Με την τιμή του πετρελαίου να κινείται μεταξύ 138 και 140 δολαρίων ανά βαρέλι ο ακτοπλοϊκός κλάδος σε ολόκληρη την Ευρώπη βιώνει, ίσως, μια από τις χειρότερες περιόδους, καθώς τα κόστη των εταιρειών έχουν φθάσει στα ύψη, μειώνοντας δραματικά την κερδοφορία τους.

Με την τιμή του πετρελαίου να κινείται μεταξύ 138 και 140 δολαρίων ανά βαρέλι ο ακτοπλοϊκός κλάδος σε ολόκληρη την Ευρώπη βιώνει, ίσως, μια από τις χειρότερες περιόδους, καθώς τα κόστη των εταιρειών έχουν φθάσει στα ύψη, μειώνοντας δραματικά την κερδοφορία τους. Ετσι, οι περισσότερες ακτοπλοϊκές εταιρείες σε γραμμές της Ευρώπης, καθώς και δύο ελληνικές στη γραμμή της Αδριατικής, προχώρησαν στην επιβολή «επίναυλου καυσίμων», προκειμένου να εξισορροπήσουν τις απώλειες που έχουν από τα ακριβά καύσιμα, τα οποία γίνονται ακριβότερα, με δεδομένη την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για χρήση καυσίμων με μειωμένη περιεκτικότητα σε θείο.

Ειδικότερα, η P&O Ferries ανακοίνωσε επίναυλο 9,80 λιρών ανά φορτηγό στη γραμμή Dover-Calais, ενώ στις γραμμές της Βορείου Θαλάσσης φθάνει στις 37,10 λίρες. Επίσης, η Ιrish Ferries έβαλε επίναυλο 21,70 λίρες σε όλες τις γραμμές της Ιρλανδίας. Επίσης, εταιρείες όπως η Brittany Ferries συνδέουν άμεσα την επιβολή επίναυλου με τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Οπως συγκεκριμένα πληροφορεί τους πελάτες της, ο επίναυλος που ισχύει σήμερα και κυμαίνεται από 9,5 ευρώ έως και 28,50 ευρώ ανάλογα με τη γραμμή, αποφασίσθηκε με την τιμή του πετρελαίου στα 130 δολ./βαρέλι, ενώ θα επανεξεταστεί στα μέσα Οκτωβρίου και ενδέχεται να αυξηθεί, εάν η μέση τιμή του πετρελαίου αυξηθεί.

Και στην εσωτερική ακτοπλοΐα;

Την ίδια τακτική του επίναυλου ακολουθούν στις γραμμές της Αδριατικής δύο ελληνικές εταιρείας. Η SuperFast εφαρμόζει ήδη επίναυλο 10 ευρώ κατ’ άτομο (εξαιρουμένων των παιδιών), ενώ η Minoan Lines ανακοίνωσε ότι για όλες τις κρατήσεις που έγιναν από χθες, 10 Ιουλίου, θα ισχύει επίναυλος καυσίμων 15 ευρώ ανά άτομο, τόσο για τις γραμμές της Ανκόνας όσο και της Βενετίας.

Το μέτρο της επιβολής επίναυλου δεν ισχύει ακόμη στην εσωτερική ακτοπλοΐα, ωστόσο, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιώργος Βουλγαράκης, είναι κάτι που εξετάζεται. Το πρόβλημα είναι όμως, σύμφωνα με πληροφορίες, πως θα εξαιρεθούν από τον επίναυλο οι κρατήσεις υπέρ τρίτων.

Συγχρόνως, εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο να επιδοτηθούν με μεγαλύτερα ποσά μικρές και μεσαίες εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια στις «άγονες γραμμές», προκειμένου να συνεχισθεί η απρόσκοπτη επικοινωνία με την ηπειρωτική χώρα. Οι συγκεκριμένες εταιρείες παρουσιάζουν κάθετη πτώση της κερδοφορίας τους, που ούτως ή άλλως ήταν οριακή, και εάν δεν λάβουν υψηλότερες επιδοτήσεις μπορεί να φθάσουν στο σημείο να αδυνατούν να εκτελέσουν δρομολόγια, με αποτέλεσμα τον συγκοινωνιακό αποκλεισμό μικρών νησιών...

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 11/07/2008)