Σε διερευνητικές συζητήσεις με ναυπηγεία βρίσκονται μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας για την κατασκευή πλοίων μεταφοράς CO2, εν μέσω μίας αυξανόμενης τάσης προς τις τεχνολογίες δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα

Όπως λένε στη «Ν» πηγές του ναυπηγικού χώρου, αρκετοί Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ρωτήσει γιάρδες της Κίνας για τις προδιαγραφές και το κόστος ναυπήγησης τέτοιων βαποριών, αλλά δεν έχουν ακόμη προβεί σε παραγγελίες, λόγω έλλειψης επαρκών σχεδίων και εξοπλισμού.

Μία από τις εταιρείες που ενδιαφέρονται άμεσα για τη ναυπήγηση πλοίων μεταφοράς CO2 είναι η Ecolog του Πήτερ Λιβανού, η οποία συστάθηκε το 2022, με στόχο να κατασκευάσει έναν στόλο 60 βαποριών μαζί με συνδεδεμένα τερματικά εισαγωγής και εξαγωγής.

Άμεση ανάγκη

Πάντως ναυτιλιακοί παρατηρητές στέκονται στην ανάγκη άμεσης ναυπήγησης πλοίων μεταφοράς CO2, τα οποία θα εξυπηρετήσουν την αναδυόμενη αγορά δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα.

Ειδικότερα, όπως αναφέρει στην τελευταία έκθεσή του ο οίκος Gibson Shipbrokers, το ενδιαφέρον για την τεχνολογία carbon capture είναι «ζεστό», καθώς πολλά νέα projects βρίσκονται υπό κατασκευή, ενώ διενεργούνται μελέτες σχεδίου και εργασίες σκοπιμότητας για μελλοντικά έργα.

Μάλιστα, στην Ευρώπη τα περισσότερα projects θα είναι υπεράκτια, κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα, κάτι που σημαίνει ότι η ναυτιλιακή ζήτηση θα είναι μεγάλη, είτε για άμεση έγχυση μέσω πλωτών υποδομών είτε για μεταφορές σε χερσαίες εγκαταστάσεις σε όλη την Ευρώπη, όπου υποθαλάσσιοι αγωγοί θα μεταφέρουν το δεσμευμένο CO2 σε εξαντλημένα κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Η πρόκληση σήμερα για την εν λόγω τεχνολογία είναι η έλλειψη υποδομών υποδοχής και αποθήκευσης CO2, αλλά και πλοίων που θα μπορέσουν να μεταφέρουν τις ποσότητες. Η Gibsons προειδοποιεί πως εάν δεν τοποθετηθούν σε παραγγελία άμεσα βαπόρια μεταφοράς CO2, δε θα υπάρχει τονάζ για να εξυπηρετήσει τα παραπάνω projects που αναμένεται να λάβουν το “πράσινο φως” σύντομα.

Έως και σήμερα, υπάρχουν μόνο δύο CO2 carriers σε παραγγελία, τα οποία αφορούν το project Northern Lights στη Βόρεια Θάλασσα, που θα ξεκινήσει το 2024. «Δεδομένων των χρόνων παράδοσης και της αβεβαιότητας για τα σχέδια, τα projects που θα τεθούν σε ισχύ και θα απαιτήσουν τονάζ μέχρι το 2026, ενδέχεται να βρεθούν αντιμέτωπα με έλλειψη εξειδικευμένων πλοίων, εάν δεν τοποθετηθούν σύντομα σχετικές παραγγελίες» επισημαίνει η Gibsons.

Υπενθυμίζεται ότι οι μαζικές παραγγελίες πλοίων μεταφοράς containers και LNG την προηγούμενη διετία και των δεξαμενόπλοιων εσχάτως, δημιουργούν συνθήκες “sold-out” στα ναυπηγεία, τα οποία προσφέρουν χρόνους παράδοσης από το τέλος του 2026 και τις αρχές του 2027.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι αναλυτές της Gibsons εκτιμούν ότι οι τρέχουσες συνθήκες δημιουργούν ευκαιρίες παραγγελίας CO2 carriers, χωρίς, βέβαια, να μπορεί να αγνοηθεί, το ρίσκο ενός λανθασμένου μεγέθους ή σχεδίου. «Ωστόσο», συνεχίζουν, «καθώς τα ναυπηγεία διερευνούν σχέδια πλοίων που μπορούν να μεταφέρουν αμμωνία και LPG, καθώς, επίσης και CO2, ίσως να μην αργήσει ο καιρός που οι πλοιοκτήτες θα μπορούν να περιορίσουν το ρίσκο, μέσω της ευελιξίας φορτίου, και να εισέλθουν σε αυτήν την αναπτυσσόμενη αγορά για να βελτιώσουν την ταυτότητα ESG των στόλων τους».

Η «θετική» ευρωπαϊκή πρωτοβουλία

Ένα σημαντικό βήμα για την προώθηση των τεχνολογιών δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα έκανε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Ένωση, στην πρόταση που κατέθεσε για μια βιομηχανία μηδενικών εκπομπών.

Η Κομισιόν εστιάζει στην επιτάχυνση της δέσμευσης CO2. Ειδικότερα, η προτεινόμενη νομοθεσία θέτει ως στόχο την ετήσια ικανότητα έγχυσης 50 εκατ. τόνων CO2 σε στρατηγικές τοποθεσίες στην Ε.Ε. έως το 2030, με αναλογικές συνεισφορές από τους παραγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου της Ένωσης.

Αρμόδιες ναυτιλιακές πηγές επισημαίνουν στη «Ν» πως η προτεινόμενη ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι αποδεκτή και θετική, αλλά θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να κατανοηθεί το αποτύπωμά της. «Η τεχνολογία δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα αναγνωρίζεται ως μία απαιτούμενη λύση για την απανθρακοποίηση, αλλά ορισμένες από τις απαιτήσεις σε εθνικό επίπεδο, θα μπορούσαν να είναι περιοριστικές» συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")