Το Ισπανικό Παράδειγμα

Την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση Θαπατέρο στην Ισπανία ανακοίνωσε ένα τολμηρό τριετές πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας με κύριο στόχο την μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου. Η κίνηση αυτή κρίθηκε απαραίτητη εν όψει της διεθνούς συγκυρίας των πολύ υψηλών τιμών αργού και προϊόντων αλλά και για να περιοριστεί η ενεργειακή εξάρτηση της χώρας η οποία σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat έχει φθάσει το 81,4% και θεωρείται από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.
Energia.gr
Τετ, 6 Αυγούστου 2008 - 17:30

Την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση Θαπατέρο στην Ισπανία ανακοίνωσε ένα τολμηρό τριετές πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας με κύριο στόχο την μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου. Η κίνηση αυτή κρίθηκε απαραίτητη εν όψει της διεθνούς συγκυρίας των πολύ υψηλών τιμών αργού και προϊόντων αλλά και για να περιοριστεί η ενεργειακή εξάρτηση της χώρας η οποία σύμφωνα με τελευταία στοιχεία της Eurostat έχει φθάσει το 81,4% και θεωρείται από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.

Η ισπανική κυβέρνηση, όπως και άλλες στην Ευρώπη και άλλου, βλέπουν έντρομες κάθε χρόνο ν’ αυξάνεται το ποσό που πληρώνουν για εισαγωγές υδρογονανθράκων, γεγονός που συμβάλλει στην δημιουργία επικίνδυνων δημοσιονομικών ελλειμμάτων και στην εξάσκηση ισχυρών πληθωριστικών πιέσεων. Η επίδραση του ακριβού πετρελαίου, και κατ’ επέκταση του φυσικού αερίου, από το οποίο εξαρτάται η Ισπανία για την παραγωγή ηλεκτρισμού και για την βιομηχανία της αξιολογήθηκε ως εξαιρετικά σοβαρή απειλή για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας και για αυτό κρίθηκε απαραίτητο ο σχεδιασμός και επιβολή ενός γενικευμένου προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας.

Το Ισπανικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει 31 μέτρα αποτελεσματικής ενεργειακής χρήσης, δικαίως χαρακτηρίσθηκε ως επαναστατικό για τον ενεργειακό τομέα καθώς στοχεύει σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο, για την περίοδο δηλαδή 2008-2011, να μειώσει κατά 10% σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα των αερίων ρύπων.

Πιο συγκεκριμένα στον τομέα των Μεταφορών πρόκειται να μειωθούν τα όρια ταχύτητας τόσο μέσα στις πόλεις όσο και περιφερειακά, ενώ θα παραταθεί το ωράριο λειτουργίας των μέσων μαζικής μεταφοράς στις μεγάλες πόλεις άνω των 500.000 κατοίκων. Από την άλλη η ισπανική κυβέρνηση θα παροτρύνει την χρήση ποδηλάτων ενώ θα ενθαρρύνει την αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων τα οποία προβλέπεται ότι μέχρι το 2014 θα αποτελούν ένα μεγάλο μέρος της αγοράς αυτοκινήτων στην Ισπανία. Επίσης έχει τεθεί ο στόχος σύμφωνα με τον οποίον το 20% των δημόσιων μεταφορικών μέσων να κινείται με βιοκαύσιμα αρχής γενομένης από το 2009.

Στον τομέα του ηλεκτρισμού, το επόμενο έτος θα δοθεί δωρεάν σε κάθε ισπανικό νοικοκυριό, από μία λάμπα χαμηλής κατανάλωσης και το 2010 η ίδια κίνηση θα επαναληφθεί με σκοπό να γίνει συνείδηση στους ισπανούς πολίτες η χρήση αποτελεσματικών τρόπων που οδηγούν σε σωστή διαχείριση ενέργειας και βέβαια σε εξοικονόμηση χρημάτων. Παράλληλα στα δημόσια κτήρια κατά την περίοδο του καλοκαιριού τα κλιματιστικά δεν θα λειτουργούν κάτω από τους 26 βαθμούς Κελσίου ενώ το χειμώνα η θερμοκρασία στους ίδιους χώρους δεν θα ξεπερνάει τους 21 βαθμούς.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός για τις παραπάνω αναφερθείσες επενδύσεις, δεν θα υπερβαίνει τα 245 εκατομμύρια Ευρώ, ποσό το οποίο είναι ελάχιστο συγκριτικά με το όφελος που θα επιτευχθεί από την μείωση κατά 10% των εισαγωγών πετρελαίου. Σύμφωνα μάλιστα με την κα Tereza Fernadez de la Vega, την αντιπρόεδρο της ισπανικής κυβερνήσεως, αναμένεται ότι θα εξοικονομηθούν έξι εκατομμύρια τόνοι πετρελαίου ενώ το ισπανικό κράτος θα κερδίζει από αυτή την επένδυση 4 δισεκατομμύρια Ευρώ ετησίως αυξάνοντας και διασφαλίζοντας μ’ αυτόν τον τρόπο την αειφορία της ισπανικής οικονομίας.

Το εθνικό πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας που υιοθέτησε η Ισπανία πέρα από τα άμεσα και μετρήσιμα οφέλη για την οικονομία της χώρας στοιχειοθετεί έναν κώδικα ορθολογικής χρήσης που κάθε κράτος θα μπορούσε εύκολα να υιοθετήσει χωρίς σημαντικό ρίσκο ή επενδυτική αβεβαιότητα.

Σε πλήρη αντίθεση με την Ισπανική κυβέρνηση η Ελληνική προτιμά να δανείζεται κάθε χρόνο ολοένα και περισσότερα χρήματα για ν’ αντιμετωπίσει τις διαρκώς αυξανόμενες ανάγκες εισαγωγών ενέργειας (12.0 δισ. το 2007 με εκτίμηση για σχεδόν 22.0 δισ. το 2008!) ενώ περιορίζεται σε τιμοληψίες και παραινέσεις για τον έλεγχο της εσωτερικής αγοράς καυσίμων. Η δε θέσπιση ενός γενικευμένου προγράμματος εξοικονόμησης ενέργειας προσκρούει απ’ ότι φαίνεται στις δημοκρατικές ευαισθησίες του νεοέλληνα αφού θα τον υποχρεώσει να μειώσει τις μετακινήσεις του και την ταχύτητα στους έτσι κι αλλιώς προβληματικούς μας δρόμους.

Το παράδειγμα της Ισπανίας θα πρέπει να προβληματίσει σοβαρά την Ελληνική κυβέρνηση η οποία καιρός είναι να σταματήσει να φλυαρεί περί της ανάγκης εξοικονόμησης ενέργειας και επιτέλους να μελετήσει και να εφαρμόσει ένα απλό και αποτελεσματικό πρόγραμμα εθνικής εμβέλειας με στόχο την μείωση των εισαγωγών πετρελαίου και τον έλεγχο στην κατασπατάληση των ενεργειακών πόρων.