με μηχανές διπλού καυσίμου που θα μπορούν να χρησιμοποιούν και μεθανόλη (στοιχεία έως Φεβρουάριο).

Μέχρι στιγμής φέτος ο συνολικός αριθμός παραγγελιών για πλοία εναλλακτικών καυσίμων ανέρχεται σε 34. «Το ενδιαφέρον για τη μεθανόλη αυξάνεται πολύ γρήγορα και τώρα αυτό υλοποιείται σε σταθερές παραγγελίες» σχολίασε ο Martin Wold, επικεφαλής σύμβουλος στον τομέα Maritime Advisory της DNV.

Έως το 2028

Σύμφωνα πάντα με τα τελευταία στοιχεία του DNV, 80 νεότευκτα πλοία με καύσιμο τη μεθανόλη έχουν παραγγελθεί με ημερομηνίες παράδοσης έως το 2028. Τρία από αυτά είναι bulkers, εξαιρουμένων δύο πλοίων της Lauritzen. Από την πλευρά της η βρετανική Clarksons εκτιμά ότι το βιβλίο παραγγελιών για μεθανόλη είναι ελαφρώς υψηλότερο και ανέρχεται σε 96 πλοία έως το 2028. Όπως αναφέρουν στελέχη της Clarksons, την περασμένη εβδομάδα ελήφθησαν και νέες παραγγελίες για τα πρώτα φορτηγά πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων και για δεξαμενόπλοια που θα έχουν τη δυνατότητα χρήσης του συγκεκριμένου καυσίμου.

To 2022, σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική BRS Shipbrokers, είχαν παραδοθεί 23 πλοία με καύσιμο τη μεθανόλη, ενώ οι συνολικές παραγγελίες ήταν 53.

Στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι η κατασκευή ενός πλοίου με καύσιμο τη μεθανόλη είναι λιγότερο δαπανηρή, ενώ το συγκεκριμένο καύσιμο είναι πιο βολικό στην αποθήκευση και μεταφορά, καθώς είναι σε θερμοκρασία και πίεση περιβάλλοντος. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί σε υπάρχοντες κινητήρες ντίζελ με σχετικά μικρές προσαρμογές, καθιστώντας τη διαδικασία μετατροπής πολύ λιγότερο δαπανηρή από άλλα εναλλακτικά καύσιμα.

Η COSCO Shipping

Ήδη η COSCO Shipping, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών στον πλανήτη, έχει παραγγείλει τέσσερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν ως καύσιμο τη μεθανόλη, χωρητικότητας 16.000 TEUs το καθένα, στο συνεργαζόμενο ναυπηγείο της στο Yangzhou.

Οι κινητήρες μεθανόλης θα παραδοθούν από την κατασκευάστρια εταιρεία κινητήρων CSSC CMD στη Σαγκάη, η οποία αναπτύσσει από κοινού τους κινητήρες με τη WinGD.

Έως σήμερα η εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει συγκεκριμένο τίμημα για την κατασκευή των συγκεκριμένων πλοίων, που αναμένεται, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, να παραδοθούν το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Σύμφωνα τις ίδιες πηγές, το τελευταίο πλοίο της σειράς θα έχει πρόωση διπλού καυσίμου μεθανόλης, ενώ τα τρία πρώτα θα έχουν μηχανές έτοιμες για μετατροπή σε μεθανόλη.

Πέρυσι τον Οκτώβριο, η κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία παρήγγειλε 12 πλοία, χωρητικότητας 24.000 TEUs διπλού καυσίμου μεθανόλης στα NACKS και DACKS, δύο ναυπηγεία που διαχειρίζεται η εταιρεία με την Kawasaki Heavy Industries.

Η J Lauritzen

Εξάλλου η δανέζικη πλοιοκτήτρια εταιρεία J Lauritzen υπέγραψε επιστολή προθέσεων για την κατασκευή τουλάχιστον δύο πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου, τύπου kamsarmax, διπλής καύσης μεθανόλης, στην Ιαπωνία, με μακροπρόθεσμες χρονοναυλώσεις στην Cargill.

Πρόκειται για πλοία χωρητικότητας 81.200 DWTs έκαστο, που θα κατασκευαστούν από την Tsuneishi Shipbuilding και θα αρχίσουν να χρονοναυλώνονται για τουλάχιστον επτά έτη στην Cargill όταν παραδοθούν το 2026.

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι με αυτή τη συναλλαγή, καθώς είναι σημαντικό για την J Lauritzen και τη Lauritzen Bulkers να συμμετάσχουν ενεργά στην απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τις ανθρακούχες εκπομπές και είμαστε υπερήφανοι που μπορούμε να το κάνουμε αυτό σε μια συνεργασία με όραμα με την Cargill, που μοιράζεται τη φιλοδοξία μας να προωθήσει πραγματικά την αλλαγή στη βιομηχανία μας», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της J Lauritzen, Kristian Morch, σε ανακοίνωση που εξέδωσε σήμερα.

Τα πλοία θα είναι σε θέση να εμπορεύονται με μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα όταν τροφοδοτούνται με πράσινη μεθανόλη και βιοντίζελ.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")