Το Παγκόσμιο Κέντρο για την Απανθρακοποίηση στη Θάλασσα (GCMD) με έδρα τη Σιγκαπούρη ανακοίνωσε την έναρξη της τελευταίας χρηματοδοτούμενης μελέτης του, η οποία εστιάζει στην εκφόρτωση υγροποιημένου CO2 μετά τη δέσμευσή του κατά τη λειτουργία ενός πλοίου. Το κέντρο είναι μια μη κερδοσκοπική σύμπραξη που ξεκίνησε για να βοηθήσει στη μετάβαση

της βιομηχανίας για την απαλλαγή από τον άνθρακα, συμβάλλοντας στη διαμόρφωση προτύπων, στην ανάπτυξη λύσεων και στην προώθηση της συνεργασίας με τη χορηγία μελετών που αφορούν στοιχεία που απαιτούνται για την απαλλαγή από τον άνθρακα.

Ενώ η δέσμευση άνθρακα στα πλοία είναι μια αναδυόμενη τεχνολογία που το κέντρο προβάλλει ως μεσοπρόθεσμη λύση για την απαλλαγή από τον άνθρακα, τονίζουν ότι επί του παρόντος δεν υπάρχουν κατευθυντήριες γραμμές για τον τρόπο εκφόρτωσης και χειρισμού του δεσμευμένου CO2. Επισημαίνουν ότι το πιθανότερο είναι να λάβει υγροποιημένη μορφή για να βοηθήσει στην αποθήκευση και την εκφόρτωση, αλλά ενώ η τεχνολογία δέσμευσης αναπτύσσεται, η αλυσίδα αξίας δεν έχει ακόμη διερευνηθεί και συγκεκριμένα η εκφόρτωση και η αποθήκευση στην ξηρά.

"Μέσω αυτής της μελέτης, η GCMD θα συμβάλει στην υποστήριξη της θέσπισης ρυθμιστικών και επιχειρησιακών κατευθυντήριων γραμμών και θα βοηθήσει να δημιουργηθεί ένα προηγούμενο για μελλοντικά πιλοτικά και επιδεικτικά έργα που σχετίζονται με τεχνολογίες δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα σε πλοίο σε κλίμακα", γράφουν ανακοινώνοντας την ανάθεση του έργου. "Με παρατηρητές σε αυτή τη μελέτη τόσο τη Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης όσο και την Αρχή του Λιμένα του Ρότερνταμ, τα ευρήματα μπορούν να βοηθήσουν στην αξιολόγηση των προοπτικών του LCO2 για την υποστήριξη της αποανθρακοποίησης της ναυτιλίας".

Το κέντρο δημοσίευσε τις αιτήσεις υποβολής προτάσεων για τη διεξαγωγή της μελέτης τον Δεκέμβριο του 2022 καλώντας έναν κατάλογο των νηογνωμόνων και των συμβούλων μηχανικών να υποβάλουν προτάσεις. Αναφέρουν ότι ελήφθησαν συνολικά έξι προτάσεις. Μετά από εσωτερική εξέταση και αξιολόγηση από τρεις εξωτερικούς εμπειρογνώμονες με εκτεταμένη τεχνογνωσία στον τομέα, η Lloyd's Register, με την υποστήριξη του εταίρου της Arup, ανέλαβε την ανάθεση της εννοιολογικής μελέτης. Η μελέτη θα ξεκινήσει τον Απρίλιο του 2023 και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός εννέα μηνών. Στο έργο θα συμμετάσχουν επίσης περισσότεροι από δύο δωδεκάδες συνεργαζόμενοι οργανισμοί από όλο τον κλάδο της ναυτιλίας που συνεργάζονται με το κέντρο.

"Η διεξαγωγή αυτής της εννοιολογικής μελέτης για το Παγκόσμιο Κέντρο για την αποανθρακοποίηση της ναυτιλίας θα προσφέρει μεγαλύτερη κατανόηση του κλάδου γύρω από τα θέματα ασφάλειας και λειτουργίας που πρέπει να αντιμετωπιστούν για την εκφόρτωση του συλλεχθέντος LCO2 από τα πλοία", δήλωσε ο Nick Brown, Διευθύνων Σύμβουλος του Lloyd's Register. "Η μελέτη αυτή, σε συνεργασία με ενδιαφερόμενους φορείς από όλη τη ναυτιλιακή αλυσίδα αξίας, θα υποστηρίξει τη θέσπιση ρυθμιστικών και επιχειρησιακών κατευθυντήριων γραμμών σχετικά με την εκφόρτωση του συλληφθέντος υγρού διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία, η οποία είναι ζωτικής σημασίας για την ασφαλή υιοθέτηση τεχνολογιών δέσμευσης διοξειδίου του άνθρακα επί των πλοίων. Θα προσφέρει επίσης μια έγκαιρη αξιολόγηση των κεφαλαιουχικών και λειτουργικών δαπανών της υποδομής που απαιτείται για την εκφόρτωση υγρού διοξειδίου του άνθρακα από τα πλοία, επιτρέποντας έτσι στον κλάδο να λάβει τεκμηριωμένες αποφάσεις για τη δημιουργία αυτής της υποδομής".

Η GCMD προσδιόρισε βασικούς τομείς για τη μελέτη. Πρόκειται να αντιμετωπίσει ζητήματα ασφάλειας και επιχειρησιακής λειτουργίας για την εκφόρτωση είτε από δεξαμενόπλοια, είτε από χύδην φορτηγά σε containerships, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα πλοία θα είναι πιθανότατα παραπλεύρως και θα διεξάγουν επίσης ταυτόχρονες εργασίες φορτίου και δεξαμενισμού. Τίθενται ζητήματα που περιλαμβάνουν τη θερμοκρασία και την πίεση που απαιτούνται για τη βέλτιστη εκφόρτωση, εκτιμήσεις για τα δοχεία αποθήκευσης και τις συνθήκες αποθήκευσης.

Μια ευρύτερη πρόθεση αυτής της μελέτης ιδεών είναι να αξιολογηθεί επίσης η ετοιμότητα της τρέχουσας υποδομής για την εκφόρτωση LCO2. Θα αναπτύξουν μοντέλα CAPEX και OPEX για την κατασκευή υποδομών εκφόρτωσης LCO2 και το κόστος λειτουργίας και θα επιδιώξουν να μοιραστούν τα αποτελέσματα με τους ενδιαφερόμενους φορείς του κλάδου, όπως οι φορείς εκμετάλλευσης λιμένων και τερματικών σταθμών, οι πλοιοκτήτες και τα ναυπηγεία.

Η μελέτη αυτή αποτελεί επίσης προαπαιτούμενο για μια μεγάλη μελέτη που σχεδιάζεται από την GCMD, η οποία αποσκοπεί στη διεξαγωγή πιλοτικής δοκιμής 500 ωρών δέσμευσης και εκφόρτωσης διοξειδίου του άνθρακα στο πλοίο μετά από 10 ημέρες πλεύσης. Τα πορίσματα της μελέτης εκφόρτωσης LCO2 θα αποτελέσουν τη βάση για να καταστεί δυνατή η διεξαγωγή θαλάσσιων δοκιμών στη φάση 3 του έργου REMARCCABLE, η οποία αποσκοπεί στην επίδειξη ετήσιας μείωσης των εκπομπών CO2 κατά 30% ή 1300 kg/hr CO2, στην αποθήκευση 375 μετρικών τόνων LCO2 επί του σκάφους και στην εκφόρτωση LCO2. Η πρώτη φάση αυτού του έργου επικεντρώθηκε στη μηχανική σχεδίαση ενός συστήματος δέσμευσης άνθρακα. Οι θαλάσσιες δοκιμές προγραμματίζεται να πραγματοποιηθούν επί του δεξαμενόπλοιου MR Stena Impero (50.000 dwt). Τον περασμένο μήνα, το Αμερικανικό Γραφείο Ναυτιλίας (ABS) ενέκρινε τις έννοιες σχεδιασμού για τις θαλάσσιες δοκιμές επί του δεξαμενόπλοιου.

Η GCMD εργάζεται επίσης σε δύο άλλα ξεχωριστά έργα μελέτης. Το ένα επικεντρώνεται στον δεξαμενισμό αμμωνίας. Η άλλη μελέτη που βρίσκεται σε εξέλιξη αφορά τον καθορισμό των προτύπων και την επικύρωση των βιοκαυσίμων drop-ins.