Σειρά  μέτρων, με στόχο την μείωση των εκπομπών αερίων του Θερμοκηπίου θα προτείνει ο Διεθνής ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) κατά την συνεδρίαση της Επιτροπής Προστασίας του Θαλασσίου Περιβάλλοντος (MEPC 80),που θα πραγματοποιείται από χθες 3 έως τις 7 Ιουλίου. Ο ΙΜΟ, θα θέσει συγκεκριμένους στόχους για την μείωση των εκπομπών με την μορφή «οδικού χάρτη» για την υιοθέτηση μεσοπρόθεσμων

και μακροπρόθεσμων τεχνικών και οικονομικών μέτρων προκειμένου να τεθεί η παγκόσμια ναυτιλία “σε μία φιλόδοξη πράσινη πορεία”...

Αναμένεται να υποβληθούν εννέα συνολικά προτάσεις, από τα κράτη – μέλη του Οργανισμού.

• Σύστημα «ανωτάτου ορίου και εμπορίας ρύπων», το οποίο έχει προωθήσει η Νορβηγία.Το σύστημα θα αποφέρει σημαντικά έσοδα, τα οποία πρέπει να χρησιμοποιηθούν για μία δίκαιη «πράσινη» μετάβαση, με ιδιαίτερη στήριξη των αναπτυσσομένων κρατών. Πρόκειται για ένα μέτρο που θυμίζει το Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ε.Ε., το οποίο θα επεκταθεί στη ναυτιλία από το 2024.

• Μηχανισμός ταμείου για αειφόρα ναυτιλιακά καύσιμα που έχει υποβληθεί από Αργεντινή, Βραζιλία, Κίνα, Νότια Αφρική και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Πρόκειται για αναθεωρημένο μέτρο επί ενός αρχικά υποβληθέντος μηχανισμού μέτρου. Επομένως, εδώ συνδυάζονται δύο προτεινόμενα μέτρα. Η βασική ιδέα προβλέπει καθορισμό ορίου για τον δείκτη εντάσεως αερίων του θερμοκηπίου των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία. Όταν τα πλοία έχουν εκπέμψει λιγότερα αέρια από το σημείο αναφοράς, μπορούν να τους χορηγηθούν μονάδες ανταμοιβής πλεονάσματος . Στον αντίποδα, όταν εκπέμπουν περισσότερα από το απαιτούμενο αέρια, λαμβάνουν μονάδες ελλείψεων. Ένα σημαντικό ποσοστό (45%) των συνεισφορών σε αυτό το ταμείο θα χρησιμοποιηθεί για τη στήριξη Έρευνας και Ανάπτυξης εναλλακτικών καυσίμων και καινοτόμων τεχνολογιών.

• Συνδυασμός ενός προτύπου καυσίμου για τα πλοία (GFS) και μιας εισφοράς (levy). Το GFS θα απαιτούσε από πλοία συγκεκριμένου μεγέθους να χρησιμοποιούν καύσιμα, τα οποία, κατά μέσο όρο κατά την περίοδο συμμορφώσεως, έχουν ένταση αερίων του θερμοκηπίου ίση ή μικρότερη από μια ορισμένη τιμή. H εισφορά θα παράσχει πρόσθετα οικονομικά κίνητρα για τη χρήση καυσίμων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα.

• Μηχανισμός χρεώσεων και επιβραβεύσεων με στόχο την προώθηση κινήτρων για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών εκπομπών (ZESIS).  Στο έγγραφο προτείνεται να καταβάλουν οι πλοιοκτήτες εισφορά ή να δημιουργηθεί ένας συνδυαστικός μηχανισμός εισφοράς/σχήματος εμπορίας εκπομπών, κατά τον οποίο τα έσοδα θα ανακυκλώνονται ως επιδότηση για τη γεφύρωση του χάσματος ανάμεσα στις τιμές των συμβατικών και των καυσίμων μηδενικών εκπομπών. Ο μηχανισμός (υποχρεωτική συνεισφορά και εκταμίευση της επιβράβευσης) θα παράσχει σήματα τιμών για επενδύσεις σε νέα καύσιμα και τεχνολογίες, σύμφωνα με τους εμπνευστές του μέτρου.Το μετρο στηρίζει η Ιαπωνία

• Απλοποιημένο σύστημα που θα απαιτεί από τα πλοία να χρησιμοποιούν καύσιμα που συμμορφώνονται με ένα πρότυπο μειωμένης έντασης αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με το 2019 (ή οποιοδήποτε άλλο έτος αναφοράς μπορεί να συμφωνηθεί).

• Σύσταση ενός ευέλικτου μηχανισμού συμμορφώσεως (FCM), που θα παρέχει μονάδες ευέλικτης συμμορφώσεως (FCU) σε πλοία που υπερβαίνουν τις απαιτήσεις, ενθαρρύνοντας άμεσες «πράσινες» δράσεις. Τα πλοία που θα ταξιδεύουν με συμβατικά καύσιμα που θα παράγουν εκπομπές άνω των απαραίτητων ορίων θα πρέπει να παραδίδουν FCUs ή διορθωτικές μονάδες (GRUs) για να συμμορφωθούν. Η τιμή των GRUs θα καθορίζεται από τη MEPC σε επίπεδα που θα διασφαλίζουν ότι οι FCUs θα είναι το προτιμώμενο μέσο συμμόρφωσης και ότι η χρήση των GRUs θα παραμείνει η έσχατη επιλογή συμμόρφωσης. Υπερ του μέτρου τάσσεται η Ελλάς

• Μηχανισμό χρηματοδοτήσεω και επιβραβεύσεως έχει προτείνει το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS). Την συγκεκριμένη πρόταση έχει χαιρετίσει και η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Το Επιμελητήριο τάσσεται υπέρ συνεισφοράς των  πλοίων ανά τόνο εκπομπών CO2, οι οποίες θα διοχετεύονται σε ένα ταμείο υπό τον ΙΜΟ με σκοπό την υιοθέτηση και ανάπτυξη καυσίμων μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα. Εκτός από τη χρηματοδότηση του προγράμματος επιβράβευσης για την υιοθέτηση καυσίμων χαμηλών και μηδενικών εκπομπών, οι συνεισφορές των ναυτιλιακών εταιρειών θα αποφέρουν δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως για τη στήριξη της παραγωγής εναλλακτικών ναυτιλιακών καυσίμων στις αναπτυσσόμενες χώρες.

• Καθολική υποχρεωτική εισφορά. Οι εκπρόσωποι των νησιωτικών συγκροτημάτων (Νησοι Μάρσαλ-Νησοι Σολομώντος) προτείνουν μία εισαγωγική εισφορά 100 δολαρίων ανά τόνο CO2 από το 2025, με κλιμάκωση προς τα πάνω σε πενταετή κύκλο αναθεώρησης.