Τη δυνατότητα στο ευρύ επενδυτικό κοινό να μπορεί να επενδύσει σε ναυτιλιακά παράγωγα και στα δεξαμενόπλοια, πέντε χρόνια μετά την εισαγωγή στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά του πρώτου στο είδος του, στα bulk carrier BDRY, δίνει η Breakwave Tanker Shipping ETF. Το BWET δημιουργήθηκε από την Breakwave Advisors σε συνεργασία με την ETF Managers Group LLC

Όπως εξηγεί στη «Ν» ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors Γιάννης Κάρτσωνας το ETF είναι ένα προϊόν διαδεδομένο στην Αμερική. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα fund, που όμως αντί να έχει private χαρακτήρα είναι εισηγμένο στο Χρηματιστήριο. «Αυτό σημαίνει ότι όποιος θέλει μπορεί να επενδύσει αγοράζοντας μετοχές του fund, μια πρακτική διαδεδομένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο», σημειώνει ο κ. Κάρτσωνας, υπογραμμίζοντας ότι η αγορά ETF στην Αμερική έχει αξία άνω των 5 τρισ. δολαρίων και ανεβαίνει συνεχώς. Μάλιστα, το BDRY που δημιουργήθηκε το 2018 και το 2021 είχε την καλύτερη απόδοση όσον αφορά τα ETF σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μέσω του συγκεκριμένου μηχανισμού, ένας επενδυτής μπορεί να έχει πρόσβαση σε fund επενδύοντας όποιο ποσό θέλει.

«Ουσιαστικά είναι ένα αμοιβαίο κεφάλαιο εισηγμένο στο χρηματιστήριο και αντί να επενδύεις μέσω τραπέζης επενδύεις στο χρηματιστήριο» σημειώνει ο κ. Κάρτσωνας και προσθέτει: «Αυτό που κάναμε εμείς, με τα δύο fund ένα στο dry και ένα στο τάνκερ, αντί να αγοράζουμε μετοχές εταιρειών, όπως κάνουν άλλα fund, αγοράζουμε κατευθείαν παράγωγα στους ναύλους των τάνκερ και φυσικά των bulk carriers. Με αυτό τον τρόπο ο ενδιαφερόμενος αποκτά πρόσβαση να επενδύσει στα ναυτιλιακά παράγωγα».

Οι προκλήσεις

Η εισαγωγή των δύο αυτών προϊόντων στον NYSE ήταν από μόνο του η μεγαλύτερη πρόκληση εξηγεί στη «Ν» ο κ. Κάρτσωνας, αφού δεν υπάρχουν άλλα ανάλογα προϊόντα.

«Ανάλογο προϊόν δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο, ήταν το πρώτο και στις δύο περιπτώσεις. Πιστεύω ότι αυτή η αγορά είναι πολύ ενδιαφέρουσα επενδυτικά και θεώρησα ότι με αυτόν τον τρόπο θα καταφέρουμε να προσελκύσουμε περισσότερους επενδυτές σε αυτή την αγορά» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά, ενώ τονίζει:

«Το μεγαλύτερο ζήτημα ήταν να πείσουμε τις Αρχές ότι αυτή η αγορά, μια νέα αγορά όπως σας εξήγησα, είναι μια αγορά ώριμη, μια πραγματική αγορά. Που λειτουργεί σε καθημερινή βάση, κάνει trade και αποτελεί ένα κομμάτι της παγκόσμιας οικονομίας».

Ήταν ένα θέμα λοιπόν να συγκεντρώσουμε όλα τα στοιχεία που δείχνουν ότι πραγματικά αυτή η αγορά είναι ώριμη για ένα προϊόν σαν το BDRY και το BWET.

Και το δεύτερο ζήτημα ήταν, συνεχίζει ο κ. Κάρτσωνας, το πώς θα λειτουργεί το fund, ποιο θα ήταν το ιδανικό μίγμα στα παράγωγα ώστε να είναι όσο το δυνατόν κοντά στην αγορά τόσο χρονικά όσο και σε θέματα μεγεθών και τύπων πλοίων.

«Σύμφωνα δε με τα δεδομένα που έχουμε από το BDRY, τα συγκεκριμένα προϊόντα μπορούν να έχουν πολύ δυνατές αποδόσεις. Το 2021 το BDRY είχε την καλύτερη απόδοση όσον αφορά τα ETF σε παγκόσμιο επίπεδο», σημειώνει στη «Ν» ο κ. Κάρτσωνας.

Αναφορικά με τις αποδόσεις των επενδυτών, υπογραμμίζει ότι το συγκεκριμένο μοντέλο δίνει την ευκαιρία να πουλήσεις εφόσον η τιμή της μετοχής αυξηθεί κατακόρυφα. Για το γεγονός ότι δεν αποδίδει μερίσματα, σε αντίθεση, για παράδειγμα, με τις ναυτιλιακές εταιρείες, εξηγεί ότι υπάρχουν δύο πολύ σημαντικοί λόγοι να επιλέξεις το ETF μοντέλο. «Όταν επενδύεις σε μια εταιρεία εισηγμένη, δεν επενδύεις μόνο στην απόδοση των ναύλων. Επενδύεις στο management της εταιρείας, στη στρατηγική, ενώ με τα BDRY και BWET εστιάζεις μόνο αν θα ανέβουν ή θα κατέβουν οι ναύλοι. Δεν έχεις να κάνεις με μερίσματα, κέρδη, επενδύσεις σε assets και στρατηγικές. Μόνο με την πορεία των ναύλων. Επίσης για τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες πολλές φορές συσχετίζεται η πορεία των μετοχών τους με την εικόνα του γενικού δείκτη του χρηματιστηρίου».

Η επιλογή

Στο ερώτημα γιατί τώρα το BWET, ο κ. Κάρτσωνας υπογραμμίζει: «Με όσα συμβαίνουν αυτή την περίοδο με τον πόλεμο στην Ουκρανία και όσα αυτός ο πόλεμος έχει αλλάξει στο trade του αργού, πιστεύουμε ότι είναι καλή στιγμή για το επενδυτικό κοινό να έχει ένα εργαλείο όπως το BWET στη διάθεσή του». «Σήμερα, η βιομηχανία δεξαμενόπλοιων αντιμετωπίζει υψηλή ζήτηση για μεταφορά πετρελαίου, περιορισμένο βιβλίο παραγγελιών πλοίων, προβλήματα στα παραδοσιακά δρομολόγια και μεγαλύτερες αποστάσεις στις διαδρομές ως αποτέλεσμα των σημαντικών γεωπολιτικών αλλαγών που επηρεάζουν τις αγορές πετρελαίου», πρόσθεσε ο κ. Κάρτσωνας. Το BWET θα κατέχει συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου με σταθμισμένο μέσο όρο περίπου τριών μηνών έως τη λήξη τους, χρησιμοποιώντας ένα μίγμα freight futures ενός έως έξι μηνών, με βάση το ισχύον ημερολογιακό πρόγραμμα.

Η μεθοδολογία και η πορεία

Τη μεθοδολογία για τις επενδύσεις στα παράγωγα τη διαμορφώνει ή τη φτιάχνει η Breakwave Advisors. Το μίγμα στο dry είναι 50% capes, 40% panamaxes και 10% supramax, ενώ στο wet είναι 90% VLCCs και 10% suezmaxes.

Για την πορεία του BWET, που έκανε «πρεμιέρα» στον NYSE την περασμένη Τετάρτη, ο κ. Κάρτσωνας επισημαίνει ότι είναι πολύ νωρίς, αφού αυτά τα προϊόντα χρειάζονται ένα ικανό διάστημα για να γίνουν ευρύτερα γνωστά. Προσθέτει όμως ότι το BDRY, που υπάρχει από το 2018, έχει σήμερα ξεπεράσει τους 50.000 επενδυτές συνολικά και διαχειρίζεται κεφάλαια άνω 80 εκατ. δολαρίων.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ", 09/05/2023)