Για ποιους λόγους η μετοχή «κερδίζει» τους αναλυτές σε μια τόσο δυσμενή συγκυρία, παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιείται σε έναν έντονα κυκλικό κλάδο; Η Motor Oil συγκαταλέγεται στις λίγες περιπτώσεις εισηγμένων μετοχών για τις οποίες «ψηφίζει» θετικά το σύνολο σχεδόν των Ελλήνων και των ξένων αναλυτών.

Για ποιους λόγους η μετοχή «κερδίζει» τους αναλυτές σε μια τόσο δυσμενή συγκυρία, παρά το γεγονός ότι δραστηριοποιείται σε έναν έντονα κυκλικό κλάδο; Η Motor Oil συγκαταλέγεται στις λίγες περιπτώσεις εισηγμένων μετοχών για τις οποίες «ψηφίζει» θετικά το σύνολο σχεδόν των Ελλήνων και των ξένων αναλυτών.

Ενδεικτικά από τις αρχές Ιουνίου μέχρι σήμερα αναφέρουμε:

• Τις συστάσεις «overweight» των Lehman Brothers (τιμή-στόχος τα 17 ευρώ), HSBC (18,5 ευρώ), Εθνική - Π&Κ (17 ευρώ) και Euroxx.

• Τις συστάσεις «buy» από Goldman Sachs (17,5 ευρώ) και Marfin Analysis (18,30 ευρώ).

• Τη σύσταση «outperform» της Cheuvreux (17 ευρώ).

Ένα δεύτερο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι ενώ στις πλείστες εισηγμένες μετοχές οι συστάσεις των αναλυτών συνοδεύονται τους τελευταίους μήνες με πτωτική πορεία των τιμών-στόχων, στην περίπτωση της Motor Oil είδαμε δύο από τους προαναφερόμενους οίκους να ρίχνουν τις τιμές-στόχους τους, άλλους τέσσερις να τις ανεβάζουν (!) και τη Cheuvreux να ξεκινά για πρώτη φορά την κάλυψη του τίτλου.

Και τέλος, ένα τρίτο χαρακτηριστικό στοιχείο είναι ότι μπορεί στις παραπάνω εκθέσεις να επικρατούν αρκετά διαφορετικές παραδοχές για επιμέρους προβλέψεις, ωστόσο είναι κοινή η αντίληψη ότι -σε γενικές γραμμές τουλάχιστον- η υψηλή μερισματική απόδοση της μετοχής θα διατηρηθεί μέσα στην επόμενη τριετία. Η Cheuvreux, για παράδειγμα, προβλέπει ότι μέσα στην τριετία 2008 - 2010 η εισηγμένη θα διανείμει συνολικό μέρισμα 3,64 ευρώ (1,30 ευρώ για τη χρήση του 2008, 1 ευρώ για τη χρήση του 2009 και 1,34 για το 2010), γεγονός που με βάση το χθεσινό κλείσιμο της τιμής της μετοχής στα 13,60 ευρώ οδηγεί σε μέση προβλεπόμενη μερισματική απόδοση 8,92%!

Η HSBC, από την πλευρά της, προβλέπει συνολικό μέρισμα τριετίας τα 3,69 ευρώ (1,20 για τη χρήση 2008, 1,13 για το 2009 και 1,35 για το 2010), γεγονός που οδηγεί σε μέση προβλεπόμενη μερισματική απόδοση οριακά υψηλότερη από εκείνη που εκτίμησε η Cheuvreux.

Το θετικό επίσης είναι ότι οι τιμές-στόχοι των αναλυτών δεν ποντάρουν ούτε σε ισχυρή άνοδο της ζήτησης, ούτε σε διεύρυνση των περιθωρίων διύλισης, ούτε καν σε αύξηση του μεριδίου αγοράς της εταιρίας.

Για την ακρίβεια, συμβαίνουν τα παρακάτω:

Πρώτον, τα περιθώρια διύλισης για τα προϊόντα που παράγει η Motor Oil (τα υψηλότερης προστιθέμενης αξίας, που ανήκουν στη «μέση και στο πάνω τμήμα του βαρελιού») όχι μόνο δεν έχουν συρρικνωθεί, όπως τα υπόλοιπα προϊόντα πετρελαίου, αλλά επιπλέον βρίσκονται και σε επίπεδα-ρεκόρ.

Πολλοί είναι εκείνοι που βλέπουν μια κάποια αποκλιμάκωση των περιθωρίων διύλισης για τα προϊόντα αυτά μέσα στην επόμενη τριετία (ενδεικτικά, η HSBC κατεβάζει το περιθώριο διύλισης της Motor Oil από τα 79,6 δολάρια ανά τόνο φέτος στα 74,8 δολάρια το 2009 και στα 72,3 δολάρια το 2010). Ωστόσο, υπάρχει και η αντίθετη άποψη, καθώς η ζήτηση στην ευρύτερη περιοχή (Ελλάδα, Βαλκάνια, Τουρκία) είναι ανοδική και επίσης είναι ελλειμματική σήμερα η παραγωγή τέτοιων προϊόντων.

Και δεύτερον, οι εκτιμήσεις των αναλυτών δεν περιλαμβάνουν ουσιαστική αύξηση, αλλά διατήρηση των κερδών στα ίδια περίπου επίπεδα με τα φετινά. Ουσιαστικά, μπορεί για τα επόμενα χρόνια να προβλέπουν κάποια υποχώρηση στα περιθώρια διύλισης και επίσης δεν αναμένουν επανάληψη κερδών από ανατίμηση αποθεμάτων.

Αντίθετα, συνεκτιμούν θετικά δύο άλλες εξελίξεις στην εταιρία: Πρώτον, ότι από τον περασμένο Μάιο οι εγκαταστάσεις στο διυλιστήριο της Κορίνθου συνδέθηκαν με φυσικό αέριο (σημαντική εξοικονόμηση κόστους, για την οποία η διοίκηση της Motor Oil δεν έχει ανακοινώσει το ύψος του περιορισμού του κόστους που αναμένει, αλλά η Cheuvreux την υπολογίζει σε 15 εκατ. ευρώ ετησίως, ή πάνω από το 10% των περυσινών καθαρών κερδών του εισηγμένου ομίλου!). Και δεύτερον, ότι η νέα μονάδα παραγωγής αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2010.

«Εξασφαλισμένες» πωλήσεις

Το βέβαιο είναι ότι η Motor Oil δεν φοβάται τίποτα σχετικά με τον μελλοντικό όγκο της παραγωγής της. Σήμερα, ο εισηγμένος όμιλος δουλεύει κάτι παραπάνω από «full capacity», και μάλιστα επειδή η ζήτηση υπερβαίνει την προσφορά συμπληρώνει τις πωλήσεις του με εισαγωγές προϊόντων.

Και όλα αυτά σε μια ευρύτερη περιοχή (Ελλάδα, Βαλκάνια, Τουρκία) όπου η ζήτηση παρουσιάζει μάλλον ανοδική τάση και δεν βρίσκεται στον ορίζοντα κάποια πιθανή μεγάλη επένδυση, ικανή να ανατρέψει τις σημερινές ισορροπίες μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Επιπλέον, η Motor Oil προχωρεί σε συγκεκριμένες κινήσεις προκειμένου να αυξήσει τον όγκο των πωλήσεών της:

Για παράδειγμα, βρίσκεται σε συζητήσεις με τον ΟΣΕ, έτσι ώστε η γραμμή του τρένου να περνά από τις εγκαταστάσεις της Κορίνθου και έτσι οι εξαγωγές της προς τις βαλκανικές χώρες να γίνονται ακόμη φθηνότερες, λόγω πτωτικού κόστους μεταφοράς.

Επίσης, αποκτώντας τον πρώην σταθμό εγκατάστασης της BP στην Καβάλα μειώνει το συγκριτικό πλεονέκτημα που είχαν τα Ελληνικά Πετρέλαια στη Βόρεια Ελλάδα και έτσι είναι σε θέση να διεκδικήσει υψηλότερες πωλήσεις στην περιοχή.

Σε αυτά θα πρέπει να προστεθούν και οι αυξημένες υπηρεσίες αποθήκευσης πετρελαίου, καθώς πέρα από το κυπριακό δημόσιο, όπου έχει αναθέσει τη φύλαξη μέρους των στρατηγικών αποθεμάτων της, υπάρχει επιπλέον ζήτηση για αποθήκευση πετρελαίου έναντι είσπραξης προμηθειών.

Συνολικά, δηλαδή, όχι μόνο δεν τίθεται πρόβλημα διάθεσης των πωλήσεων, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης η επένδυση της νέας μονάδας η οποία το 2010 θα ανεβάσει τη δυνατότητα διύλισης στα 9,2 εκατ. μετρικούς τόνους, από τα 7,2 εκατ. όπου βρίσκεται σήμερα.

Η απορρόφηση της αυξημένης παραγωγής θεωρείται βέβαιη, καθώς ήδη η Motor Oil προμηθεύει την αγορά με αυτά τα προϊόντα, τα οποία όμως αντί να τα παράγει τα εμπορεύεται αρκούμενη σε σαφώς χαμηλότερο περιθώριο κέρδους.

(Από Euro2day 11/07/08)

Motor Oil