Τριήμερη περιοδεία στη Σαουδική Αραβία, στο Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα πραγματοποιεί ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. Ο Τούρκος πρόεδρος προσπαθεί να εξασφαλίσει επενδύσεις έως και 100 δισ. δολαρίων από τις πλούσιες χώρες του Κόλπου, όπως αναφέρουν τουρκικά μέσα ενημέρωσης

Πρώτος σταθμός του Τούρκου προέδρου ήταν η Τζέντα, για να παραστεί στο Επιχειρηματικό Φόρουμ Σαουδικής Αραβίας-Τουρκίας. Στη συνέχεια θα μεταβεί στο Κατάρ, όπου θα συναντηθεί με τον εμίρη του Κατάρ, Αλ Θάνι. Ο Τούρκος πρόεδρος θα παραστεί στο Επιχειρηματικό Φόρουμ Κατάρ-Τουρκίας που θα πραγματοποιηθεί στην Ντόχα. Τελευταίος σταθμός του Ερντογάν θα είναι τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. «Θα αξιολογήσουμε τι μπορούμε να κάνουμε με μια προσέγγιση win-win. Ο όγκος του διμερούς εμπορίου μας με τις χώρες του Κόλπου έχει αυξηθεί τα τελευταία 20 χρόνια από 6 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχεδόν 22 δισεκατομμύρια δολάρια», τόνισε ο Τούρκος πρόεδρος κατά την αναχώρησή του από το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης.

«Σε κάθε περίπτωση, η Τουρκία χρειάζεται χρήματα γιατί δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου νέες δυτικές επενδύσεις που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τη χώρα να βγει από την οικονομική κρίση», τονίζουν στη «Ν» ευρωπαϊκές διπλωματικές πηγές. «Η Τουρκία χρειάζεται επειγόντως νέες επενδύσεις για να σταθεροποιήσει την οικονομία της, η οποία παλεύει με τον υψηλό πληθωρισμό, την υποτίμηση του νομίσματος και το αυξανόμενο έλλειμμα του εξωτερικού εμπορίου. Για τους Άραβες ηγεμόνες επίσης είναι μια μεγάλη ευκαιρία να επεκτείνουν την επιρροή τους στην Τουρκία».

«Δρόμος ανάπτυξης»

«Οι χώρες του Κόλπου ενδιαφέρονται επίσης για το Development Road Project (Πρόγραμμα Χερσαίας Ανάπτυξης), που θα συνδέει την Ευρώπη με τον Κόλπο μέσω Τουρκίας, με επίκεντρο τη μεθοριακή πόλη Οβάκιοϊ, στα σύνορα με το Ιράκ», γράφει η «Yeni Safak».

Το έργο, προϋπολογισμού δαπάνης 17 δισ. δολαρίων, προβλέπει την κατασκευή οδικής και σιδηροδρομικής αρτηρίας μήκους 1.200 χιλιομέτρων, που θα συνδέει σε 10 ώρες την Τουρκία με το νέο λιμάνι Γκρέιτ Φάου, στο νότιο Ιράκ.

Το έργο ξεκίνησε από τον πρωθυπουργό του Ιράκ, Μοχάμεντ Σία ες Σουντάνι, στις 27 Μαΐου, με τη συμμετοχή εκπροσώπων 10 χωρών, συμπεριλαμβανομένων του Ιράκ, του Ιράν, της Τουρκίας και της Συρίας. «Με το Development Road Project τα κεφάλαια του Κόλπου, αξίας 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, θα αποκτήσουν μια νέα πόρτα συνεργασίας με τις δυτικές πρωτεύουσες», αναφέρει η τουρκική εφημερίδα, προσθέτοντας ότι «το έργο θα εξασφαλίσει επίσης την ενοποίηση των χωρών του Κόλπου με τις ευρωπαϊκές χώρες. Μέχρι τώρα τα κράτη-μέλη του Συμβουλίου Συνεργασίας του Κόλπου -το Μπαχρέιν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Κουβέιτ, το Ομάν και η Σαουδική Αραβία- που κατέχουν το 40% των παγκόσμιων αποθεμάτων πετρελαίου, πραγματοποιούν το εμπόριό τους με τη Δύση μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και της Ερυθράς Θάλασσας».

Εμπορικές συναλλαγές

Τον Τούρκο πρόεδρο Ερντογάν συνοδεύουν στην περιοδεία του 200 επιχειρηματίες, αναζητώντας τρόπους για να αυξηθούν οι εμπορικές συναλλαγές με τις χώρες του Κόλπου. Η Τουρκία σχεδιάζει στα επόμενα πέντε χρόνια να αυξήσει κατά 30% τις εξαγωγές της στον Κόλπο. Μέχρι σήμερα, περίπου το 7% των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Τουρκία προέρχεται από τα κράτη του Κόλπου, τα οποία κατατάσσονται στην τέταρτη θέση πίσω από την Ολλανδία, τις ΗΠΑ και τη Μεγάλη Βρετανία.

Τα τρία κράτη του Κόλπου είχαν ήδη βοηθήσει την Τουρκία πέρυσι, διοχετεύοντας δισεκατομμύρια δολάρια στην κεντρική τράπεζα και με επενδυτικές δεσμεύσεις. «Η συνεργασία θα επεκταθεί σημαντικά, ιδιαίτερα στους τομείς των εξοπλισμών και της ενέργειας», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Τουρκίας, Τζεβντέτ Γιλμάζ, μετά την πρόσφατη επίσκεψή του στο Κατάρ.

Η τουρκική εταιρεία Baykar, που ανήκει στον γαμπρό του Ερντογάν, Σελτζούκ Μπαϊρακτάρ, πουλάει εδώ και χρόνια τα μαχητικά drones στο Κατάρ. Τα Εμιράτα προστέθηκαν επίσης πέρυσι στους πελάτες οπλικών συστημάτων της Τουρκίας.

Η Σαουδική Αραβία τώρα όχι μόνο θέλει να αγοράσει τουρκικά drones, αλλά και να τα κατασκευάσει η ίδια. Στην Τουρκία οι τρεις αραβικές χώρες ενδιαφέρονται επίσης να επεκτείνουν τις ενεργειακές υποδομές, να αγοράσουν μεγάλα λιμάνια και να επενδύσουν στους τομείς της υγείας και της γεωργίας.

Αντιδράσεις στην Τουρκία για πώληση λιμανιών

Η πώληση εταιρειών και λιμανιών στους Άραβες προκαλεί αντιδράσεις στην Τουρκία. Λίγες ημέρες πριν από το ταξίδι του Ερντογάν στον Κόλπο, ο δήμαρχος της Σμύρνης, Τουντς Σογιέρ, διαμαρτυρήθηκε για τα σχέδια της κυβέρνησης να πουλήσει το λιμάνι της πόλης σε Άραβες επενδυτές.

Ο Σενόλ Μπαμπούσκου, πρώην επικεφαλής της κρατικής τράπεζας της Τουρκίας Ziraat Bankasi, προβλέπει ότι η κυβέρνηση του Ερντογάν θα πουλήσει επίσης σε αραβικά κράτη τμήματα της Turkish Airlines, της κρατικής εταιρείας πετρελαίου και φυσικού αερίου Botas και της τηλεφωνικής εταιρείας Turk Telekom.

Η τουρκική κυβέρνηση διέψευσε αυτές τις πληροφορίες, αλλά οι υποψίες της αντιπολίτευσης ότι ο Ερντογάν σχεδιάζει να ξεπουλήσει τουρκικές εταιρείες στους Άραβες δεν έχουν διαλυθεί.

Με τον πληθωρισμό να τρέχει επισήμως με ετήσιο ρυθμό 38,2% (ανεπισήμως πάνω από 100%) και δημοσιονομικό έλλειμμα στη γείτονα να φτάνει στο 10% του ΑΕΠ μέχρι το τέλος του έτους, το Κοινοβούλιο ενέκρινε συμπληρωματικό προϋπολογισμό, επιτρέποντας πρόσθετες δαπάνες 1,1 τρισεκατομμυρίου τουρκικών λιρών (42 δισεκατομμύρια δολάρια). Αν και αυτό το ποσό υπολείπεται των αναγκών, η κυβέρνηση δεν έχει την πολυτέλεια να ζητήσει περισσότερα λόγω της νομικής υποχρέωσης να αυξήσει εξίσου τα έσοδα.

Καθώς οι τιμές συνεχίζουν να αυξάνονται, ο Ερντογάν προσπάθησε προεκλογικά να ηρεμήσει το εκλογικό σώμα με αυξήσεις στους μισθούς, δεσμευόμενος ότι «δεν θα αφήσει τον πληθωρισμό να συντρίψει τον λαό». Αυτή, ωστόσο, είναι μια συνταγή για έναν φαύλο κύκλο που μόνο βαθαίνει τις οικονομικές αδυναμίες.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")