Όπως επισημαίνεται από τις προαναφερόμενες χώρες, καταγράφεται αύξηση τα τελευταία χρόνια στη συχνότητα των STS μεταφορών, από πλοία που χρησιμοποιούν «σκοτεινές τακτικές», όπως η απενεργοποίηση δορυφορικών αναμεταδοτών και χρήση άλλων μεθόδων απόκρυψης, όπως αλλοίωση θέσης, αποκλίσεις πορείας κ.ά. για να παραβιάσουν επιβαλλόμενες κυρώσεις. Το θέμα αναδείχτηκε εσχάτως, με αφορμή τις παράνομες STS μεταφορές του ρωσικού πετρελαίου.
Αυτές οι μεταφορές, σύμφωνα με τους υπογράφοντες τη δήλωση, υπονομεύουν τους διεθνείς κανόνες και αυξάνουν τον κίνδυνο μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος στα κοντινά παράκτια κράτη. «Ο αυξημένος κίνδυνος περιστατικού ρύπανσης που συνδέεται με τις κρυφές μεταφορές από πλοίο σε πλοίο επιδεινώνεται από την περιοχή στην οποία πραγματοποιούνται οι μεταφορές αυτές, ιδίως μακριά από ύδατα με μεγάλη κυκλοφορία. Τα λιγότερο πολυσύχναστα ύδατα, ιδίως εκείνα της ανοικτής θάλασσας, έχουν ελάχιστα, ή και καθόλου, άμεσα διαθέσιμα μέσα αντιμετώπισης και ανάκτησης πετρελαιοκηλίδων σε κοντινή απόσταση» επισημαίνεται στη δήλωση.
300-600 tankers
Σε πρόσφατη συνεδρίαση της αρμόδιας Νομικής Επιτροπής του ΙΜΟ επισημάνθηκε ότι ένας στόλος περίπου 300-600 tankers, που αποτελείται κυρίως από παλαιότερα πλοία, συμπεριλαμβανομένων ορισμένων που δεν έχουν επιθεωρηθεί πρόσφατα, που έχουν υποβαθμισμένη συντήρηση, ασαφή ιδιοκτησία και έλλειψη ασφαλιστικής κάλυψης, δρουν με «σκοτεινές» ή «σκιώδεις» τακτικές.
Οι επτά χώρες παροτρύνουν τα νηολόγια να διασφαλίσουν ότι τα δεξαμενόπλοια που είναι εγγεγραμμένα σε αυτά συμμορφώνονται με μέτρα που ρυθμίζουν νομίμως τις STS μεταφορές και ότι αυτά τα πλοία τηρούν το πνεύμα των απαιτήσεων ασφαλείας των συμβάσεων του ΙΜΟ και εφαρμόζουν πρότυπα ασφαλούς ναυσιπλοΐας για την ελαχιστοποίηση του κινδύνου ρύπανσης από πετρέλαιο.
Παράλληλα, προτρέπουν τα παράκτια κράτη να παρακολουθούν τις μεταφορές STS στα χωρικά ύδατα ή στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη τους και να λαμβάνουν κατάλληλη δράση σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι δεν συμμορφώνονται με τους κανονισμούς για τη θαλάσσια ασφάλεια και την πρόληψη της θαλάσσιας ρύπανσης.
Η Ευρώπη
Το τελευταίο διάστημα έχουν ξεκινήσει και οι συζητήσεις σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης για το 11ο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Μια από τις προτεινόμενες δράσεις είναι, σύμφωνα με διεθνή μέσα, ένα πλοίο να μην μπορεί να έχει πρόσβαση σε λιμένες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν προηγουμένως μετέφερε απαγορευμένο φορτίο, παραβιάζοντας την ευρωπαϊκή απαγόρευση στο ρωσικό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, μέσω STS μεταφορών ή απενεργοποιώντας το AIS για να αποκρύψει την τοποθεσία του.
Πρόκειται για ένα μέτρο η εφαρμογή του οποίου θα συναντήσει δυσκολίες. Όπως αναφέρει το Reuters, ναυτιλιακά έθνη, όπως η Μάλτα, ζήτησαν διευκρινίσεις σχετικά με τον περιορισμό της πρόσβασης σε λιμάνια για πλοία που θεωρείται ότι παραβιάζουν τους περιορισμούς για το εμπόριο ρωσικού πετρελαίου.
Σημειώνεται ότι οποιαδήποτε μέτρα πρέπει να έχουν τη στήριξη όλων των κρατών-μελών της Ε.Ε. για να εγκριθούν και τα τρέχοντα προσχέδια θα υποστούν αρκετές αναθεωρήσεις. Επομένως, είναι ασαφές αν τα μέτρα σχετικά με τη ναυτιλία θα προχωρήσουν σε στάδιο εφαρμογής.
* Από naftemporiki.gr