Την Κυριακή, τέσσερις ακτιβιστές της Greenpeace Nordic καθυστέρησαν για λίγο ένα δεξαμενόπλοιο που μετέφερε λύματα από τη νορβηγική πετρελαϊκή βιομηχανία στη Δανία. Οι ακτιβιστές χρησιμοποίησαν δύτες και μαγνήτες για να συνδέσουν ένα μικρό ιστιοφόρο στο κύτος του δεξαμενόπλοιου Bothnia, το οποίο μετέφερε περίπου 9.000 τόνους μολυσμένων λυμάτων από το διυλιστήριο της Equinor στο Mongstad.

Η Greenpeace υποστηρίζει ότι η μακροχρόνια συμφωνία εξαγωγής αποτελεί παραβίαση της Σύμβασης της Βασιλείας, της διεθνούς συνθήκης που ρυθμίζει τις εξαγωγές επικίνδυνων αποβλήτων.

Εδώ και 25 χρόνια, η νορβηγική πετρελαϊκή βιομηχανία εξάγει το παραγόμενο νερό - ένα υποπροϊόν της παραγωγής πετρελαίου - στη Δανία. Περίπου 150.000 τόνοι υγρών αποβλήτων μεταφέρονται σε αυτή την εμπορική διαδρομή κάθε χρόνο, και στο τέλος της παραλαβής υποβάλλονται σε επεξεργασία και στη συνέχεια απελευθερώνονται στα ύδατα της Δανίας. Σύμφωνα με την Greenpeace, η νορβηγική κρατική πετρελαϊκή εταιρεία Equinor είναι μία από τις κύριες εταιρείες που εμπλέκονται σε αυτό το εμπόριο.

Η τρέχουσα μέθοδος επεξεργασίας δεν έχει ρυθμιστεί ώστε να απομακρύνει τα PFOS και τους PAHs από το νερό, υποστηρίζει η Greenpeace και έχει λάβει ανεπίσημες αναφορές για μειωμένους πληθυσμούς ψαριών κοντά στην εκροή.

"Για πάρα πολύ καιρό, η Equinor απέφευγε να αναλάβει την ευθύνη για τα απόβλητά της και αντ' αυτού μεταβίβασε το πρόβλημα στους γείτονές μας στη Δανία για να το αντιμετωπίσουν. Αυτό πρέπει να σταματήσει", δήλωσε η Tale Hammerø Ellingvag, υπεύθυνη εκστρατείας της Greenpeace Nordic.

Οι ακτιβιστές της Greenpeace κρατούσαν πανό διαμαρτυρίας με το μήνυμα "Equinor = τοξικό" και ζωγράφισαν το σύνθημα "EQUITOX" στο πλάι του βυτιοφόρου. Το πλήρωμα απάντησε με μια μάνικα και το ξέπλυνε γρήγορα.

"Το αίτημά μας είναι απλό: Η Equinor πρέπει να σταματήσει αμέσως την εξαγωγή και να καθαρίσει μόνη της τα χάλια της", δήλωσε η Cinta Hondsmerk, ακτιβίστρια από τη Νορβηγία.

Από το βράδυ της Κυριακής, το Bothnia εξακολουθούσε να είναι αγκυροβολημένο παραπλεύρως σε μια προβλήτα στο Mongstad, σύμφωνα με τα δεδομένα AIS που συνέλεξε το Pole Star.