Δεν υπάρχει πιο δύσκολο πράγμα από το να διακρίνει κανείς το σημείο καμπής μιας ξέφρενης αγοράς. Η μείωση της τιμής του πετρελαίου αυτό τον μήνα, από το ανώτατο σημείο της των 145 δολαρίων στα 123 δολάρια, φαίνεται να έχει φτάσει σε μια τέτοια καμπή. Και θα ήταν ικανή να βγάλει το χρηματοπιστωτικό σύστημα από τα προβλήματά του.

Δεν υπάρχει πιο δύσκολο πράγμα από το να διακρίνει κανείς το σημείο καμπής μιας ξέφρενης αγοράς. Η μείωση της τιμής του πετρελαίου αυτό τον μήνα, από το ανώτατο σημείο της των 145 δολαρίων στα 123 δολάρια, φαίνεται να έχει φτάσει σε μια τέτοια καμπή. Και θα ήταν ικανή να βγάλει το χρηματοπιστωτικό σύστημα από τα προβλήματά του.

Γιατί με την τιμή του πετρελαίου σε πιο λογικά επίπεδα, 80 με 90 δολάρια το βαρέλι, η οικονομία θα ήταν πιο υγιής. Με τον πληθωρισμό πιο ελέγξιμο, οι κεντρικές τράπεζες θα μπορούσαν να μειώσουν και πάλι τα επιτόκια. Οι αγορές ακινήτων θα μπορούσαν να σταθεροποιηθούν και να βοηθήσουν τις τράπεζες να αρχίσουν να δανείζουν και να ενισχύουν και πάλι την παγκόσμια οικονομία.

Φαίνεται άλλωστε ότι η εν λόγω άνοδος των τιμών έχει ήδη οδηγήσει σε σημαντικές μειώσεις ως προς τη χρήση του πετρελαίου. Π.χ. ο αριθμός μετακινήσεων με αυτοκίνητο στην Αμερική αρχίζει να μειώνεται πρώτη φορά την τελευταία δεκαετία. Στην Ευρώπη αεροπορικές εταιρείες αποσύρουν αεροσκάφη και αυξάνουν τις τιμές τους. Μια γαλλική εταιρεία μεταφορών μάλιστα άρχισε να μεταφέρει κρασιά από τη Γαλλία στην Ιρλανδία με τη χρήση αιολικής ενέργειας, που σπάνια λείπει από τη θάλασσα της Ιρλανδίας. Τέτοιες πρωτοβουλίες μάς θυμίζουν ότι στην πραγματικότητα χρησιμοποιούμε πετρέλαιο γιατί είναι φθηνό, ενώ υπάρχουν πάρα πολλές εναλλακτικές λύσεις.

Βραχυπρόθεσμα ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης επιβάλλεται. Και το φθηνό πετρέλαιο δεν θα τους ωφελούσε όλους. Είναι βέβαιο ότι πολλά κεφάλαια και επενδυτικές τράπεζες έχουν κερδοσκοπήσει στην αγορά πετρελαίου και ότι μερικά από αυτά θα καταγράψουν μεγάλες ζημιές. Τέτοια σοκ προκαλούνται στην πτώση, όπως και στην άνοδο, των τιμών. Αλλά οι υψηλές τιμές συνέβαλαν και στο περιβάλλον καθώς ο κόσμος πρέπει να απεξαρτηθεί από τα ορυκτά καύσιμα. Οι αγορές προσέφεραν ένα κίνητρο και κατά μεγάλο μέρος το κατάφεραν.

Δεν χρειάζεται όμως να ανέλθει σε 300 δολάρια το βαρέλι για να κάνετε τους ανθρώπους να χρησιμοποιήσουν άλλες πηγές ενέργειας. Και συνολικά η λογική μείωση της τιμής του πετρελαίου μπορεί να είναι επωφελής για την παγκόσμια οικονομία. Ασφαλώς όμως το πετρέλαιο είναι απίθανο να ξαναγίνει και πάλι πραγματικά φθηνό. Ωστόσο, τυχόν μείωσή του στα 90 δολάρια το βαρέλι θα βοηθούσε στο να σωθεί η παγκόσμια οικονομία από την καταστροφή και να αρχίσουν πάλι οι χρηματοπιστωτικές αγορές να λειτουργούν- έως την επόμενη φούσκα!

(Από την εφημερίδα ΤΟ ΒΗΜΑ, 31/07/2008)