Σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης του ναυτιλιακού πετρελαίου και των μέσων που το μεταφέρουν, αναπτύσσει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να αντιμετωπίσει το εκτεταμένο λαθρεμπόριο με τα αφορολόγητα καύσιμα των πλοίων.

Σύστημα ηλεκτρονικής παρακολούθησης του ναυτιλιακού πετρελαίου και των μέσων που το μεταφέρουν, αναπτύσσει το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών προκειμένου να αντιμετωπίσει το εκτεταμένο λαθρεμπόριο με τα αφορολόγητα καύσιμα των πλοίων.

Το σχέδιο «Ποσειδών», που παρουσίασε χθες ο υφυπουργός κ. Αντ. Μπέζας, προβλέπει μεταξύ άλλων τα εξής:

  1. Δημιουργείται μητρώο διακινητών πετρελαίου ναυτιλίας. Σε αυτό θα καταγραφούν όλα τα πλωτά και χερσαία μέσα μεταφοράς αφορολόγητων καυσίμων.
  2. Ολα τα δεξαμενόπλοια – σλέπια, ανεξαρτήτως χωρητικότητας και διαστάσεων, πρέπει να εφοδιασθούν έως 30.9.2008 με το αυτόματο σύστημα προσδιορισμού ταυτότητας πλοίων. Επίσης, πρέπει να φέρουν εμφανώς το σήμα και την επωνυμία της ιδιοκτήτριας εταιρείας ή της εταιρείας στην οποία είναι χρονοναυλωμένα, καθώς και ειδικό σήμα ενδεικτικό ότι μεταφέρουν αφορολόγητο καύσιμο.
  3. Ολα τα βυτιοφόρα, για να μεταφέρουν πετρέλαιο ναυτιλίας και άλλα αφορολόγητα καύσιμα, θα πρέπει να αποκτήσουν έως 30.9.2008 ανανεωμένο πιστοποιητικό καταλληλότητας και να φέρουν ηλεκτρονικά αναγνώσιμο σήμα το οποίο περιέχει την ψηφιακή ταυτότητα του αυτοκινήτου.
  4. Καθιερώνεται ηλεκτρονικό βιβλίο ατελούς παραλαβής καυσίμων για τα μεγάλα πλοία γραμμών εξωτερικού και για όλα τα πλοία με ξένη σημαία που εφοδιάζονται στα ελληνικά λιμάνια.
  5. Σε όλα τα εφοδιαστικά πλοία, σε πρώτη φάση, και σε όλα τα βυτιοφόρα, σε δεύτερη, θα εγκατασταθούν ειδικοί ηλεκτρονικοί αισθητήρες. Οι αισθητήρες αυτοί που θα τοποθετηθούν στις βάνες εισαγωγής και εξαγωγής ή στις δεξαμενές τους θα αποστέλλουν μέσω τηλεματικής ή GPS–SMS/GPRS σήματα για την ακριβή θέση τους, καθώς και σήματα alarm τη στιγμή της αποσφράγισής τους, όταν αυτή γίνεται σε μη προκαθορισμένο σημείο εφοδιασμού. Ταυτόχρονα θα καταμετρούν κατά τη ροή του καυσίμου το είδος, την πυκνότητα και την ποσότητά του.
  6. Σε όλα τα βυτιοφόρα θα εγκατασταθούν συστήματα εντοπισμού θέσης (GPS).
  7. Τα τελωνεία θα εξοπλιστούν με ειδικούς ανιχνευτές–ηλεκτρονικούς σαρωτές (scanners) για να ελέγχουν τη νομιμότητα κυκλοφορίας του βυτιοφόρου πριν από τη φόρτωση και πριν την εκφόρτωση ή την εξαγωγή των καυσίμων.
  8. Ενισχύεται η Τελωνειακή Υπηρεσία με ένα ελικόπτερο και δύο αντιλαθρεμπορικά πλοία, η ναυπήγηση των οποίων είναι σε εξέλιξη ενώ θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για άλλα πέντε.
  9. Δημιουργείται κέντρο ελέγχου, όπου θα εγκατασταθούν συστήματα παρακολούθησης της κίνησης όλων των δεξαμενοπλοίων, με ειδικό πομποδέκτη.
  10. Σε επόμενη φάση το κέντρο ελέγχου θα αποκτήσει εξοπλισμό που θα του επιτρέπει να λαμβάνει όλα τα σήματα τόσο από τα βυτιοφόρα όσο και από τους αισθητήρες στις βάνες τους, ώστε οι υπηρεσίες να παρακολουθούν εάν παρεκκλίνει από την πορεία του, πότε αποσφραγίζεται και εκφορτώνει το καύσιμο και πόση ποσότητα παραδόθηκε.

Η προμήθεια και η εγκατάσταση των GPS και των αισθητήρων, καθώς και η δημιουργία του κέντρου ελέγχου, θα επιδοτηθούν από το Δ΄ ΚΠΣ.

(Από την εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 25/07/2008)