Η Ινδία και η Κίνα έχουν πληρώσει σε τιμές μεγαλύτερες του δυτικού πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι τη συντριπτική πλειοψηφία των ποσοτήτων ρωσικού πετρελαίου που έχουν αγοράσει μέχρι στιγμής εντός του Απριλίου, σύμφωνα με τους traders και τους υπολογισμούς του Reuters

Αυτό σημαίνει ότι το Κρεμλίνο έχει επιτύχει μεγαλύτερα έσοδα παρά τις προσπάθειες της Δύσης να περιορίσει τα κεφάλαια για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις της Ρωσίας στην Ουκρανία, όπως τονίζει σε σημερινό του άρθρο το αμερικανικό ειδησεογραφικό πρακτορείο.

Πηγή της ομάδας των G7 δήλωσε στο Reuters τη Δευτέρα του Πάσχα ότι το δυτικό ανώτατο όριο τιμών θα παραμείνει αμετάβλητο προς το παρόν, παρά τις πιέσεις από ορισμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Πολωνία, να το μειώσουν για να αυξήσουν την πίεση προς τη Μόσχα.

Οι υποστηρικτές του πλαφόν θεωρούν ότι μειώνει τα έσοδα της Ρωσίας ενώ επιτρέπει τη ροή του πετρελαίου, αλλά οι αντίπαλοί της ιδέας ισχυρίζονται ότι είναι πολύ επιεικές για να αναγκάσει τη Ρωσία να υποχωρήσει ως προς τις δραστηριότητές της στην Ουκρανία.

Τα τελευταία στοιχεία της Refinitiv Eikon δείχνουν ότι οι ποσότητες της ρωσικής ποικιλίας Urals που φορτώθηκαν το πρώτο εξάμηνο του Απριλίου κατευθύνονται κυρίως προς τα λιμάνια της Ινδίας και της Κίνας. Η Ινδία αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 70% των θαλάσσιων φορτίων της εν λόγω ποικιλίας μέχρι στιγμής γι’ αυτόν τον μήνα, ενώ η Κίνα περίπου το 20%, όπως δείχνουν οι υπολογισμοί του Reuters.Εν τω μεταξύ, οι χαμηλότεροι ναύλοι και οι μικρότερες εκπτώσεις για την Urals έναντι των παγκόσμιων σημείων αναφοράς ώθησαν την ημερήσια τιμή της ποικιλίας πάνω από το ανώτατο όριο νωρίτερα τον Απρίλιο μετά από μια περίοδο διαπραγμάτευσης σε τιμές κάτω από αυτό.

Η Ινδία και η Κίνα δεν συμφώνησαν με το πλαφόν, αλλά η Δύση ήλπιζε ότι η απειλή των κυρώσεων θα μπορούσε να αποτρέψει τους traders από το να βοηθήσουν αυτές τις χώρες να αγοράσουν πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο.

Σύμφωνα με τους traders, οι μέσες εκπτώσεις για την ποικιλία Urals ήταν 13 δολ. ανά βαρέλι στο Brent σε βάση DES (παράδοση από το πλοίο) στα λιμάνια της Ινδίας και 9 δολ. στο ICE Brent στα κινεζικά λιμάνια, ενώ τα έξοδα αποστολής ήταν 10,5 δολ. το βαρέλι και 14 δολ. το βαρέλι αντίστοιχα για φορτώσεις από λιμάνια της Βαλτικής προς την Ινδία και την Κίνα. Αυτό σημαίνει ότι η τιμή της ρωσικής ποικιλίας σε ελεύθερη βάση (FOB) στα λιμάνια της Βαλτικής, με περίπου 2 δολάρια ανά βαρέλι πρόσθετο κόστος μεταφοράς, ήταν ελαφρώς πάνω από τα 60 δολάρια ανά βαρέλι μέχρι στιγμής τον Απρίλιο, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Reuters. Τα έξοδα αποστολής έχουν μειωθεί σημαντικά τις τελευταίες εβδομάδες, καθώς οι συνθήκες πάγου στα ρωσικά λιμάνια χαλάρωσαν με συνέπεια να είναι διαθέσιμα περισσότερα δεξαμενόπλοια. Οι ναύλοι για φορτία Urals από τα λιμάνια της Βαλτικής για παράδοση στην Ινδία μειώθηκαν στα 7,5-7,6 εκατομμύρια δολάρια από 8-8,1 εκατομμύρια δολάρια πριν από δύο εβδομάδες, δήλωσαν δύο traders.

Το κόστος της αποστολής δεξαμενόπλοιων από τα λιμάνια της Βαλτικής στην Κίνα ήταν 10 εκατομμύρια δολάρια, έναντι περίπου 11 εκατ. δολ. πριν από μερικές εβδομάδες, πρόσθεσαν.Κατά τη διάρκεια του χειμώνα, το κόστος μεταφοράς για τα φορτία Urals εκτινάχθηκε πάνω από 12 εκατομμύρια δολάρια τόσο προς την Ινδία όσο και προς την Κίνα.

Το χαμηλότερο κόστος μεταφοράς υποδηλώνει ότι οι Ρώσοι προμηθευτές πετρελαίου έχουν εξασφαλίσει αρκετά πλοία ακόμη και σε μεγάλες αποστάσεις, ανέφεραν οι traders.Εν τω μεταξύ, οι περικοπές της παραγωγής που ανακοινώθηκαν από τον OPEC+ στις αρχές Απριλίου ενίσχυσαν επίσης τις τιμές για διάφορες ποικιλίες σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Urals.

Οι τιμές της ρωσικής ποικιλίας στα ινδικά λιμάνια διαπραγματεύονταν με έκπτωση 14-17 $ ανά βαρέλι στο Brent σε βάση DES τον Μάρτιο, ενώ η τιμή στα κινεζικά λιμάνια ήταν περίπου 11 $ ανά βαρέλι σε σχέση με το ICE Brent.